Turbo eller kompressor till min V6a?

QVT Bilägare
17 maj 2008 · 60 Inlägg

Hej alla!

Går rakt på sak: Har helt enkelt blivit sugen på mer ös i min Hyundai Coupe V6. Funderar på turbo alternativt kompressor. Någon som kan svara på vilket som skulle funka bäst på just den motorn? (2.7 liter) Någon som vet ungefär vad ingreppen skulle gå på ekonomiskt? Driftsäkerhet? Mest skonsamt för motorn?

Väldigt tacksam för svar. Ha en fin helg!

Life's a bitch that complains about your socks...
MeloveGolf Vw trimmare
17 maj 2008 · 2 995 Inlägg

QVT skrev:
Hej alla!

Går rakt på sak: Har helt enkelt blivit sugen på mer ös i min Hyundai Coupe V6. Funderar på turbo alternativt kompressor. Någon som kan svara på vilket som skulle funka bäst på just den motorn? (2.7 liter) Någon som vet ungefär vad ingreppen skulle gå på ekonomiskt? Driftsäkerhet? Mest skonsamt för motorn?

Väldigt tacksam för svar. Ha en fin helg!

Ska du ha turbo = dubbla grenör, Dubbla turbos, ptja dubblet av allt helt enkel alternativt ett jävla rörmokeri till grenrör...kompressor är smidigare ur alla punkter...

50-200,000 beroende på vad du kan själv (montering etc) och hur långt du ska ta det...

ingen överladdning är skonsam och driftsäkerheten sjunker alltid när du trimmar men att byta kolvar/stakar och komp-sänka samt motor renovera är ju att föredra...

Senast redigerat av MeloveGolf (17 maj 2008)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
850turbo
18 maj 2008 ·

Du kan ju inte trimma kompressor

THEBADGUY Gorgilus addictus
18 maj 2008 · 4 740 Inlägg

850turbo skrev:
Du kan ju inte trimma kompressor

Kan du visst det. Byta remhjulet och chippa om du så vill.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
ventohuan Fartdåre!
18 maj 2008 · 592 Inlägg

850turbo skrev:
Du kan ju inte trimma kompressor

Byta remhjulet går ju bra. Så de går visst.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW
_ZooN_ Blästrare/Lackerare
21 maj 2008 · 651 Inlägg

Dom flesta som provat bode och rekomenderar kompressor till GK.. Men sen är den raka 4:an 2.0 bättre att trimma än 2.7 v6, säger sig själv om man räknar på det, men det är inte mycket som skiljer..

Dom har en bolt-on kompressorsats från sharkracing.com i korea, har för mig att den går loss på 65 000,- ungefär.. Du får runt 300hk i kärran.. Sen är det upp till dig om du vill ligga ute med 65 000,- till ett tjingtjong land eller inte..

www.hyundai-forums.com
www.hyundaiforum.com

AeroMalm BMW fantast
21 maj 2008 · 1 172 Inlägg

hade tagit kompressor bara för att ska du ahr turbo får det bli 2 st och alltså mer att bygga om etc... måste avra lättare modd med kompressor då... åsså får du mer bottenvrid... big_smile

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!
BMW 320i Touring "M-Sport ll" (2004)
BJ_ Lastbilsmekaniker
21 maj 2008 · 107 Inlägg

Behöver väl inte ha dubbla turbos bara för att det är V motor smile även om det är ballast. Men det går ju säkert att bygga så grenrören går ihop på ett eller annat sätt (har ingen aning om hur det ser ut under huven på en sån där) Men skulle nog själv ändå köra med kompressor bara för att det troligtvis är smidigare.

FWD = Fel Wheel Drive
TaTTe
6 september 2008 · 31 Inlägg

Okej folk verkar vara lite pantade här men du ska få ett vettigt svar.

Du kan ha en singel turbo på en Hyundai Coupe V6 men om du tittar i motorrumet så sitter det lite tajjt med batteriet och luftburken. Man förflyttar batteriet till bakluckan, och har "EN" turbo där sen måste du bygga om orginal grenrören av hyundaien efter marknads grenrören är dåligt gjorde dom pallar helt enkelt inte trycket. Så det bästa är att du kollar runt lite på www.newtiburon.com/forums/
massor av USA killar som byggt om sina Hyundai Tiburon V6 "Tuscani" till singelt turbo och dom plockar ut ca: 300hk ur bilen.. Värt att testa? njaaa tror inte det hyundaien är en gliddar bil... enligt mig wink

Rspeter Audi A5 quattro driver.
6 september 2008 · 2 203 Inlägg

Ska du plocka av kompressorn till varje besiktning då lr?

Hamilton
7 september 2008 · 8 873 Inlägg

Rspeter skrev:
Ska du plocka av kompressorn till varje besiktning då lr?

Ja samma gäller ju turbo, tycker personligen att det blir för omständigt att behöva riva halva motorn 1 gång per år.
Men har man tiden, lusten och framförallt pengarna så skulle jag köra med turbo.

Senast redigerat av Hamilton (7 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se
KimVsWorld Mästare
7 september 2008 · 2 947 Inlägg

Jag röstar för Kompressor!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Denniz_ Turbo?
7 september 2008 · 440 Inlägg

Det gäller att ha tid varje år som Hamilton skrev och riva halva motorn bara för att plocka bort turbo grenrör m.m eller om köper kompressor då men det blir mycket jobb minst 1 gång per år. För den kommer inte gå igenom besiktingen om du har turbo/kompressor.

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang