Volvo 740 generator fel?

Borntobewild
29 november 2008 · 131 Inlägg

Körde bilen idag och sedan parkerade jag i ungefär 30min sedan skulle jag åka men då hade batteriet blivit urdraget hände ingenting när jag vred på nyckeln, så jag fick starthjälp och den small igång sedan körde jag iväg och märkte att den gick konstigt när jag gav gaspådrag sen när jag shiftade till halvljus så hackade bilen till så jag slog över till varselljus igen. sedan for jag och tankade och efter jag hade tankat så gick den knappt framåt den orkade ingenting och till slut så dog den. och den startade inte efter det batteriet var helt slut.

einherjer
29 november 2008 · 587 Inlägg

du har nog rätt , generatorn laddar inte - byt kol. kostar inte mkt å är mkt lätt att göra.

Mr_V
29 november 2008 · 243 Inlägg

det kan vara så att så att generatorn inte får någon "start"-impuls så att den börjar ladda.

eXe
29 november 2008 · 230 Inlägg

lyser inte laddningslampan då?. lyser inte den så kan de va den som är trasig,= ingen magniseringsström till generatorn, laddar inte då..

Volvo 242 "M50in" (1975)
astra2
29 november 2008 · 143 Inlägg

Hej!    Gör så här:   Ladda batteriet fullt med laddare (6-12 timmar). Starta bilen och mät spänningen över batteripolerna i tomgång med halvljus på. Om du har ca 14 volt så laddar generatorn. Är det mindre än 13-13,5 volt så är laddningen för dålig.

Mstorm
29 november 2008 · 1 Inlägg

Har precis samma fel på min. fast ja har en -90. men ja lyckades hitta felet som drog ur batteriet när den står stilla men så fort ja startar den och kör 1 mil drygt så ser man hur alla belysningen dämpas mer och mer. Fick du ordning på din? isf hur gjorde du?

Volvo S60 2.4t "Evolve style" (2001)
Drönirettab
29 november 2008 · 21 761 Inlägg

Mstorm skrev:
men så fort ja startar den och kör 1 mil drygt så ser man hur alla belysningen dämpas mer och mer.

Gör som astra2 skriver, se till att batteriet är fulladdat och mät sedan spänningen på batteripolerna när motorn går på tomgång och endast halvljuset är igång. Eftersom belysningern dämpas mer och mer när du kör bilen så är det ett tecken på att batteriet inte får någon laddspänning från generatorn, orsakerna kan vara flera.

Borntobewild
29 november 2008 · 131 Inlägg

Det var kolen i generatorn som var dåliga, nu funkar den prima

Jockefors
29 november 2008 · 961 Inlägg

pris på nya kol ? simpelt o bytta ?

Pure DieselPower
Drönirettab
29 november 2008 · 21 761 Inlägg

Visst kan man endast byta kol, men det är enklare att byta hela regulatorn istället. Max 300 spänn kostar en ny, fast antagligen lite billigare. smile

Borntobewild
30 november 2008 · 131 Inlägg

mm hela regulatorn bytte jag, gick på 205kr på mekonomen till 16v
och simpelt 3 skruvar så är generatorn lös.. går säkert att byta på plats oxå

Senast redigerat av Borntobewild (30 november 2008)

Drönirettab
30 november 2008 · 21 761 Inlägg

Jo, det går att byta på plats. Men då ska man inte göra som jag gjorde en gång, bröt av ett av kolen vid monteringen bara för att jag var klantig. wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang