Öppet Luftfilter ( Saab 93 aero -00 )

Sanion Dåre
4 september 2008 · 274 Inlägg

Suttit o funderat men inte kommit fram till om bilen kommer gå bättre eller sämre med ett öppet luftfilter i min saab ? I nuläget sitter där ett sport-insatsfilter, ganska hålborrad luftburk med . Känns onödigt att få ut lite mer ljud för den pengen, vill ju ha mer effekt isf !

Ät mig
Braather (none)
4 september 2008 · 1 725 Inlägg

Denna ständiga fråga om öppet eller inte smile Men om du ändå har en "ganska hålborrad luftburk" så försvinner ju den själva vittsen med "insatts filter" Då kan du lika gärna byta till öppet filter om du frågar mig. Se till att hålla det rent var 500:e mil, då ska det inte vara någon stor risk att din lmm tar skit eller annat.

//Jonas

Senast redigerat av Braather (4 september 2008)

--Lev i går som det vore i morgon--
Sanion Dåre
4 september 2008 · 274 Inlägg

Jo de är sant iof , men den behöver ju lite mer luft än vad orginal burken kan suga åt sig utan några extra hål antar jag ?

Ät mig
Crillee
4 september 2008 · 133 Inlägg

Om det är hästar du är efter så byter du ut till en burk som inte är hålborrad och har ett bra insatsfilter.
Är det ljudet du är efter så byter du till ett öppet sportfilter (självklart)

BMW 325i "BrilliantRot" (1992)
t0bias
4 september 2008 · 134 Inlägg

Jag har testat både och körde först med öppet luftfilter men han nu bytt till sportinsatsfilter i orginal boxen, Har bara tagit bort den burken som sitter under luftboxen osse satt ett rör rakt ner istället.

Har inte märkt ngn effekt skillnad alls. Fördelen med öppet är väl enbart att du får ett mycket skönare ljud, annars inget. Orginal boxen skall klara 300hk utan några problem.

/t0bias
BMW 118d "Tjejens" (2008)
Sanion Dåre
4 september 2008 · 274 Inlägg

Okej , fast som sagt är de ju alltid kul när de låter lite : ) Hur stor effekt förlust uppskatas det bli med öppet ? Ens märkbart ?

Ät mig
Braather (none)
4 september 2008 · 1 725 Inlägg

Du har ju en 00:a! Så varför inte satts på öppen dump MED insatts filter?

--Lev i går som det vore i morgon--
Sanion Dåre
5 september 2008 · 274 Inlägg

hm, hört att man inte skall ha de med lmm ? Och det tror jag bestämt att jag har : )

Ät mig
Braather (none)
5 september 2008 · 1 725 Inlägg

Läs här för mer info: http://www.speedparts.se/arkiv/dump.htm

Ja var ett helt år fel där. Årsmodell 98-99. Så det stämmer de du säger!

Senast redigerat av Braather (5 september 2008)

--Lev i går som det vore i morgon--
Sanion Dåre
5 september 2008 · 274 Inlägg

Tack för info länken .
Jo de var ju tur att jag hade rätt annars borde jag köpt en för länge sen tongue

Ät mig
jonTe
5 september 2008 · 5 710 Inlägg

Om du idag har ett insatsfiltyer och öppnare burk kommer du inte få någon märkbara effektökning med ett öppet, skulle isf vara på det psykologiska planet då den kommer att låta mer.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Sanion Dåre
5 september 2008 · 274 Inlägg

jonTe skrev:
Om du idag har ett insatsfiltyer och öppnare burk kommer du inte få någon märkbara effektökning med ett öppet, skulle isf vara på det psykologiska planet då den kommer att låta mer.

mvh Jonas

Någon effekt ökning räknar jag inte med , men om jag därimot skulle förlora flertal hästar på de så är de ju onödigt .

Ät mig
Sanion Dåre
7 september 2008 · 274 Inlägg

BSRs Opti Flow bra grejer ?

Ät mig
cleo355
8 september 2008 · 244 Inlägg

sålde ett anpassat knkit till en kund för nån vecka sen till en 9-3  -00 prata med honom igår och han var jävligt nöjd..

ca 3100:-

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
8 september 2008 · 423 Inlägg

Sanion skrev:

jonTe skrev:
Om du idag har ett insatsfiltyer och öppnare burk kommer du inte få någon märkbara effektökning med ett öppet, skulle isf vara på det psykologiska planet då den kommer att låta mer.

mvh Jonas

Någon effekt ökning räknar jag inte med , men om jag därimot skulle förlora flertal hästar på de så är de ju onödigt .

Nackdelen med öppetluftfilter är att motorn lättare suger in den varmluft som uppstår runt motorn, varmluft = motorn går sämre. Det gäller dock mest vid stadskörning då luften inte trycks in framifrån i samma utsträckning som när man kör snabbare.

Sanion Dåre
8 september 2008 · 274 Inlägg

cleo355 skrev:
sålde ett anpassat knkit till en kund för nån vecka sen till en 9-3  -00 prata med honom igår och han var jävligt nöjd..

ca 3100:-

hm de lät dyrt till skillnad från bsrs och speedpars bland annat . Vad gör det mer prisvärt ?

Ät mig
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang