Fjädringsbyte Volvo 740 GL -88

Uthil
4 augusti 2008 · 61 Inlägg

Hejsan

Ska byta både fjäder och fjäderben på en Volvo 740 GL -88!
Är det något jag bör tänka på som du eller ni har stött på!

Ös med tips.. Jag har Haynes för min bil.
Tänkte bara om ni har något tips som ej står med i boken..

Ps: Vad är det för skillnad på

1. Fjäderben
2. Stötdämpare


Mvh Martin

Uthil
6 augusti 2008 · 61 Inlägg

Hejsan igen!

Verkar inte få något svar på denna tråd, men funderar om det kan vara fjäderbenslagret som är dåligt.. Vad tror ni? Det skramlar nämligen i höger hjulhus när jag kör, det är ej hjullagrena. pga

När bilen står stilla med raka hjul, och man tar tag i hjulet och skakar det fram och tillbaka så känns det som allt sitter löst, men om du vrider på ratten både åt vänster och höger och gör samma sak. så låter det ingenting. Bara när hjulen står raka..

Kan det vara fjäderbenslagrerna eller hela fjäderbenet med både spiral och hela skiten..

Mvh Martin

Uthil
11 augusti 2008 · 61 Inlägg

Är det ingen som vill hjälpa mig?

Uthil
14 augusti 2008 · 61 Inlägg

Hej igen! Behöver lite tips om mitt fjäderbens byte på min Volvo, Har nämligen aldrig gjort det förut..

rille_ Koenigsegg Automotive
16 augusti 2008 · 481 Inlägg

låter ju som hjullagret sitter löst elr är paj,skruva bort dom 2 skruvar på fjäderbens tornet dämparen sen tar du bort bromsoket och hänger upp de,sen äre bara ta bort alla stag från fjäder benet...du ser vilak som ska bort..

isso \m/(><)\m/
16 augusti 2008 · 742 Inlägg

och gör en framvagnsjustering efteråt.. om du inte vill att bilen ska gå illa och käka däck till frukost, lunch och middag smile

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Uthil
17 augusti 2008 · 61 Inlägg

Snackade med en polare om detta, och han tror att jag nämligen har slagit igenom med dämpen. Genomslag alltså. Lite osäker men ändå inte. Är inne på eran bana.. Med lagret. Men vette fan.. Ska kolla på det och återkomma..

Uthil
18 augusti 2008 · 61 Inlägg

rille_ skrev:
låter ju som hjullagret sitter löst elr är paj,skruva bort dom 2 skruvar på fjäderbens tornet dämparen sen tar du bort bromsoket och hänger upp de,sen äre bara ta bort alla stag från fjäder benet...du ser vilak som ska bort..

Tja! Gjorde som du sa, kollade hjullagret, Och det verkar i fint skick. Bra med fett och dylikt..
Men när jag låg under bilen och gungade på den så hörde jag det där kluckandet, och trodde först att det kom från Reaktionstaget, men det kommer från spindelledet, Kan det vara så enkelt att det är spindelledet? Vad tror du?

Mvh Martin

Uthil
19 augusti 2008 · 61 Inlägg

Hej igen!

Tänkte kolla vad är det för bult till spindeledet, Ni vet M12 eller vad är? Ska nämligen byta det. Spindelledet alltså.

Mvh Martin

Uthil
20 augusti 2008 · 61 Inlägg

Hej igen!

Böt spindelledet, för att det kanske berodde på det, att jag får det här klonkande ljudet när jag kör, Men det klonkar fortfarande. Är det ingen som hjälpa mig..

Val
13 september 2008 · 99 Inlägg

Kolla bussningarna till länkarmarna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang