Lättdriven bas?

TT-Avant
3 oktober 2008 · 6 851 Inlägg

Phille_flow skrev:

TT-Avant skrev:
Phille_flow: Då du bor i Huskvarna så skulle jag kunna ta en titt på det någon dag. Jag bor uppe på Mariebo i Jönköping.

Nähe? ja visst de får du ju gärna göra kanske lättare å göra en bedömning då

Japp..inga problem. Skicka ett PM om det kan vara intressant.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Rickard-v
3 oktober 2008 · 2 665 Inlägg

För den som vill ha lättdrivna basar så har hifikit.se gott om dem.

Men som någon påpekade så kanske de inte tål fukt så bra.
Men alltför känsliga kan de inte va om de används för utomhusbruk.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Drönirettab
3 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Ni som har tillgång till lådberäkningsprogram eller handberäkningsformler, testa gärna att mata in de olika elementens parametrar och se vilka resultat som blir då blir angående känsligheten hos elementet. Flera tillverkare anger känsligheten vid 2,83V istället för vid 1W, då kan värdet bli riktiga "glädjesiffror". smile

Men känsligheten är inte så viktig egentligen, det viktiga är hur elementet uppför sig i den tänkta lådan. En bas som har en teoretisk låg känslighet kan få ordentlig verkningsgrad i rätt låda.

Senast redigerat av Drönirettab (3 oktober 2008)

Phille_flow Försöker lära sig
3 oktober 2008 · 156 Inlägg

Rickard-v skrev:
För den som vill ha lättdrivna basar så har hifikit.se gott om dem.

Men som någon påpekade så kanske de inte tål fukt så bra.
Men alltför känsliga kan de inte va om de används för utomhusbruk.

hehe skulle vara kul å se om nån testat denna då?

Bumper 12110 RF

Typ: Bas
Membranstorl (tum): 12
Membrantyp: Papper
Impedans : 4 Ohm
Frekvensomfång : 20-2800 Hz
Effekt: 600 W
Känslighet: 97.2 dB/SPL
Magnetvikt: 110 Oz
Resonansfrekvens: 39.8 Hz
Vas: 59.43 L
Qts: 0.30
Rek. delningsfrek: --------
Yttermått (mm): Ø 310
Monteringshål (mm): Ø 279
Vikt: 8.2 Kg

Drönirettab
3 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

Några 97,2dB har den inte, men däremot uppåt 92-93dB verkar rimligt. smile

dbjanoz
3 oktober 2008 · 1 785 Inlägg

Phille_flow skrev:

TT-Avant skrev:

dbjanoz skrev:
Titta på JBL, du frågar efter lättdrivna basar så dB värdet bör ligga över 92dB i känslighet

Jo, men man ska även kolla på vilket sätt de har mätt upp kännsligheten. De mäter på lite olika sätt har jag märkt.
Men vill man ha en bas som blir lättsriven så bör man montera den i portad låda. Sluten låda kräver mera av steget. Även att montera basen i något större portad låda gör den lite mera lättdriven.

joo men jag vill ju inte att basen ska bli bullrig:/ kör ju med portat nu och har byggt den efter rekomendationer tycker även den kan vara lite små bullrig ibland.

Att basen låter bullrigt kan bero på att din bas inte är lämpad för portad låda, och att du delar för högt i frekvens

Senast redigerat av dbjanoz (3 oktober 2008)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
dbjanoz
3 oktober 2008 · 1 785 Inlägg

Drönirettab skrev:
Ni som har tillgång till lådberäkningsprogram eller handberäkningsformler, testa gärna att mata in de olika elementens parametrar och se vilka resultat som blir då blir angående känsligheten hos elementet. Flera tillverkare anger känsligheten vid 2,83V istället för vid 1W, då kan värdet bli riktiga "glädjesiffror". smile

Men känsligheten är inte så viktig egentligen, det viktiga är hur elementet uppför sig i den tänkta lådan. En bas som har en teoretisk låg känslighet kan få ordentlig verkningsgrad i rätt låda.

Håller med till 100% lådan är av ytterst stor betydelse

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Phille_flow Försöker lära sig
4 oktober 2008 · 156 Inlägg

dbjanoz skrev:

Phille_flow skrev:

TT-Avant skrev:

Jo, men man ska även kolla på vilket sätt de har mätt upp kännsligheten. De mäter på lite olika sätt har jag märkt.
Men vill man ha en bas som blir lättsriven så bör man montera den i portad låda. Sluten låda kräver mera av steget. Även att montera basen i något större portad låda gör den lite mera lättdriven.

joo men jag vill ju inte att basen ska bli bullrig:/ kör ju med portat nu och har byggt den efter rekomendationer tycker även den kan vara lite små bullrig ibland.

Att basen låter bullrigt kan bero på att din bas inte är lämpad för portad låda, och att du delar för högt i frekvens

den är byggd för portat och jag delar den 15hz med subsonic och 80 med lowpass

dbjanoz
6 oktober 2008 · 1 785 Inlägg

Phille_flow skrev:

dbjanoz skrev:

Phille_flow skrev:

joo men jag vill ju inte att basen ska bli bullrig:/ kör ju med portat nu och har byggt den efter rekomendationer tycker även den kan vara lite små bullrig ibland.

Att basen låter bullrigt kan bero på att din bas inte är lämpad för portad låda, och att du delar för högt i frekvens

den är byggd för portat och jag delar den 15hz med subsonic och 80 med lowpass

Prova med mer dämpning i lådan och att minska lådvolymen

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Phille_flow Försöker lära sig
6 oktober 2008 · 156 Inlägg

dbjanoz skrev:

Phille_flow skrev:

dbjanoz skrev:

Att basen låter bullrigt kan bero på att din bas inte är lämpad för portad låda, och att du delar för högt i frekvens

den är byggd för portat och jag delar den 15hz med subsonic och 80 med lowpass

Prova med mer dämpning i lådan och att minska lådvolymen

alright. Räcker det med de ena eller måste båda skaerna utföras? har hört att det ska räcka med att korta porten annars hur är det med de?

epic110 Golfare
6 oktober 2008 · 349 Inlägg

Horsyhorse skrev:
Sedan är inte PA-basarna i första hand gjorda för att sitta i fukt.
Men ett par Gamma 12or har jag provat i bil, och det smäller på fint.

Tacka vet jag 90-talselement, ville ha lite större låda, men mer lättdrivna.

Pierre

thats why i go eminence 15"... 300 riktiga watt!  wink

Volkswagen Golf GL "Råttboet" (1982)
Horsyhorse
6 oktober 2008 · 1 727 Inlägg

Nya MTX Thunder 8000-serien 92 dB 12", 95 dB 15"

Pierre

Senast redigerat av Horsyhorse (6 oktober 2008)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
nosushi Avstängd
6 oktober 2008 · 171 Inlägg

Xorcess skrev:
varför inte en GAS Pro?  spelar bra redan vid 150watt RMS  kostar 1100kr på BRL om jag inte misstar mej.

GAS PRO? gas gör väll inga pro basar? finns bara Alpha och nån annan med röd ring runt

Drönirettab
6 oktober 2008 · 21 761 Inlägg

De har haft en bas som hette "123 PRO", finns väl inte kvar nu antar jag. smile

Phille_flow Försöker lära sig
7 oktober 2008 · 156 Inlägg

nosushi skrev:

Xorcess skrev:
varför inte en GAS Pro?  spelar bra redan vid 150watt RMS  kostar 1100kr på BRL om jag inte misstar mej.

GAS PRO? gas gör väll inga pro basar? finns bara Alpha och nån annan med röd ring runt

hon syftar nog på basen från silver serien (inte metall)

Phille_flow Försöker lära sig
11 oktober 2008 · 156 Inlägg

har hittat en till intressant bas JL Audio 12W1v2 -4 http://dbakuten.se/detail.php?item_id=15787# vad jag har hört låter ju jl audio fint men detta verkar ju vara instegs serien. nån som vet hur dom är i jämförelse med Kicker Comp 12, ground zero GZRW 12XS-A, Mutant MT 1207X 12", audiotop wf12.4, impact 3712, Rockford punch 1, RE Audio RE 12S4. Vilken är valet om man vill spela högt?
sen undrar jag hur hollywood basarna låter som dom säljer på carbonize.se?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang