Köpa sprillans ny bil? Värt det?

zortep
28 september 2008 · 911 Inlägg

Jag kan säga såhär, 2 av bilarna är köpta helt nya från fabrik, utöver cordoban.

Om du inte bryr dig om Värdeminskningarna och tänker ha bilen ett mkt bra tag så är det helt klart värt det, man känner liksom att bilen inte har blivit "våldtagen" av någon tidigare ägare! Och man tar ju självklart mkt mer hand om de nyare bilarna, så på d sättet är det väl värt det !

pic up the phone, wazzzaaa
Ellertz Norrlänning
29 september 2008 · 1 453 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

_S40_ skrev:

TBOC_Razor skrev:

Precis, en lagerbil anser inte jag vara en "ny" bil på samma vis eftersom det i det fallet varit någon annan som suttit och valt tillvalen osv.

Att själv sitta och välja om man vill ha ventilerade sportstolar, mugghållare i armstödet bak och största stereon *det* är att köpa en ny bil.

WORD=) Men ändå så dyrt=)

Jao, men tänk dig känslan av att sitta där hos handlaren och gå igenom alla tillval, tillbehör och modeller och sen denna nervösa, pirriga förväntan under tiden fram till den dagen då säljaren ringer och talar om att du kan komma in och hämta din nya ögonsten du väntat på så länge big_smile

Känslan av att köpa en nästan ny som gått 1000 mil och spara upp emot 30% av nybilspriset är en känsla som slår allt...  Ja har varit med om båda så ja vet smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
viccoA
29 september 2008 · 3 110 Inlägg

Jag köpte en ny Saab 9-3 2002, på 2 år och 3000 mil hade den tappat 40% av värdet, jag tror att jag hade kunnat köra ganska så mycket billigare i en begagnad bil med några år på nacken även om den saknar garanti.

Saab är i allmänhet ganska kalla på begagnatmarknaden.
Jag hade lagt lika mycket pengar men köpt en 2år begagnad BMW istället wink

Jolle87
29 september 2008 · 1 585 Inlägg

Jag hade nog aldrig köpt mig en Helt ny bil. Då det känns som att kasta pengar i sjön, Eftersom bilen förlorar värde så jävla fort. Räcker med att man rullar ut bilen från firman så har bilen förlorat ett par tusen i värde:P Bättre att försöka få tag på en begagnad bil som är i nästan Ny skick. Det är vad jag tycker iallafall.

Murvald Knegare
29 september 2008 · 718 Inlägg

Hur gick det nu? Blev det en ny pärla eller inte? smile

William 2009-02-20
Fredrik89 Bilmekaniker
29 september 2008 · 274 Inlägg

mitt tips om du inte ännu bestämt dig är att köpa en demokörd bil, brukar vara generöst utrustade, gått 1500mil och i ny bils skick men till en lite mindre peng, dom brukar vara bra skötta me

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
29 september 2008 · 1 874 Inlägg

Growe skrev:
får känslan att det kanske inte är rätt tid att köpa en ny bil iaf inte på avbetalning
tanke på räntor
dock ska det gå att fynda på beg marknaden och bland nya bilar i dagens läge

jag personligen skulle aldrig köpa en ny bil köp hellre en bil som är 1år gammal så slipper man värsta värdeminskningen

Det beror på. Billånen du tar hos bilhandlaren har ofta lägre ränta än hos banken.
Jag hade ett lån på min Volvo (Volvo Finans), men i takt med att jag samlade alla mina lån hos banken
(för att få ner månadskostnaden) så insåg jag att jag faktiskt hade bättre ränta hos
Volvo Finans än hos Nordea. Fast det kan ju variera förstås. Oftast så är det dock banker
som lider av "den ekonomiska krisen". Andra "låne-företag" har inte samma problem.

Man ska akta sig för vissa låne-företag dock. Se till att det är ett bra låne-företag med
bra ränta. Jag vet inte vad t.ex Saab har för finansbolag.

