Överdriven bensinkonsumtion, Saab 99 -82

SkepticalHippo
14 oktober 2008 · 65 Inlägg

Jo, har lite problem med att bilen drar, enligt mig, mycket bensin.

Det är som sagt en Saab 99 -82:a med förgasarmotor (h-motor), och den drar 1.1-1.2 liter milen.. Tycker inte att det är rimligt för en bil med 2.0 litersmotor och en vikt på ca 1200 kg. (Framför allt inte när det står i instruktionsboken att den ska kunna gå på så lite som 0.6.. Jojo, visst har det hänt saker i motorn på 28 år som kan påverka bensinförbrukningen till det sämre.. Men komigen, det dubbla?!)

Någon som vet vad felet kan vara?

Har bytt..
Tändkablar
Fördelarlock
Rotor
Luftfilter
Tändstift
Förgasarmembran

..i tron om att det skulle påverka bensinförbrukningen något, men så blev inte fallet.

I övrigt så går bilen rätt bra, aningens trött kanske!

Tacksam för svar och hjälp! big_smile

patrikke
14 oktober 2008 · 1 749 Inlägg

Kör du enbart stadskörning?

Hur rullar bilen då?
Är det en liten anliggning någonstans så den rullar tungt så kan du leta efter en lösning där.

Det var bara ett tips.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
SkepticalHippo
14 oktober 2008 · 65 Inlägg

Nästan ingen stadskörning alls, tre rondeller och ut på motorvägen till jobbet är väl den dagliga rutinen.

Njae, tror inte att det ligger nått och bromsar bromsar, den rullar fint och utan missljud. neutral

jonTe
15 oktober 2008 · 5 710 Inlägg

Jag skulle kolla hur tändningen står.
Hur mår vacumslangarna?

MVH Jonas
..............
SkepticalHippo
15 oktober 2008 · 65 Inlägg

Bytte brytare och vakumslang idag. Nu känns bilen piggare, men tongången kanske är lite hög.. Återstår att se om det gör något för bensinförbrukingen! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang