Sluten låda skulle jag bygga på 53liter/bas då blir Q värdet 0,71 vilket brukar funkar bra.
Med 31liter blir det ett högt q värde på 0,87 vilket betyder lite bumlig o okontrollerad återgivning.
Basreflex:
45liter (+volym för bas o port) avstämd till 35hz. -3db vid 35hz
port 4" (10cm) längd 35cm (35hz) / 25cm (40hz) ifall du vill ha mindre muller.
Vill du ha en grym subbas så gräver denna bas väldigt ljupt om du vill.
90liter (+volym för bas o port) avstämd till 25HZ. -3db vid 25hz Denna skulle passa kanon till hemmabion.
4" port 35cm (25hz)
Eller om du monterar dem isobarik så räcker det med 45liter (+volym för bas o port) men då får du bara konarean för 1st bas men 1st 12" brukar räcka för husbehov som du skriver.
Men med 45liter och en avstämning på 25hz blir det problem med röret som då ska vara 76cm långt.
En högre avstämning ger kortare rör men då blir det ett helt annat resultat.
Vi glömmer isobarik alternativet för basreflex.
Senast redigerat av Rickard-v (2 november 2008)