Senast redigerat av Hexenhammer (29 september 2008)

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
29 september 2008 · 1 874 Inlägg

Det som är en fördel är väl det att du kan beställa exakt den bilen du vill ha. Exakt
färg, klädsel, motor, kombi/inte kombi, växellåda, fälgar etc. Det som är en nackdel
är väl det att nya bilar är snordyra. Jämför man bilen med en som är bara ett eller kanske
två år gammal, så kommer man ner något sinnessjukt i pris. Men det är vad man prioriterar.

Visste jag att jag hade råd med en helt ny bil, så skulle jag slå till. Det finns alltid lite märken
och sådär på beggade bilar (eller tja.. oftast). Någon annan har kört med bilen. Lägger man
asmycket pengar på en bil, så är det skönt om det är en ny, som är ens egna.

Men det är mycket pengar det handlar om. Känner du att du kan hantera kostnaden, så slå till.
Annars rekommenderar jag en bil som är ett, eller ett par år gammal. Det går alltid att göra
klipp. Då är det ju det där med att man får ta bilen som den är. Det kanske inte är ens favoritfärg,
den inredningen man vill ha, etc. Men å andra sidan kan det skilja hundratusentals kronor...

jocke_gronberg
29 september 2008 · 4 586 Inlägg

jag köpte min audi när den var 4 år gammal då hade det gått ner ifrån 262.000 till 120.000

alltså 142.000 billigare sedan efter 3-4 år så sjunker inte bilen lika mycket

Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
29 september 2008 · 1 874 Inlägg

jorre83 skrev:
jag köpte min audi när den var 4 år gammal då hade det gått ner ifrån 262.000 till 120.000

alltså 142.000 billigare sedan efter 3-4 år så sjunker inte bilen lika mycket

Liknande för mig. Volvo V70 2,4 (2004) kostade då som ny över 300.000kr (oftast mer).
Jag köpte min för 120.000kr (plus kontantinsatsen från min förra bil, iofs). Så det skiljer
rätt rejält på priserna. Då har jag ändå 3 månaders garanti, full servicebok, bilen
ordentligt servad när jag fick den, etc. Så det går självklart att göra bra deals! wink

MagneticNorth Aktad Medlem
29 september 2008 · 301 Inlägg

Värdeminskning och pris, det beror på av för Ny bil du köper.. Vi började leta bil ochde fina bilarna med rätt mil, rätt utrustning kostade 80-100000kr då vi kikade.. de var lite olika kända märken och låg krin 02-03 i årsmodell.

vi bestämmde oss då för att handlade en helt ny bil. Det är inte det fetaste märket men har rimlig komfort, mycket god säkerhet, och bra bränsleekonomi.. andrahandsvärdet kan bli precis hur som helst... Wildcard mao. Vill vi hävda oss har vi andra bilar till det smile

Kia Cee´d SW 1.6 DIesel.

7års garanti om man servar den på märkesverkstad (dvs något dyrare service)

Drar 0.5ca, låg skatt pg miljöriktig motor (2600kr/år)
Vi fick dock partickelfilter bidrag på 6000kr så vi slipper skatten i några år.

Kostade 170000 cirkus med det lull lull vi behövde.

Värdet när vi säljer den nångång kommer nog att vara rätt lågt.. men vi räknar med att ha den i just 7år.. och då är ju "alla" bilar värda rätt mycket mindre än vad de kostade nya... Lågt inköpspris gör ju att vi max kan loosa 170000kr på den..  lek med tanken att vi säljer den efter 6.5 år.. rätt tufft att kunna sälja den med fabriks garanti kvar år 2014. tror vi får mer än 1 kr för den då. minst 30-40 000? är kanske rimligt?

Vad en 03a 100000kr saab är värd om 7 år vill jag inte veta. 20000? den är ju ändå "då" 13 år gammal även om man servat den på märkesverkstad.

Jag inbillar mig att totala mellanskillnaden för mig blir ca 50000kr i denna jämnförelse på en ny bil och då är det inget snack om saken... vår  nya "lågpris kia" är klart mycket bättre än kompisens fina bättre beg saab 2003a.

Men man blir ju lurad hur man än gör smile  002 cents

N_W V8 de bästa som finns!
29 september 2008 · 1 092 Inlägg

Känns ju en aningens bortkastat och låna till en ny bil med den värdeminsking som en ny bil har. "Hej här har du din nya v70 det blir 300000" 3år senare: " fan samma v70 kostar 140000 på blocket", så roligt är de inte att ha en sån bil eller nån annan vanlig bil att det är värt dom pengarna. Men alltså hade man haft obegränsat med pengar klart man hade köpt den bil man ville ha. Då är det de bara att köra på big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Mollllgan
29 september 2008 ·

Tjenna har vatt hos min handlare idag och hittat en ny bil för 248k Lägger handpenning på 100k
handpenning.. Bara det att jag inte vill köpa den förrens jag fått min gamla räser såld=) Men iaf 6 veckors leveranstid var det. 10K I miljö nånting om jag tar en Biofuel..

Dock så blir det ingen 2,8 liters då det skiljer över 100 lökisar på den och 2,0t.

Så jag väljer en 2,0t biofuel och betalar 10 k extra för att få kombimodellen=)

Månadskostnad hamnar på mellan 2500-3000 + f-säkring osv osv.

Men men ska ner och beräkna lite till så får vi se hur det slutar..
Obs värdeminskningen skiter jag i totalt då jag satte mig i en sprillans ny i butiken o levde mig in i att det var min nya bil... God im in love.

Ps fick en 10 krona i löneök av bossen iadg=) Så kanske man kan lägga en 500 extra i månaden på avbetalningen..

Jesus vad i h-vete har jag gett mig in påsmile

Tack för alla råd och tips.. Återkommer senare.

Mvh

Ps dem 10 k som jag får i miljögrejs nånting köper jag sprit för till alla som stöttat mig i mitt köpsmile

Staten betalar big_smile

Senast redigerat av _S40_ (29 september 2008)

Ellertz Norrlänning
1 oktober 2008 · 1 453 Inlägg

morganevelina skrev:
Värdeminskning och pris, det beror på av för Ny bil du köper.. Vi började leta bil ochde fina bilarna med rätt mil, rätt utrustning kostade 80-100000kr då vi kikade.. de var lite olika kända märken och låg krin 02-03 i årsmodell.

vi bestämmde oss då för att handlade en helt ny bil. Det är inte det fetaste märket men har rimlig komfort, mycket god säkerhet, och bra bränsleekonomi.. andrahandsvärdet kan bli precis hur som helst... Wildcard mao. Vill vi hävda oss har vi andra bilar till det smile

Kia Cee´d SW 1.6 DIesel.

7års garanti om man servar den på märkesverkstad (dvs något dyrare service)

Drar 0.5ca, låg skatt pg miljöriktig motor (2600kr/år)
Vi fick dock partickelfilter bidrag på 6000kr så vi slipper skatten i några år.

Kostade 170000 cirkus med det lull lull vi behövde.

Värdet när vi säljer den nångång kommer nog att vara rätt lågt.. men vi räknar med att ha den i just 7år.. och då är ju "alla" bilar värda rätt mycket mindre än vad de kostade nya... Lågt inköpspris gör ju att vi max kan loosa 170000kr på den..  lek med tanken att vi säljer den efter 6.5 år.. rätt tufft att kunna sälja den med fabriks garanti kvar år 2014. tror vi får mer än 1 kr för den då. minst 30-40 000? är kanske rimligt?

Vad en 03a 100000kr saab är värd om 7 år vill jag inte veta. 20000? den är ju ändå "då" 13 år gammal även om man servat den på märkesverkstad.

Jag inbillar mig att totala mellanskillnaden för mig blir ca 50000kr i denna jämnförelse på en ny bil och då är det inget snack om saken... vår  nya "lågpris kia" är klart mycket bättre än kompisens fina bättre beg saab 2003a.

Men man blir ju lurad hur man än gör smile  002 cents

170 000 är ganska mycket för ett så pass "nytt" och "okänt" märke som KIA så andrahandvärdet tror ja är riktigt lågt tyvärr..  Själv skulle ja aldrig köpt en ny billig bil då man får en Audi A4 TDI, Bmw 320D, och Merca 220D årsmodell 05 med runt 10 000 mil på mätaren för samma pengar... Som jag personligen tycker är bättre i alla fall smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang