Saab 9-3 SE -99 - Högtalarplatser i framdörrar

gsl
14 maj 2006 · 10 Inlägg

Hejsan!

Har tänkt att uppgradera mitt högtalarpaket i bilen lite... Har precis köpt bilen, men har ingen som helst bas i den. Är dock ingen värre basmänniska utan skulle klara mig med ett par bättre högtalare men bara så man får lite tryck i ljudet.

Mina högtalare idag är placerade i instrumentpanelen (ruskigt dåliga), samt de två på de olika sidorna om hatthyllan. Har ju dock två platser i framdörrarna. Min fundering är: hur får man bort högtalargallret på dessa? Bara att sticka in en skruvmejsel och "bryta" bort eller måste man montera bort hela innerdörren?

//Gsl

Saab 9-3 SE 2,0T -99
Parkerar ca 200m från familjebussar som innehar nallepuh solskydd och saloondörrar....
freddan70 Team Tondöv
14 maj 2006 · 649 Inlägg

Innerdörren måste bort om jag inte minns helt fel!

Dotte funderare...
14 maj 2006 · 83 Inlägg

Du måste ta bort dörrsidan till o börja med. sitter med skruvar bakom både öppningshandtaget o stängningshandtaget och några på nersidan av dörrsidan. Glöm inte att ta bort clipset som sitter på sidan av dörren närmast själva låset. dra sedan dörrsidan rakt ut för att clipsen ska släppa o lirkar borten från lås piggen o bakom backspegelkåpan. Sen måste du ha en distansring o skruva i själva dörren (finns på biltema o passar kanon) Letar du lite i dörren så finns det kablar framdraget till högtalarna bara o koppla in. (det är ju lite jävligt o få plats med en ny kabel i dörrgenomföringen). Sen så om du tar bort plastkåpan vid passagerarens fötter till vänster så hittar du andra änden av kablarna som går till dörrarna (här sitter det annars ett AS3 steg till midbasarna) Här kan du ansluta ett annat steg för det finns inga lediga högtalar utgångar på original stereon. Ström o allt annat finns framdraget. Det som saknas är en adapter mellan din uttaget på stereon o rca ingången på steget. Adapter kan man köpa på Backesljudbyggeri.

Lycka till
Jocke

BMW 535d (2008)
gsl
14 maj 2006 · 10 Inlägg

Tack för era svar! Är det dumt att byta högtalare? Funderar ändå på att montera in två i dörrarna för bättre ljud, men bör jag istället komplettera med en mindre baslåda?

Saab 9-3 SE 2,0T -99
Parkerar ca 200m från familjebussar som innehar nallepuh solskydd och saloondörrar....
Dotte funderare...
15 maj 2006 · 83 Inlägg

Om du bara vill ha lite bättre ljud så tycker jag att du ska uppgradera till tex AS3 vilket då är midbasar i dörrarna med tillhörande steg o sen att du byter dom uppe på brädan till några bra 3½" koaxialer. Då tycker jag att det är ganska lagom ljud faktiskt.

/Jocke

BMW 535d (2008)
timpan_87
15 maj 2006 · 781 Inlägg

varför inte ett 2 vägs system? mid i dörrarna och diskat i panelen?

gurenius
16 maj 2006 · 1 631 Inlägg

gsl skrev:
Tack för era svar! Är det dumt att byta högtalare? Funderar ändå på att montera in två i dörrarna för bättre ljud, men bör jag istället komplettera med en mindre baslåda?

Nej, inte baslåda utan midbasar! Det blir inget bra...

Hur stor budget har du?

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
gsl
17 maj 2006 · 10 Inlägg

Hejsan!

Har kollat med Saab nu och uppgraderingen till AS3 (Har AS1 för tillfället) känns inte riktigt aktuellt då denna lilla uppgradering skulle kosta mig 5900:- ... Inte speciellt prisvärt imo... Håller på att kolla möjligheten med Blaupunkt som hade en högtalare som passade i 9-3ans dörrpaneler.

Sedan återstår ju bara mysteriet med hur man monterar in dom... Kändes lite otympligt om man skulle behöva montera bort hela innerdörren faktiskt. Det är ju trots allt en Saab, ska väl inte behöva vara så omständigt!

Budget ligger på runt 1500-2000kr för dörrhögtalarna + tillbehör.

//Gsl

Saab 9-3 SE 2,0T -99
Parkerar ca 200m från familjebussar som innehar nallepuh solskydd och saloondörrar....
gurenius
17 maj 2006 · 1 631 Inlägg

Uppgraderingen är inte prisvärd.

Köp ett 6.5-tumskit för 1.500 av valfritt märke. Det vill säga en 6.5-tums mellanbas/mellanregister till dörren, ett passivt delningsfilter och en diskant. Montera diskanten på brädan under gallret.

Lägg den sista 500-lappen på monteringsmaterial. Några bitumen-mattor att dämpa dörren med (ca 250:-) och så ett par stabila bafflar i trä och lite kablar.

Hela innerdörren måste monteras ner för att komma åt högtalaren. Finns några bilder på min hemsida.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang