Turbo / kompressor konvertering? Vem kan?

hoppidoppi
24 juni 2007 · 9 Inlägg

Tjena!
Sitter i tankar på att turbo / kompressor konvertera en schysst bil typ golf r32 eller annan v6 motor. Är det någon som vet om det finns kompletta kit eller någon verkstad som har specialiserat sig på detta?

plattan i mattan
Saab 93 se (2001)
Frasse_rs
15 november 2008 · 52 Inlägg

hoppidoppi skrev:
Tjena!
Sitter i tankar på att turbo / kompressor konvertera en schysst bil typ golf r32 eller annan v6 motor. Är det någon som vet om det finns kompletta kit eller någon verkstad som har specialiserat sig på detta?

Ang. om det finns företag som har specialiserat sig om detta, så har Jag frågat vanliga bilverkstäder om de kan orda detta.
Det brukar oftast inte vara några porblem, men det kostar skjortan och tar tid.
Ifall bilen inte har någon turbo, så måste man byta till lågkompressions kolvar, och annat bränslesystem , för att motorn självklart kräver mer bränsle med en turbo. Man måste dra oljeledning till turbo , koppla turbon samman med grenröret,intercooler ,mappning m.m. Vilket är ganska mycket jobb.
Och man kanske inte ens får turbokonverta bilen för bilprovningen. Bäst att kolla upp det innan man rör något, för vad jag vet så får man inte göra nånting med motorn på bilar nyare än 97-98.
Bara att ringa och parata med ingenjörerna på bilprovningen.

Det finns säker biltrimm verkstäder som kan det mycket bättre, och ge bättre råd , om man letar på eniro.
Det bästa är ju att köpa en bil emd turbo och bygga större turbo m.m på den till en början.

Sådana kit kan du hitta överallt. Sök på Google.

Ungpung
H3dlund Med lem
15 november 2008 · 1 127 Inlägg

Frasse_rs skrev:
Ang. om det finns företag som har specialiserat sig om detta, så har Jag frågat vanliga bilverkstäder om de kan orda detta.
Det brukar oftast inte vara några porblem, men det kostar skjortan och tar tid.
Ifall bilen inte har någon turbo, så måste man byta till lågkompressions kolvar, och annat bränslesystem , för att motorn självklart kräver mer bränsle med en turbo. Man måste dra oljeledning till turbo , koppla turbon samman med grenröret,intercooler ,mappning m.m. Vilket är ganska mycket jobb.
Och man kanske inte ens får turbokonverta bilen för bilprovningen. Bäst att kolla upp det innan man rör något, för vad jag vet så får man inte göra nånting med motorn på bilar nyare än 97-98.
Bara att ringa och parata med ingenjörerna på bilprovningen.

Det finns säker biltrimm verkstäder som kan det mycket bättre, och ge bättre råd , om man letar på eniro.
Det bästa är ju att köpa en bil emd turbo och bygga större turbo m.m på den till en början.

Sådana kit kan du hitta överallt. Sök på Google.

Turbokontertera en bil efter 1975 är big NONO från bilprovningen.

Du måste ha avgascertifikat på motorn, finns den inte med turbo är det ju kört direkt.. Enklare att bygga om bilen till ombyggt fordon och byta till en motor som har turbo original.

Om man nu inte gör en fuling och plockar bort allt inför besiktning.. Vilket är ett jävla jobb det också om man bygger seriöst..

Senast redigerat av H3dlund (15 november 2008)

carbonized
15 november 2008 · 38 Inlägg

haha. 21000 dollar för turbokit med 450hk. Säkert.

HOLLELLE
15 november 2008 · 409 Inlägg

mink skrev:
haha. 21000 dollar för turbokit med 450hk. Säkert.

Vad?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang