"klick" ljud vid gaspådrag

the_eagle
21 september 2008 · 167 Inlägg

Hej!
Jag har problem med ett "klonk" eller  "klick" ljud i ett visst läge på gaspedalen, både när man trycker ner den och när man släpper upp den. Det är bara på 1:an växel jag hör det, främst vid precis i dragläge.
Bilen det gäller är en Saab 9000 CSE.

Bmw 325iT 2006
Shady_killen S40 T4
21 september 2008 · 584 Inlägg

händer det flera gånger på 1ans växel?

Renault 5 "GTS" (1991)
the_eagle
21 september 2008 · 167 Inlägg

det händer så fort jag trycker eller släpper gasen, hur många gånger som helst. Jag behöver inte gasa på hårt, utan bara peta på gasen.
Samtidigt som detta problem började tycker jag att det blivit svårare att få i växlarna direkt. Kan det vara ett motorfäste?

Senast redigerat av the_eagle (21 september 2008)

Bmw 325iT 2006
Shady_killen S40 T4
21 september 2008 · 584 Inlägg

the_eagle skrev:
det händer så fort jag trycker eller släpper gasen, hur många gånger som helst. Jag behöver inte gasa på hårt, utan bara peta på gasen.
Samtidigt som detta problem började tycker jag att det blivit svårare att få i växlarna direkt. Kan det vara ett motorfäste?

tror nog inte att det kan va det men om du e orolig så kan du öppna motorhuven någonstans där inget är framför dig så kan du be någon kompis att kolla omm motorn hoppar till eller rör sig mer än normalt. annars hade jag gissat på att det skulle kunna va något med växellådan eller något sånt.. för att min bil lät det lite mer konstigt ljud men det försvann ett tag så nu kom det tillbaka o då va växlarna tröga med så nu måste jag byta min växellåda för den har pajat.. men kolla upp om motorn rör sig mer än normalt på tomgång när du gasar och när du kör framåt med och sen när du backar.

Renault 5 "GTS" (1991)
pierre9000
2 december 2008 · 81 Inlägg

kolla växelådds fästet under växelådan, Min bil gör detsamma men de kanske inte klonkar lika mkt men jag kollade mitt fäste det var helt slut! & det är klart det kan klonka lite då om motorn sitter lite löst!

TM racing
bluelight turboabstinens
2 december 2008 · 442 Inlägg

trottelpositionsgivaren du hör kanske? Då ska de ju visserligen låta vare sig du har växel i eller inte.

ocertifierad klåpmekare
Fredrik-79
2 december 2008 · 2 164 Inlägg

Kolla även övre motorfästerna som ger sig med tiden.
Att de klickar kan bero på nått nere vid pedalen med.
Kolla de först.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang