Funderingar över ev straff för en bekant.

Honken_ Klyphuggare
10 november 2008 · 328 Inlägg

Han skulle ju ha stoppats tillbaks och knullats om redan från början.

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
golf88
10 november 2008 · 956 Inlägg

jag har en komis som åkte dit för mordbrand..han fick 10 års vård på säter...

eldus veldus
Audi A6 (2017)
Ksj
10 november 2008 · 1 217 Inlägg

Hamilton skrev:

Ksj skrev:
Hejsan, jag har en bekant som just nu sitter i häktet åtalad för mord samt mordbrand.


Saken är den att han har utvecklad schizophreni (Tror det stavas så?) samt en hel del andra grava psykiska problem som han medicinerats för sedan ca 10 år tillbaka.

Under tiden som brotten begicks så var han dock utan medicin och därför långt ifrån sig själv och han minns ingen av händelserna över huvud taget.

Vad får han troligtvis för staff måntro?
Vård? Kåken?  Eller Vård och sedan kåken?hmm


Mvh S

Mig veterligen så är man oskyldig tills en dom vunnit laga kraft.
Ska vi gissa på en evt påföljd till en oskyldig eller vad är du ute efter?

Jo jag vet, men anta att han döms för det (2 mordbränder samt ett mord).

Killen är hur normal som helst och hur trevlig som helst sålänge han får i sig sin medicin som han skall, får han inte det är han ett vrak more or less.

Jag står delvis vid hans sida men försvarar inte på något vis det han har gjort.

Saab 900 "2.1an" (1992)
FreddeK
10 november 2008 ·

Usch nej jag vet inte alls. Men en sak är säker att jag vill ha ett tryggt samhälle och då passar inte denna personen in i min samhällsbild.

Eisenhut
10 november 2008 · 1 827 Inlägg

Sluten psykiatrisk vård på obestämd tid, dvs att han aldrig mer kommer komma ut...

Det är vad jag tror men upp till rätten att avgöra. Vet du ifall han har fått genomgå en P7 eller stor sökning ännu?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
kickade
10 november 2008 · 123 Inlägg

Spelar ingen roll hur gosig han är med sin medicin, han är en samhällsfara, hoppas han inte får se friheten under min livstid i alla fall.

2 mordbränder och 1 mord, du försöker få det och låta som att han snott en moppe.

Att va sjuk är inget försvar till att man begått ett brott, då tycker jag fan i mig att folk som begår brott för sitt levebröd borde behandlas ännu bättre då de gör det för pengar inte för att de är retards.

Felax
10 november 2008 · 1 963 Inlägg

Varför tog han inte medicinen ? ?
Går det att bota schizofreni ? Nej! Vad tjänar då massa vård till? Är han bättre när han kommer ut? Kommer han ta sin medicin när han kommer ut ?

Men are not born - Men are made
Ksj
10 november 2008 · 1 217 Inlägg

Eisenhut skrev:
Sluten psykiatrisk vård på obestämd tid, dvs att han aldrig mer kommer komma ut...

Det är vad jag tror men upp till rätten att avgöra. Vet du ifall han har fått genomgå en P7 eller stor sökning ännu?

P7 har han genomgått och dom kom fram till att han är svårt psykiskt sjuk. (No shit sherlock!?)

Felax skrev:
Varför tog han inte medicinen ? ?

Mycket bra fråga, jag har ärligt talat ingen aning.

Saab 900 "2.1an" (1992)
-Mackan- Fire And Silk
10 november 2008 · 2 254 Inlägg

Vad har han mördat, för något? När det gäller mord tycker jag man skall få tillbaka med samma mynt, med vissa undantag.

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
Mercedes 300 TDT "Superturbodiesel" (1993)
Mercedes Benz 500E W124 "Fire And Silk" (1992)
jonesono Personal- och beteendevetare
10 november 2008 · 1 082 Inlägg

V10 skrev:
Det är ett känsligt ämne, och speciellt om man känner personen ifråga men det är ju så, det är idag till 99% säkerhet att personen som dödat, våldtagit osv är "sjuk"...det är vidrigt att dom matar allmänheten med att folk är "sjuka"...
Så fort något händer så kommer rubrikerna eller på nyheterna: "Personen ska nu genomgå en undersökning"...well what´s new!!

Goddag yxskaft!
Om man har kvällspressen som enda källa så har man i många fall en osanning i sin hand.
Det är media som triggar allmänheten och allmänheten är dum nog att ta det som sanning.
Man har inte en förutbestämd åsikt om vad en våldsbrukare har för diagnos innan rättspsykiatrisk undersökning görs. Jag trodde att folk förstod detta, men så var ju icke fallet. Det är allmänheten som drar igång flosklerna om att "ja, nu är det väl ännu en så kallad sjuk jävel som gjort något".
Det här tillsammans med "krisen i skolan" är ju "heta potatisar" som media älskar och läsare drillas att älska.

Senast redigerat av jonesono (10 november 2008)

Litterarum radices amarae, fructus dulces.
Ksj
10 november 2008 · 1 217 Inlägg

-Mackan- skrev:
Vad har han mördat, för något? När det gäller mord tycker jag man skall få tillbaka med samma mynt, med vissa undantag.

Mvh Markus

En människa. Mer info än det känns oviktigt just nu.

Saab 900 "2.1an" (1992)
V10
10 november 2008 ·

jonesono skrev:

V10 skrev:
Det är ett känsligt ämne, och speciellt om man känner personen ifråga men det är ju så, det är idag till 99% säkerhet att personen som dödat, våldtagit osv är "sjuk"...det är vidrigt att dom matar allmänheten med att folk är "sjuka"...
Så fort något händer så kommer rubrikerna eller på nyheterna: "Personen ska nu genomgå en undersökning"...well what´s new!!

Goddag yxskaft!
Om man har kvällspressen som enda källa så har man i många fall en osanning i sin hand.
Det är media som triggar allmänheten och allmänheten är dum nog att ta det som sanning.
Man har inte en förutbestämd åsikt om vad en våldsbrukare har för diagnos innan rättspsykiatrisk undersökning görs. Jag trodde att folk förstod detta, men så var ju icke fallet. Det är allmänheten som drar igång flosklerna om att "ja, nu är det väl ännu en så kallad sjuk jävel som gjort något".
Det här tillsammans med "krisen i skolan" är ju "heta potatisar" som media älskar och läsare drillas att älska.

Jag sa inget om "min enda källa" jag sa väldigt tydligt vart skiten kommer ifrån!!

kickade
10 november 2008 · 123 Inlägg

Ksj skrev:

-Mackan- skrev:
Vad har han mördat, för något? När det gäller mord tycker jag man skall få tillbaka med samma mynt, med vissa undantag.

Mvh Markus

En människa. Mer info än det känns oviktigt just nu.

Vill du ha fler svar på potentiellt straff får du väl gå in på detalj vad som hänt, inte försöka försköna det han gjort genom att inte ta med negativ fakta.

DoT Häst
10 november 2008 · 1 099 Inlägg

kickade skrev:

Ksj skrev:

-Mackan- skrev:
Vad har han mördat, för något? När det gäller mord tycker jag man skall få tillbaka med samma mynt, med vissa undantag.

Mvh Markus

En människa. Mer info än det känns oviktigt just nu.

Vill du ha fler svar på potentiellt straff får du väl gå in på detalj vad som hänt, inte försöka försköna det han gjort genom att inte ta med negativ fakta.

Tror verkligen.. verkligen.. inte att han försöker försköna nånting. neutral

Än är inte den sista idioten född..
Rquired Allmänt envis
10 november 2008 · 12 512 Inlägg

Man får väl tänka så att även om han funkar hur bra som helst när han tar sin medicin är han en stor risk så fort han missar att ta den, vilket om inte annat pga den mänskliga faktorn kommer ske ett par gånger.
Säg att han då går ut och sätter fyr på en villa med en familj på 4 pers i, alla omkommer. Då har 6 liv spilts bara för att han ska få leva "fritt", varav 4 av dem kan undvikas genom att han tas bort från samhället nu. Är det värt 4, eller överhuvudtaget ett enda, liv för att han ska få va kvar?

Tycker att han har mördat, alltså ska han väck från samhället. Idag finns inga bot mot det här vilket i teorin innebär att han låses in på livstid, men det finns åtminstone hopp om bot i framtiden...

Sen, om man begår ett mord är man knappast en frisk människa, så att prata om friska och sjuka mördare är lite konstigt tongue

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
FreddeK
10 november 2008 ·

Rquired skrev:
Man får väl tänka så att även om han funkar hur bra som helst när han tar sin medicin är han en stor risk så fort han missar att ta den, vilket om inte annat pga den mänskliga faktorn kommer ske ett par gånger.
Säg att han då går ut och sätter fyr på en villa med en familj på 4 pers i, alla omkommer. Då har 6 liv spilts bara för att han ska få leva "fritt", varav 4 av dem kan undvikas genom att han tas bort från samhället nu. Är det värt 4, eller överhuvudtaget ett enda, liv för att han ska få va kvar?

Tycker att han har mördat, alltså ska han väck från samhället. Idag finns inga bot mot det här vilket i teorin innebär att han låses in på livstid, men det finns åtminstone hopp om bot i framtiden...

Sen, om man begår ett mord är man knappast en frisk människa, så att prata om friska och sjuka mördare är lite konstigt tongue

Där satte du spiken i kistan=)

kickade
10 november 2008 · 123 Inlägg

Ni får ursäkta mig, men blir förbannad när jag för höra om såna hära människor. Gör mig riktigt förbannad.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang