Hjälp med installation av billjudet!

Drönirettab
10 november 2008 · 21 761 Inlägg

Det räcker i så fall med att bara byta ut den ena säkringen, dvs den som ska sitta nära steget. smile
Men jag har faktiskt aldrig sett i någon manual att man även måste sätta en säkring nära steget.

thamas80
10 november 2008 · 37 Inlägg

Nä inte jag heller :S Har bara hört att "nyare" steg är avsäkrat internt så man inte ska behöva det, och ja menar ett rockford steg från -07 borde ju isf ha denna funktion? Men om jag bara kör på en säkring framme vid batteriet måste jag alltså byta säkringen till en 200amp? Vad händer om jag kör med 250? Blev lite krångligt här, men hoppas någon vet vad som är säkrast att göra smile

Drönirettab
10 november 2008 · 21 761 Inlägg

Om du använder 250 A istället för 200 A så antar jag att garantin inte gäller ifall steget skulle gå sönder, men det är mest en gissning.

Om du tänker beställa en till säkringshållare så är det väl bäst att även köpa 200 A säkring, då blir nog alla nöjda och glada. smile

Lonefox Bad music kills good sound
11 november 2008 · 7 241 Inlägg

thamas80 skrev:
Nä inte jag heller :S Har bara hört att "nyare" steg är avsäkrat internt så man inte ska behöva det, och ja menar ett rockford steg från -07 borde ju isf ha denna funktion? Men om jag bara kör på en säkring framme vid batteriet måste jag alltså byta säkringen till en 200amp? Vad händer om jag kör med 250? Blev lite krångligt här, men hoppas någon vet vad som är säkrast att göra smile

Fråga mig inte varför de inte kör med interna säkringar. Kanske just för att det blir lite ont om plats för att få plats med bladsäkringar på 200A totalt i steget? Jag vet inte. Men ngn anledning finns det.
Men jo jag rekomenderar hellre två säkringar, en vid steget (200A) och en vid batteriet (avsäkrat efter KABELN du har dragen och inte steget)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
M1Get
11 november 2008 · 360 Inlägg

Tjena,

Har också en 240 och planerar att köpa samma saker som du.

Spelar det bra i 240in? Det är ju en sak hur det låter i demostället inne på BRL å live i bilen. Sen funderar jag med hur du har monterat dina 6x9" Har du monterat dom direkt ner i hatthyllan eller har du byggt/köpt låder till dom?

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
11 november 2008 · 2 353 Inlägg

M1Get skrev:
Tjena,

Har också en 240 och planerar att köpa samma saker som du.

Spelar det bra i 240in? Det är ju en sak hur det låter i demostället inne på BRL å live i bilen. Sen funderar jag med hur du har monterat dina 6x9" Har du monterat dom direkt ner i hatthyllan eller har du byggt/köpt låder till dom?

6x9or rakt i hattylllan och sen en baslåda med basarna spelandes i skuffen är en jättedålig idé. Du måste isåfall bygga egna lådor till 6x9orna. Annars kan du lika gärna köra med mindre mellanregister därbak.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
M1Get
11 november 2008 · 360 Inlägg

jonash skrev:
6x9or rakt i hattylllan och sen en baslåda med basarna spelandes i skuffen är en jättedålig idé. Du måste isåfall bygga egna lådor till 6x9orna. Annars kan du lika gärna köra med mindre mellanregister därbak.

mvh Jonas

Okej, lite så jag har tänkt med. Om man ska bygga låda å ställa i hatthyllan. Vad för tjocklek på skivan då? 22mm känns lite grovt (det som jag just nu har hemma). Vad tycker ni ?smile

Drönirettab
11 november 2008 · 21 761 Inlägg

Eftersom du redan har 22mm material så är det lika bra att använda det, då blir lådorna stabila. smile

thamas80
12 november 2008 · 37 Inlägg

Drönirettab skrev:
Om du använder 250 A istället för 200 A så antar jag att garantin inte gäller ifall steget skulle gå sönder, men det är mest en gissning.

Om du tänker beställa en till säkringshållare så är det väl bäst att även köpa 200 A säkring, då blir nog alla nöjda och glada. smile

Det var visst fel, enligt brl skulle kabeln säkras av på detta vis. Steget ska alltså INTE säkras av på något vis, bara kabeln -med 200a säkringar.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/91534/500588_rsta1m.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang