hjälp mig med denna lilla sak?

Simppi too fast to live, too young to die
17 maj 2006 · 357 Inlägg

vad är detta för något? sitter på mercedes w123..

den där saken med en snurrad tråd? smile heh
http://www.geocities.com/simon.ahlsved/aha.JPG

och där ska den sitta :
http://www.geocities.com/simon.ahlsved/aja.JPG

någon som vet ? viktig del?

loudness
17 maj 2006 · 4 554 Inlägg

ser ut som någon slags glödtråd för att värma upp något

Simppi too fast to live, too young to die
17 maj 2006 · 357 Inlägg

oki jo funderade på något sånt också...den sitter ju mitt i en fläktgång. så kanske den ska värma upp luften som går upp framför vindrutan..?! men men, tackar!

JoggaNr1
17 maj 2006 · 62 Inlägg

Det är väll fläkt motståndet!! Det brukar sitta där så det kyls bra!  Om du inte har den inkopplad så fungerar fläkten bara på högsta läget!? Det tror jag  smile

Big_J
17 maj 2006 · 99 Inlägg

Bilderna funkar ju inte... Men det låter ju som en termostat, som inte ska släppa in för lite/mycke varmvatten i värmepaktet... De sitter då sånna på volvo 240, brevid värmekranen... Är dock inte helt säker på funktionen, men får en känsla av att det är det den är till för iaf tongue

< Hänne nå, så hänne hänna! >
Drönirettab
17 maj 2006 · 21 761 Inlägg

När man tittar lite snabbt så ser det ju ut som 2 st fjädrar men eftersom det sitter kablar anslutna dit och spiralerna verkar vara fastlödda så tror jag också att det kan vara en typ av motstånd, tex till fläkten, som JoggaNR1 säger.

Big_J
17 maj 2006 · 99 Inlägg

Haha, nu fukar iaf bilderna, och nu ser ja att jag var helt ute å cyklade i mitt förra inlägg iaf tongue Men jag är lite tveksam till att det är fläktmotstånd, då resistansen i en så kort tråd knappast skulle ha någon inverkan på farten på fläkten, kan ju inte bli mer än nån mOhm... Dessutom sitter dom ju där bilen tar in luften innifrån, så ja tror ju hellre att det kan vara nån slags termostat-givare... Fråga mig dock inte till vad tongue Men jag har en 123-galen polare... Ska höra me han, om han vet va de e... Sitter de ac i bilen, förresten???

Senast redigerat av Big_J (17 maj 2006)

< Hänne nå, så hänne hänna! >
Simppi too fast to live, too young to die
17 maj 2006 · 357 Inlägg

jo, kanske de e nåt motstånd till fläkten för sladdarna går till fläktmotorn, och under den korta spiralen står det 12ohm och under den längre 16 eller nåt liknande...

nej ingen ac i bilen ...

..sen så är det där bilen tar luften utifrån och den fortsätter sen rakt in i fläkten.
direkt under motståndet då (om de är det) sitter en lucka.
nu är det så att bilen jag bygger har brunnit , men på reservdelsbilen styra denna lucka med vajer och stängs/öppnas tillsammans med att man ställer hastigheten på fläkten. men i projektbilen är knappen för fläkten elektrisk, så kanske luckan också ska öppnas elektriskt...
men till vilken nytta stängs luckan? för plasten runt luckan har smält så den sitter som gjuten i öppet läge...undrar om den måste gå att stänga?

tack för alla svar hittills!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang