ingen värme i kupén

bjneon
28 november 2008 · 2 Inlägg

Min Golf2a från 91 började krångla igår med värmen. Lagom härligt såhär års uppe i norr. Det hela började med att motortemperaturen ökade snabbt och det bara kom kall luft. Tänkte att det kanske var dåligt med vatten så jag stannade för att fylla på, men det funka inte. Kör igång igen och tempen ökar snabbt för att sedan 10 sek senare lika fort sjunka till normalt och värmen går igång igen. Sen ligger tempen på normal nivå eller något under i 6-7 mil för att sedan igen öka snabbt och värmen försvinner återigen.

vattenpumpen är så gott som ny och det går varmvatten in i värmepaketet och ventilen som vanligtvis sitter på inloppet är utbytt mot en rörbit sedan förrut.

Tänkte jag skulle testa lufta kylsystemet men hittar ingen "luftskruv" för att få ut eventuell luft. Någon som kan hänleda vart den sitter?

Kan det vara termostaten som spökar annars?

MVH

Björn

bjneon
28 november 2008 · 2 Inlägg

har fått igång värmen igen genom att blåsa i expansionskärlet och fylla på vatten och på så sätt trycka bort luft. Dock varierar värmen väldigt ännu, men jag antar att det behöver luftas riktigt. Så nu behöver jag bara hitta vart man skall öppna för luftning någonstans. Kikade runt lite på alla slangar och rör och upptäckte en sexkants skruv på passagerar sidan på ett rör. Kan det vara någonting eller är jag helt ute och cyklar? (kan väl tillägga att jag är ganska grön på bilar också)

MVH

Björn

Peppe90
30 november 2008 · 83 Inlägg

Är det någon som bytt något på din bil så man varit tvungen att ta ur all kylvätska? Du kan ju ha öppet påfyllnings locket och ha bilen på tomgång. Varva till den rätt rejält några gånger efter ett tag så kanske du får värme. Kan vara så att du har luft i systemet och att vätskan inte cirkulerar runt som den ska.

Ahlsen
30 november 2008 ·

och kolla hur många minus kylarvattnen ner i minusgrader och kolla så att termostaten öppnar och stänger som den skall

jocke_gronberg
30 november 2008 · 4 586 Inlägg

på dom flesta golf 2 sitter det en ventil innan värmepaket som kan krångla som ska skydda emot övertryck och skickar då vattnet genom där istället för i värmelementet

g-man Merca-lastbils mekaniker och leg. vw-nörd..
30 november 2008 · 857 Inlägg

jorre83 skrev:
på dom flesta golf 2 sitter det en ventil innan värmepaket som kan krångla som ska skydda emot övertryck och skickar då vattnet genom där istället för i värmelementet

Där sitter det rörstumpar står det i första inlägget.. smile

Jag tippar också på luft i systemet för då får man oftast ingen värme i kupen..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang