SM Finalen i Billjud

TT-Avant
25 november 2008 · 6 851 Inlägg

k1mm0 skrev:
jag struntar i domarna.. wink lr..njae.. beror på ..skalåtabra för mig men även kunna tävlasmed..

transiten varsnygg xD

nja..man ska ändå lyssna på dem tycker jag. Många av dem kommer med väldigt bra saker man kan testa. Fast vissa kan man dock fullt **** i va de säger..haha. Men jag har inte så mycke erfarenhet av just tävlanda dock..

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
26 november 2008 · 2 353 Inlägg

TT-Avant skrev:

k1mm0 skrev:
jag struntar i domarna.. wink lr..njae.. beror på ..skalåtabra för mig men även kunna tävlasmed..

transiten varsnygg xD

nja..man ska ändå lyssna på dem tycker jag. Många av dem kommer med väldigt bra saker man kan testa. Fast vissa kan man dock fullt **** i va de säger..haha. Men jag har inte så mycke erfarenhet av just tävlanda dock..

Dem flesta som dömer har vunnit fler än en SM titel genom åren.

Så.....det är nog en bra idé att åtminstone ta poängen på största allvar. Sen kan det kanske i nåt fall vara så att det är svårt att med ord och på kort tid beskriva vad man menar.

Tack för gratulationerna. Vi ses nästa år smile

mvh Jonas

Senast redigerat av jonash (26 november 2008)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Lardi SQ
26 november 2008 · 1 343 Inlägg

jonash skrev:

Lardi skrev:
låter som en lyckad tillställning.. vore skoj å lyssna i era bilar någon gång.. ska ta å släpa arslet till något event i framtiden

Bor du i norr, söder, mellan, öst, väst?

mvh Jonas

södermland för tillfället, tidigare väster götlands bo..

Ljudnörd!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
26 november 2008 · 2 353 Inlägg

Lardi skrev:

jonash skrev:

Lardi skrev:
låter som en lyckad tillställning.. vore skoj å lyssna i era bilar någon gång.. ska ta å släpa arslet till något event i framtiden

Bor du i norr, söder, mellan, öst, väst?

mvh Jonas

södermland för tillfället, tidigare väster götlands bo..

Okej. Nästa tävling är Elmia, i Påsk, i Jönköping. Sen brukar det alltid vara tävling i Norrköping, Mantorp och förhoppningsvis blir det nåt i Stockholm under nästa år med!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
TT-Avant
26 november 2008 · 6 851 Inlägg

jonash skrev:

TT-Avant skrev:

k1mm0 skrev:
jag struntar i domarna.. wink lr..njae.. beror på ..skalåtabra för mig men även kunna tävlasmed..

transiten varsnygg xD

nja..man ska ändå lyssna på dem tycker jag. Många av dem kommer med väldigt bra saker man kan testa. Fast vissa kan man dock fullt **** i va de säger..haha. Men jag har inte så mycke erfarenhet av just tävlanda dock..

Dem flesta som dömer har vunnit fler än en SM titel genom åren.

Så.....det är nog en bra idé att åtminstone ta poängen på största allvar. Sen kan det kanske i nåt fall vara så att det är svårt att med ord och på kort tid beskriva vad man menar.

Tack för gratulationerna. Vi ses nästa år smile

mvh Jonas

Men det han säger är att HAN tycker det ska låta bra och det är då man till viss del kan **** i vad domare säger.
Sedan är det ju så att detta är en bedömnings sport och då tycker domare olika, vilket är fullt förstårligt. Om man tar ett exempel så skiljde det 17p mellan 2 tävlingar för mej. Då hade jag inte gjort en ända ändring på ljudet mellan dessa tävlingar.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
dbjanoz
26 november 2008 · 1 785 Inlägg

TT-Avant skrev:

jonash skrev:

TT-Avant skrev:
nja..man ska ändå lyssna på dem tycker jag. Många av dem kommer med väldigt bra saker man kan testa. Fast vissa kan man dock fullt **** i va de säger..haha. Men jag har inte så mycke erfarenhet av just tävlanda dock..

Dem flesta som dömer har vunnit fler än en SM titel genom åren.

Så.....det är nog en bra idé att åtminstone ta poängen på största allvar. Sen kan det kanske i nåt fall vara så att det är svårt att med ord och på kort tid beskriva vad man menar.

Tack för gratulationerna. Vi ses nästa år smile

mvh Jonas

Men det han säger är att HAN tycker det ska låta bra och det är då man till viss del kan **** i vad domare säger.
Sedan är det ju så att detta är en bedömnings sport och då tycker domare olika, vilket är fullt förstårligt. Om man tar ett exempel så skiljde det 17p mellan 2 tävlingar för mej. Då hade jag inte gjort en ända ändring på ljudet mellan dessa tävlingar.

Hehe det måste ju vara charmen med den sporten. Att man får 17poäng mer i en tävling utan att ha gjort några förändringar. Tänk om man hade kommit till en dB tävling och helt plötsligt spelat 6dB högre utan att ha gjort något hehe tongue

Det är svårt att bedömma rättvist. Jag tror att det som påverkar poängen ligger långt mer än i bara bilen och ljudet, bemötandet av dommaren humöret och dagsformen spelar också in på poängen. Skulle man var otrevlig eller gnälla på dommarens kritik så åker nog poängen i helhet ner ganska snabbt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
27 november 2008 · 2 353 Inlägg

dbjanoz skrev:
Hehe det måste ju vara charmen med den sporten. Att man får 17poäng mer i en tävling utan att ha gjort några förändringar. Tänk om man hade kommit till en dB tävling och helt plötsligt spelat 6dB högre utan att ha gjort något hehe tongue

Det är svårt att bedömma rättvist. Jag tror att det som påverkar poängen ligger långt mer än i bara bilen och ljudet, bemötandet av dommaren humöret och dagsformen spelar också in på poängen. Skulle man var otrevlig eller gnälla på dommarens kritik så åker nog poängen i helhet ner ganska snabbt.

Dina poäng från en tävling till annan kan variera - inget snack om saken. Precis som i dB.
Domarna dömer olika sinsemellan - inget snack om saken.

Däremot är det 100% säkert att domaren kommer lyssna lika noggrant i alla bilar. Alla bilarna kommer bedömas på samma sätt och den bästa bilen kommer vinna. Sen om den ena dagen får 250p och nästa 230p spelar mindre roll, om en annan bil får 200p resp 180p.

Man kan ha vilka grejer som helst, vilken bil som helst, och vara vilken "typ" som helst. Du kommer bedömas schysst. Det vågar jag lova!

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
27 november 2008 · 2 353 Inlägg

TT-Avant skrev:
Men det han säger är att HAN tycker det ska låta bra och det är då man till viss del kan **** i vad domare säger.
Sedan är det ju så att detta är en bedömnings sport och då tycker domare olika, vilket är fullt förstårligt. Om man tar ett exempel så skiljde det 17p mellan 2 tävlingar för mej. Då hade jag inte gjort en ända ändring på ljudet mellan dessa tävlingar.

Ja, självklart är det HANS egen åsikt som är viktigast. Skall man tävla får man dock vara beredd på att bilen skall låta på ett visst sätt för att få bra poäng (dvs, bilen skall låta korrekt på den bedömningsskivan som används)

Sen 17p som det skiljer för dig. Det är....ingenting. Egentligen. Inte om du betänker att du kan få nästan 300p på ljud.

Men, det kommer aldrig bli som dB där en mätare talar om för dig hur bra bilen låter. Däremot vet man att en riktigt bra bil kommer alltid få höga poäng.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang