Hjälp!!! Tänder men startar ej... (volvo 740 TIC -90)

_Dee_
3 november 2008 · 16 Inlägg

Tja, har en volvo 740 tic -90 med en b230et motor, motorn har blivit bytt ifrån en b230ft som satt i orginal. inga vidare mods gjorda utav mig men förra ägaren har satt på öppet filter och höjt laddtrycket lite....

Förra veckan innan jag började plocka ner bilen så var jag självklart ute och åkte lite i den o den gick som en klocka. Den nybytta generatorn laddade batteriet galant och allt var frid och fröjd. Jag brukade starta upp bilen en gång varje gång jag var i garaget bara för att se så allt var okej och att motorn fortfarande fungerade. Sen så blev det mycket annat med allt omkring bilen så jag gjorde inte det på typ 2 dagar. När ja sen skulle starta upp den så var batteriet dött (!?) med starthjälp gick den igång och var igång kanske 10-15 min då den inte gick rent eller ens tände riktigt på alla cylindrar, efter 10-15min så bara dog den. Testade att dra igång den igen o då tänder den och går cirka 1 sekund innan den dör. Det låter som det är bränsle stopp men bensin finns i den.. har försökt ´på alla sätt nu eftersom jag inte dragit ut någonting ínnan och den gick klockrent då. Behöver hjälp o gärna fort med.


Ledsen om det är lite krångligt skrivet

Mvh Dee

Senast redigerat av _Dee_ (3 november 2008)

pettersson86
3 november 2008 · 9 Inlägg

Shenna;)

Har du kollat bränlepumpen? Så det inte e något vingel med den eller relätt för det e vanligt på dom.

Mvh Fredde

_Dee_
3 november 2008 · 16 Inlägg

pettersson86 skrev:
Shenna;)

Har du kollat bränlepumpen? Så det inte e något vingel med den eller relätt för det e vanligt på dom.

Mvh Fredde

Tja

nej jag har inte gjort det än, tänkte att jag skulle kolla både jorden o filtret till huvudpumpen som sitter under bilen. Relät sitter vartdå?? vid pumpen eller?? 

Mvh Dee

DP_RACING TEAM BREEHÄNGERS
6 november 2008 · 153 Inlägg

relät sitter i relästationen, ett vitt relä.

//Martin M

projekt 740 drifting - 2009
CLUB402.SE
loop
6 november 2008 · 297 Inlägg

Varför denna fascination för bränslepumpar på detta forum.

Har du prövat med ett annat batteri? Det låter mer som ett tändningsfel än som att det skulle vara soppan. Man brukar dessutom höra om soppapumpen låter eller ej.

_Dee_
7 november 2008 · 16 Inlägg

loop skrev:
Varför denna fascination för bränslepumpar på detta forum.

Har du prövat med ett annat batteri? Det låter mer som ett tändningsfel än som att det skulle vara soppan. Man brukar dessutom höra om soppapumpen låter eller ej.

Jepp, har prövat att starta bilen med startkablar och annat batteri, samma sak igen. den får soppa sen dör den bara även fast batteriet är uppladdat. soppa pumpen låter när ja klickar igång tändningen men sen kan ja inte höra mera när motorn drar runt.

//D

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
7 november 2008 · 1 163 Inlägg

Då ligger det ju antagligen något i vad loop säger tongue

~Andy~
loop
7 november 2008 · 297 Inlägg

Fast jag har en annan gissning. Jag glömde en gång att skruva fast jordkabeln på minTaunus, då gjorde den sådär har jag för mig. Så hur är det med jorden och motorn?

_Dee_
9 november 2008 · 16 Inlägg

a okej, kan hålla med om det med jorden...  tyvärr e de en annan kille som bytte motorn så jorden kan nog vara ett problem... men ni menar den vid bränslepumpen antar jag??? jag måste gå igenom alla jordpunkter samt att prova byta ut batteriet... smile annars har ja ingen aning ju...

loop
9 november 2008 · 297 Inlägg

sätt en startkabel mellan batteriet minuspol och motorn och pröva om den går bättre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang