Bränsleförbrukning i 180 km/h

yalouque
20 september 2008 · 301 Inlägg

Skulle vilja veta hur mycket en bil drar under långkörning i ca 180 km/h! Det gäller en Opel Vectra 1.8. Bilen har 140 hk, och en toppfart på ca 205 km/h.

Vid långkörning i ungefär 130 km/h, har jag kört bilen på 0,69 l/mil. Vid långkörning i ca 100-110 km/h med täckt släp med , har förbrukningen landat på precis under litern/mil. Den tar vid blandad körning ca 0,8 liter/mil.

Som rubriken lyder så undrar jag om nån kan tänka sig vad den kommer att dra vid långkörning i ca 180 km/h!

KimVsWorld Mästare
20 september 2008 · 2 947 Inlägg

Lite mer...

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
yalouque
20 september 2008 · 301 Inlägg

KimVsWorld skrev:
Lite mer...

Än?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
20 september 2008 · 2 307 Inlägg

1,5

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Lardi SQ
20 september 2008 · 1 343 Inlägg

av ren nyfikenhet så kommer många undra varför..
(och nej är ingen moraltant som säger de är olagligt att färdas i vissa hastigheter...)

nån långtripp på autobahn?
och en sak till, de är nog inte så många som kan svara på de, är lite olika från bil till bil, hur pass bra skick osv osv osv osv...
så de kommer nog va mkt spekulationer..

//Larry

Ljudnörd!
BJ_ Lastbilsmekaniker
20 september 2008 · 107 Inlägg

Skulle gissa på att du behöver ha relativt höga varvtal i 180, så den lär ju dra ganska friskt skulle jag gissa på. Tror ju inte det är något att satsa på om du vill komma långt på en tank, men va fan, bensin är ju så billig ändå, det är ju bara gasa wink

FWD = Fel Wheel Drive
yalouque
20 september 2008 · 301 Inlägg

BJ_ skrev:
Skulle gissa på att du behöver ha relativt höga varvtal i 180, så den lär ju dra ganska friskt skulle jag gissa på. Tror ju inte det är något att satsa på om du vill komma långt på en tank, men va fan, bensin är ju så billig ändå, det är ju bara gasa wink

OK, den varvar 5200 rpm typ i den hastigheten, inte så förfärligt tycker jag...

yalouque
20 september 2008 · 301 Inlägg

Lardi skrev:
av ren nyfikenhet så kommer många undra varför..
(och nej är ingen moraltant som säger de är olagligt att färdas i vissa hastigheter...)

nån långtripp på autobahn?
och en sak till, de är nog inte så många som kan svara på de, är lite olika från bil till bil, hur pass bra skick osv osv osv osv...
så de kommer nog va mkt spekulationer..

//Larry

Långtripp på autobahn, yes. Självklart skiljer det, men nån med ungefär likadan bil och motor kanske har nån erfarenhet wink

BJ_ Lastbilsmekaniker
20 september 2008 · 107 Inlägg

yalouque skrev:
OK, den varvar 5200 rpm typ i den hastigheten, inte så förfärligt tycker jag...

Må kanske vara 1000 varv (ungefär) från varvstopp, dock fortfarande inget bra varvtal att åka länge på va? Om vi gissar på att bilen är relativt orginal. Men under 1.5 tror jag inte du kommer smile

FWD = Fel Wheel Drive
yalouque
21 september 2008 · 301 Inlägg

BJ_ skrev:

yalouque skrev:
OK, den varvar 5200 rpm typ i den hastigheten, inte så förfärligt tycker jag...

Må kanske vara 1000 varv (ungefär) från varvstopp, dock fortfarande inget bra varvtal att åka länge på va? Om vi gissar på att bilen är relativt orginal. Men under 1.5 tror jag inte du kommer smile

Då är det bara att berömma dieselns extrema förmåga att vara snål i höga hasigheter, en bekant har gjort en längre resa i ungefär den hastigheten med sin 535d, och han kom under litern/mil smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang