Riktig Bilamatör, behöver lite råd.

HansN83 x40
8 september 2008 · 1 209 Inlägg

titta på blocket och sen ring te försäkringen o tå räda på vad d kostar.. alla bilar med hög hk kostar mycket för en person som har precis tat körkortet. lycka till..

Volvo S40 turbo.
Volvo V70 2,5FT "R- Design" (2011)
Fargo
9 september 2008 · 28 Inlägg

Tommy_P skrev:
en galant är nog okej, jag har inte haft någon själv men inte heller hört om någon som haft några värre problem. GDI motorerna ska man dock hålla sej undan. men en galant v6 till exempel, är nog en ganska pigg vardagsbil.

köp en utan rost bara

Kollade varken på gdi eller v6:orna. Utan bara en vanlig galant med 2.0 liters motor. Den verkar helt ok faktiskt. Dom vanliga låg kring 140 hk. Så dom duger väl helt klart.

Hare kollat runt på försäkring o dylikt.. Jag kan förstå att det kostar när man inte har några skadefria år. (eftersom jag nyss tagit körkort). Men finns det nåt sätt att få ner priset? De flesta bilar jag kollade låg kring samma summa som för galanten, vilket var 15000 kr / år. Jag tycker det är en ganska saftig summa... Finns det nåt sett att få ner priset?

Och det här med att sätta bilen som ägare på nån annan och så sett få ner försäkringen går det bra? Eller finns det risk att försäkringsbolaget kan komma på det och höja premien ännu mer?

Senast redigerat av Fargo (9 september 2008)

Alpinabiturbo Kulan
9 september 2008 · 1 435 Inlägg

Kolla upp med länsförsäkringar, dem ska ha ganska schyssta priser och ger bonus hyffsat fort.

När de gäller bil så rekomenderar jag BMW 3 eller 5 serie, finns hyffsade för 10.000 ute ibland, bättre bil får du inte för dem pengarna.

BMW 320D Touring "Titansilver" (2008)
BMW 740ia "Aspensilver" (1997)
BMW 535D Touring "Carbonschwarz" (2006)
Fargo
9 september 2008 · 28 Inlägg

Alpinabiturbo skrev:
Kolla upp med länsförsäkringar, dem ska ha ganska schyssta priser och ger bonus hyffsat fort.

När de gäller bil så rekomenderar jag BMW 3 eller 5 serie, finns hyffsade för 10.000 ute ibland, bättre bil får du inte för dem pengarna.

Hehe... jo försäkringen är nog inte högre på den jäveln... tongue

Fick samma resultat på länsförsäkringar.. 15000. Det är ju nästan hela bilens värde... per år. tongue

Iaf om man ska ha helförsäkring...

Senast redigerat av Fargo (9 september 2008)

dabby född blåvit
10 september 2008 · 624 Inlägg

Vad i helsicke ska du ha helförsäkring för på en bil så gammal?

Enda som skiljer är ju vagnskada typ..helt meningslöst.

IceEyes Varningar: För många..
10 september 2008 · 2 552 Inlägg

Köp en Volvo 242 GT, om det nu finns några sånna kvar i livet tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Fargo
11 september 2008 · 28 Inlägg

Bara det att trafikförsäkringen kostade 10000.... Hur som helst så ordnade sig. Kommer försäkra på morsan istället. Då blev det genast mycket billigare... 5000.
Och den jag kollade på var inte gammal. Från 1998. Det tycker iaf inte jag är gammalt.

*Edit* Skitsamma jag kommer försäkra den på morsan. smile. Blir mycket billigare.

Senast redigerat av Fargo (14 september 2008)

Fargo
27 september 2008 · 28 Inlägg

BUMP!
Imån ska jag kika på en bil då smile.
Den: http://www.blocket.se/vi/18283784.htm?ca=16_s
Bra pris med. Enda nackdelen var att killen inte pratade så bra svenska, men vi kom överens om att vi båda kan prata engelska istället. Funkade mycket bättre. Om allt ser bra ut tar jag bilen till en test-station för att se om det är några allverliga fel på den. Om inte så köper jag den, antagligen.

blacken
27 september 2008 ·

Turbomatte skrev:
Som vanligt så haglar tipsen på bilar, men har du tummen mitt i handen och inte har råd med servicar och ev reparationer så ger jag rådet att lämna allt som heter bmw mercedes prelude celica osv osv osv.

I regel så är allt lyxigt eller sportigt och flashigt eller vasst DYRT om man inte kan skruvva själv och i värsta fall blir det dyrt endå.

Nu kommer det ju komma mycket folk och säga att dessa bilar är letmekade, men som första bil och kunskapen är noll så är det ej lättmekat, har suttit i den sitsen själv och är väll där nu igen med mitt nyaste prestandabygge.

Själv skulle jag råda dig till att köpa en volvo eller en ford ev.

Fördelarna till volvo är :

Billiga, spec om man har volvokort och niceprice, tidiga modeller tex 940 är i princip gratis i reservdelar då dessa bilar finns i överflöd.

Säkra och robusta(Har en 740 brukis med 45k mil på mätaren som VÄGRAR dö)

Lättskruvvat då min 14åriga brorsa är den som mekar mest med mina, utan tidigare erfarenhet, En haynesbok räcker.

BILTEMA!!!! har allt.

nackdelar:

Tydligen tråkiga och lite mer tråkiga? aldrig upplevt om man nu kan köra bil på rätt sätt.

Driker fasansfullt mycket soppa? går att köra under litern vilket är mer än godkänt med tanke på motorvolym och vikt.

Raggarstämpel om man har vissa stylingtillbehör.

Annars är dessa hur goa bilar som helst att äga och köra och nog det mest förnuftiga ut ekonomisk synpunkt räknat på milkostnad.


Ford

Tex sierra lättmekat och bilarna finns i överflöd dom med, med där slutar fördelarna med min mening.

Dom rostar, visst det gör volvo med men forden måste man hålla efter mer för att rosten ej ska komma.

Kvalitet, njaaa.


Mao visst japanare i all ära men för dom pengarna får man inte den bilen du letar efter. visst dom håller men dom rostar mer än medelbilen.



Men valet är ditt. Själv skulle jag se om jag kunde hitta en fin nyare 940 eller en äldre s/v70 för dom pengarna då du garanterat kommer få mest bil för pengarna.


Lycka till

Mvh

Mera sanning än ovanstående, får du leta land och rike runt efter en påse hönständer, innar du hittar någonting som motbevisar och styrker annorlunda..

Senast redigerat av blacken (27 september 2008)

Fargo
4 oktober 2008 · 28 Inlägg

Jaja hur som helst. Bilköpet är gjort. Bilen jag äger kan ni se i min profil. Tack för all hjälp!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang