Stor skillnad på kablar??

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
16 maj 2006 · 2 353 Inlägg

Sharky skrev:
OK, jag är med. Men då pratar vi ledningar som överför ström där man får problem med kombinationen likström - fukt.

För pratar vi signalkabel och plätering på signalkabel så anför jag avvikande åsikt där jag hävdar att korrekt utförda kontakter med bra kontakttryck utfört som inte bar punktkontakt överlever utan problem även om dom inte är ädelmetallpläterade.
Erfarenhetsmässigt bygger detta på alla dom år jag byggde, servade och åkte med rockriggar vilka under vintertid lever ett jäkla liv klimatmässigt och slitagemässigt.

/Göran

Jag vågar nästan lova att dem också hade nån slags skyddsplättering. Oavsett om hade det eller ej så är det fortfarande inte riktigt samma extrema påfrestning som en bil, vi pratar tempväxlingar som är mycket större, samt miljön i övrigt mycket värre, mer fukt bland annat.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Sharky
16 maj 2006 · 10 287 Inlägg

Nickelplätering var väl det normala.

Och gissa hur man fraktar rockriggar....lastutrymmen i lastbilar och turnebussar är inte uppvärmda.
Och gissa hur mättad luften är på ett klubbgig mitt i vintern.....+ 30 grader och 100% luftfuktighet.

Sedan dammar man utrustningen rätt ut i lastbilen - till kyla. Och sedan cyklas grejorna så, dag ut och dag in.

/Göran


jonash skrev:
Jag vågar nästan lova att dem också hade nån slags skyddsplättering. Oavsett om hade det eller ej så är det fortfarande inte riktigt samma extrema påfrestning som en bil, vi pratar tempväxlingar som är mycket större, samt miljön i övrigt mycket värre, mer fukt bland annat.

mvh Jonas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Alphasonic Piratpartiet
16 maj 2006 · 339 Inlägg

Big_J skrev:
Faktum är ju att ju ädlare en metall är, dessto bättre leder den ju ström, så guldpläteringen är ju till för att leda över den ström som signalen faktistk består, så bra som möjligt till slutsteget...

Men ja tror ändå inte att det är någon hörbar skillnad tongue

Sen vill ja minnas, från högstadiets mång kemilektioner, att en metall som är i kontakt med en ädlare metall, oxiderar före den ädlare... Borde inte detta innebära att metallen som är täkt av guldpläteringen oxiderar före själva pläteringen tongue

MEN! Detta är bara lite tankar som ja får medans jag läser föegående inlägg, och dom är inte basserade på någon fakta, om nu någon skulle råka tro de tongue Men jag ser gärna kommentarer smile

sveddan skrev:
Tror knappast det är en absolut nödvändighet, däremot tillhör det allmänbildning att ström leds bättre ju ädlare metallen är. Skulle man vara riktigt seriös så använder man inte kablar utan snarare någon form av stavar i platina som är specialdesignade för att leda strömmen.

Jag vill minnas att det grundämne som bäst leder ström är silver ( http://sv.wikipedia.org/wiki/E_174 ). sen finns det även supraledare som leder ännu bättre( http://sv.wikipedia.org/wiki/Supraledare ).

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
17 maj 2006 · 2 353 Inlägg

Sharky skrev:
Nickelplätering var väl det normala.

Och gissa hur man fraktar rockriggar....lastutrymmen i lastbilar och turnebussar är inte uppvärmda.
Och gissa hur mättad luften är på ett klubbgig mitt i vintern.....+ 30 grader och 100% luftfuktighet.

Sedan dammar man utrustningen rätt ut i lastbilen - till kyla. Och sedan cyklas grejorna så, dag ut och dag in.

/Göran


jonash skrev:
Jag vågar nästan lova att dem också hade nån slags skyddsplättering. Oavsett om hade det eller ej så är det fortfarande inte riktigt samma extrema påfrestning som en bil, vi pratar tempväxlingar som är mycket större, samt miljön i övrigt mycket värre, mer fukt bland annat.

mvh Jonas

Nickel.......ugh. :-)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Streckkoden
19 maj 2006 · 2 655 Inlägg

Det som kan skilja mellan Biltema och dyrare alternativ när det gäller strömkablar så är det hur finkardelig kabeln är.
Biltemas billigare kabel är ganska finkardelig, men går man upp lite högre upp i kvalitet så är kabeln ännu finkardelig och oftast mjukare och lättare att installera. Värsta som finns är stenhård kabel som ska dras i bilar..

freddan70 Team Tondöv
19 maj 2006 · 649 Inlägg

Tycker faktiskt att Biltemas är riktigt mjuk och bra!
Har provat många sämre än den..

merca_
20 maj 2006 · 326 Inlägg

på lågnivåkablar ÄR det skillnar i kvalite mellan dyra å billigare å det blir viss skillnad i ljud! dom dyra ger bättre skärmning iaf! polaren köpte lågnivå på tror det va biltema å den funka inge bra! viv leta fel i en vecka men tänkte inte på kabeln men sen satt vi i min lågnivå å det vart klar skillnad å då va den ingen värsting! tror den kossta ca 500kr för 5 meter!

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!
andreas_gbg_
20 maj 2006 · 1 634 Inlägg

Intressant tråd.

Personligen valde jag dls-kablar för att det helt enkelt kändes bäst. Tittar man på kabeln skall det inte stå biltema eller något annat budgetmärke. Hade jag kört gas-högtalare och inte planerat att byta ut dem kunde jag lika gärna kört gas eller biltema, men nu när man börjar skaffa lite finare prylar (dls, RF, alpine) så vill jag inte behöva undra om ljudet kanske är sämre för att jag kör biltema-kablar. Så nu är alla kablar dls, utan den ena strömkabeln, ville inte behöva undra om den nya (dls)-strömkabeln var för klen och sega ner systemet, så jag lät den gamla biltema ligga kvar wink Jo, jordkablarna är autoleads big_smile, så allt är inte dls.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang