Vad rekommenderar du dubbade eller odubbade vinterdäck?

MrKerm Avstängd
10 oktober 2008 · 1 557 Inlägg

Alla ni som säger att dubbfritt är skit!!
Har ni provat kvalitets däck ? ?
Svårt o tänka mig detta då jag själv alltid kör/kört dubbfritt i drygt 11år. Visserligen på riktiga däck=dyra men bra. Det är många ggr jag tagit mig fram där folk med dubb ej tagit sig fram..
Funkar även bra i fjällen va där senast i vintras dessutom med släpkärra funka skit bra smile

Ja jag har även kört mycket med dubb bla så vill tanten ha dubbdäck så det sitter på hennes bil.. Ända gången jag tycker det funkar bättre med dubb är när det är ren is men även där funkar dubbfritt kanske inte riktigt lika bra dock...

Att tänka på:!! Dubbdäck ger kanske kortare bromsträcka på is.. Hmmm Jo kanske men på torr asfalt då????? Då är det betydligt sämre stopp sträcka med dubb o vad har vi mest torr mark eller is???

Jag kör ca 10 000 mil per år med personbil mitt råd är topp of the line friktionsdäck !!
Ja visst skall man köpa så billigt som möjligt så köp med dubb !

P.s det går och anpassa hastigheten också vilket väglag det än är tongue
d.s

Senast redigerat av MrKerm (10 oktober 2008)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
iceman_21
10 oktober 2008 ·

vi som har vinter ett par månader per år tvekar aldrig.
DUBBDÄCK...

MrKerm Avstängd
10 oktober 2008 · 1 557 Inlägg

O miljövän som jag e big_smile tongue så spar jag miljön på dubbfritt också smile

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
brillmongo
10 oktober 2008 · 874 Inlägg

Har alltid haft dubb hittills och det har funkat fint, men visst här nere i söder känns det som att man väl klarat sig utan dubben större delen av vintern.

Nu har jag friktionsdäck och Quattro, ska bli intressant att se om det blir nån skillnad den här vintern.. .

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-
Audi A4 2.8 V6 quattro "bea II" (1997)
MrKerm Avstängd
10 oktober 2008 · 1 557 Inlägg

http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml
En länk o titta på smile Ladda hem pdf som ligger där... (svart på vitt)

Senast redigerat av MrKerm (10 oktober 2008)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Brådhis * Voff voff *
10 oktober 2008 · 10 296 Inlägg

Sunblock2000 skrev:
En annan synvinkel är att dubben ger små rostfläckar på bilen om du inte har stänkskydd. Det stänker upp små små "svetsloppor" på tröskeln vilket är ganska jobigt att polera bort. Det är inte rost i karossen utan mer rost som sitter fast i lacken. Så köp inte dubbdäck om du inte behöver.

Är inte det en gammal kvarleva från förr? Dagens dubbdäck har ju lättmetalldubb...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
10 oktober 2008 · 10 296 Inlägg

MrKerm skrev:
Att tänka på:!! Dubbdäck ger kanske kortare bromsträcka på is.. Hmmm Jo kanske men på torr asfalt då????? Då är det betydligt sämre stopp sträcka med dubb o vad har vi mest torr mark eller is???

Faktum är att du har fel där... Dubbfria är sämre på torr asfalt pga sina sajpningar som gör att mönstret viker sig (som det ju måste göra för att få grepp på is) vid hård inbromsning på asfalt! Kika i några test så ser du vad jag menar! Nokian Rsi är ju ett kanondäck men får inte så bra på is pga det är dubbfritt och får oxå ganska så dåligt betyg på torr asfalt!

Jag har GoodYear UG500 (dubbat) på V70:in och Nokian Rsi (odubbat) på V40:in... Så det ska bli kul att jämföra däcken! Personligen föredrar jag dubb, men vi får väl se...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
isso \m/(><)\m/
10 oktober 2008 · 742 Inlägg

Brådhis skrev:

Sunblock2000 skrev:
En annan synvinkel är att dubben ger små rostfläckar på bilen om du inte har stänkskydd. Det stänker upp små små "svetsloppor" på tröskeln vilket är ganska jobigt att polera bort. Det är inte rost i karossen utan mer rost som sitter fast i lacken. Så köp inte dubbdäck om du inte behöver.

Är inte det en gammal kvarleva från förr? Dagens dubbdäck har ju lättmetalldubb...

//Brådhis

inte kärnan.. bara det runtomkring

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
__r0b1n
10 oktober 2008 · 726 Inlägg

upp dej själv... helt beroende på du kör, är du gasglad så är dubben ute efter 2 dagar ändå ocksåtongue dubb eller friktion har till väldigt stor del att göra med vilket märke med... men skulle vilja påstå att det är en "smaksak" . vissa gillar dubb bättre och vissa gillar friktion bättre...

MrTurbo Better than God \o/
10 oktober 2008 · 1 882 Inlägg

Kör helst odubbat! Miljövänligare, tystare, billigare och eftersom man kör 99% på våtasfalt behöver man bara tänka sig för lite extra 1% av körningen. Tyvärr fick jag dock med dubbade hjul till Saaben så jag får la köra slut dem innan jag köper mig odubbat igen.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
henke_99 Offroad Racing
11 oktober 2008 · 3 122 Inlägg

min cheva får ha samma däck året runt. (finns ju dessutom inte så stora dubbade däck...) Blir det halt o besvärligt så drar jag i min 4wd-spak o vips kan man fortsätta åka ungefär som vanligt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
KHRacing
11 oktober 2008 ·

Alltid dubbat

__Marcus Whitetrash
11 oktober 2008 · 589 Inlägg

Dubbfritt i all ära, men när man ska dra en släpvagn upp för ett fjäll med 2x250 kilo snöskoter vill då jag iaf ha dubbar i mina hjul.

Hon sa: Det är ju bara en bil.
Jag sa: Du är bara en brud.
1 st Lanzar DC-12 köpes.
MrKerm Avstängd
14 oktober 2008 · 1 557 Inlägg

Brådhis skrev:

MrKerm skrev:
Att tänka på:!! Dubbdäck ger kanske kortare bromsträcka på is.. Hmmm Jo kanske men på torr asfalt då????? Då är det betydligt sämre stopp sträcka med dubb o vad har vi mest torr mark eller is???

Faktum är att du har fel där... Dubbfria är sämre på torr asfalt pga sina sajpningar som gör att mönstret viker sig (som det ju måste göra för att få grepp på is) vid hård inbromsning på asfalt! Kika i några test så ser du vad jag menar! Nokian Rsi är ju ett kanondäck men får inte så bra på is pga det är dubbfritt och får oxå ganska så dåligt betyg på torr asfalt!

Jag har GoodYear UG500 (dubbat) på V70:in och Nokian Rsi (odubbat) på V40:in... Så det ska bli kul att jämföra däcken! Personligen föredrar jag dubb, men vi får väl se...

//Brådhis

Hmm tror inte jag har fel tongue Menar inget illa men vad för tester har du läst? Kollat pådet jag la länk till i denna tråd?
Har även själv tittat och vart med på däcktest på bana o vi alla fick uppleva hur mycket sämre dubb va på torr mark...

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
MrKerm Avstängd
14 oktober 2008 · 1 557 Inlägg

__Marcus skrev:
Dubbfritt i all ära, men när man ska dra en släpvagn upp för ett fjäll med 2x250 kilo snöskoter vill då jag iaf ha dubbar i mina hjul.

Funkar kalas utan dubb smile
Tänkte lägga in en bild när jag kör i fjällen med kärra med ca 800kg i last men vet inte hur man gör hmm

Senast redigerat av MrKerm (14 oktober 2008)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Brådhis * Voff voff *
14 oktober 2008 · 10 296 Inlägg

MrKerm skrev:

Brådhis skrev:

MrKerm skrev:
Att tänka på:!! Dubbdäck ger kanske kortare bromsträcka på is.. Hmmm Jo kanske men på torr asfalt då????? Då är det betydligt sämre stopp sträcka med dubb o vad har vi mest torr mark eller is???

Faktum är att du har fel där... Dubbfria är sämre på torr asfalt pga sina sajpningar som gör att mönstret viker sig (som det ju måste göra för att få grepp på is) vid hård inbromsning på asfalt! Kika i några test så ser du vad jag menar! Nokian Rsi är ju ett kanondäck men får inte så bra på is pga det är dubbfritt och får oxå ganska så dåligt betyg på torr asfalt!

Jag har GoodYear UG500 (dubbat) på V70:in och Nokian Rsi (odubbat) på V40:in... Så det ska bli kul att jämföra däcken! Personligen föredrar jag dubb, men vi får väl se...

//Brådhis

Hmm tror inte jag har fel tongue Menar inget illa men vad för tester har du läst? Kollat pådet jag la länk till i denna tråd?
Har även själv tittat och vart med på däcktest på bana o vi alla fick uppleva hur mycket sämre dubb va på torr mark...

Ett exempel:

Automotorsport skriver i sitt test:
Odubbade däck försöker bli bra på is och tappar därför asfaltsegenskaper!

Länk till testet:
http://www.automotorsport.se/biltester/ … pa+vintern

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
MrKerm Avstängd
14 oktober 2008 · 1 557 Inlägg

Brådhis skrev:

MrKerm skrev:

Brådhis skrev:

Faktum är att du har fel där... Dubbfria är sämre på torr asfalt pga sina sajpningar som gör att mönstret viker sig (som det ju måste göra för att få grepp på is) vid hård inbromsning på asfalt! Kika i några test så ser du vad jag menar! Nokian Rsi är ju ett kanondäck men får inte så bra på is pga det är dubbfritt och får oxå ganska så dåligt betyg på torr asfalt!

Jag har GoodYear UG500 (dubbat) på V70:in och Nokian Rsi (odubbat) på V40:in... Så det ska bli kul att jämföra däcken! Personligen föredrar jag dubb, men vi får väl se...

//Brådhis

Hmm tror inte jag har fel tongue Menar inget illa men vad för tester har du läst? Kollat pådet jag la länk till i denna tråd?
Har även själv tittat och vart med på däcktest på bana o vi alla fick uppleva hur mycket sämre dubb va på torr mark...

Ett exempel:

Automotorsport skriver i sitt test:
Odubbade däck försöker bli bra på is och tappar därför asfaltsegenskaper!

Länk till testet:
http://www.automotorsport.se/biltester/ … pa+vintern

//Brådhis

Jupp nu har jag läst o jag kan läsa big_smile
Men läs gärna teknikesvärlds test smile
Ser helt annorlunda ut där och jag väljer och tro på det, jag har själv upplevt det.
Men spelar roll hör väl inte riktigt hit smile

Ha det bäst alla o hoppas snön kommer snart cool

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se
Acke88
14 oktober 2008 · 345 Inlägg

Dubbdäck. Bor i södra finland, så vi har inte så väldig mycke snö på vintern här mer, däremot ofta is. Skulle det vara mycket snö skulle jag bra kunna tänka mig att köra odubbat. Testade farsans bil med friktionsdäck förra vintern o de funka helt bra på snö, men var inte lika bra som dubbar på is. Förstår inte varför så många säger att de vill köra odubbat eftersom det inte är någon snö, då det främst är till snö som odubbade är planerade...

Volvo XC70 (2005)
Volvo 940 (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang