Svetsa eget grenrör, vilket material?Colt-99, 1.3

engolf
14 oktober 2008 · 3 235 Inlägg

Hej,

jag la märke till en liten spricka i grenröret när jag monterade motorvärmaren.
Jag tror inte det läcker, men för att vara på den säkra sidan vill jag bygga eget grenrör.
Bilen:
Mitsubishi Colt 99, 1.3 liters sugmotor.

Vilket material ska man använda, och hur tjocka rör ska man ha?
På original grenröret är kanalerna ganska trånga, och jag tror att 3 cm innerdiameter blir bra nog.
Tjockleken på väggarna är jag dock osäker på. Kommer det att hålla om man bygger med rör som är 1.5 mm tjocka?

mrbuggy Entreprenör
14 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

engolf skrev:
Hej,

jag la märke till en liten spricka i grenröret när jag monterade motorvärmaren.
Jag tror inte det läcker, men för att vara på den säkra sidan vill jag bygga eget grenrör.
Bilen:
Mitsubishi Colt 99, 1.3 liters sugmotor.

Vilket material ska man använda, och hur tjocka rör ska man ha?
På original grenröret är kanalerna ganska trånga, och jag tror att 3 cm innerdiameter blir bra nog.
Tjockleken på väggarna är jag dock osäker på. Kommer det att hålla om man bygger med rör som är 1.5 mm tjocka?

varför svetsar du inte ihop de då...? sprickan alltså

KHRacing
14 oktober 2008 ·

www.klracing.se har troligen bland de lägsta priserna i landet på grenrörsdelar.

Germax
14 oktober 2008 · 12 086 Inlägg

Åk till din lokala vvs-firma och köp, de säljer samma saker som klracing men billigare och har fler dimensioner. Jag köpte tex 42mm böjjar för 25kr /st och 100kr /m

Till skillnad från klracing som höjjt sina priser till 55kr böjjen såg jag nu.
och 175kr /m. Vilka jävla ockerpriser, dom va ju hyffsade förut!

golfarn_nr1 LicensRörSvetsare
14 oktober 2008 · 1 290 Inlägg

Billigaste är ju o svetsa sprickan som nån annan också sa!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...
Saab 9-3 SS "BSR" (2004)
_Patrik
14 oktober 2008 · 173 Inlägg

rostfritt syra fast bygger du ju turbo grenrör i så kör på samma i din för o vara säker.

//Patrik
mazdalover
14 oktober 2008 · 542 Inlägg

om det är gjutjärn så spricker det igen bredvid svettsen om man svetsar med mig/mag.
det som håller hyfsat är att plocka av grenröret borra små hål i ändorna av sprikorna, sedan värmer man upp grenröret till 250-300grader sedan pinsvetsar man med gjutjärns pinnar. då brukar det hålla i ca 2år innan det spriker igen

Senast redigerat av mazdalover (14 oktober 2008)

mrbuggy Entreprenör
14 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

mazdalover skrev:
om det är gjutjärn så spricker det igen bredvid svettsen om man svetsar med mig/mag.
det som håller hyfsat är att plocka av grenröret borra små hål i ändorna av sprikorna, sedan värmer man upp grenröret till 250-300grader sedan pinsvetsar man med gjutjärns pinnar. då brukar det hålla i ca 2år innan det spriker igen

Men de va ju precis så jag menade...har gjort de nåra gånger faktiskt...å de går bra...har även provat med rostfritt...går också bra...

engolf
14 oktober 2008 · 3 235 Inlägg

mazdalover skrev:
om det är gjutjärn så spricker det igen bredvid svettsen om man svetsar med mig/mag.
det som håller hyfsat är att plocka av grenröret borra små hål i ändorna av sprikorna, sedan värmer man upp grenröret till 250-300grader sedan pinsvetsar man med gjutjärns pinnar. då brukar det hålla i ca 2år innan det spriker igen

Det är just därför jag vill bygga eget, har bara MIG svets.

mrbuggy Entreprenör
14 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

engolf skrev:

mazdalover skrev:
om det är gjutjärn så spricker det igen bredvid svettsen om man svetsar med mig/mag.
det som håller hyfsat är att plocka av grenröret borra små hål i ändorna av sprikorna, sedan värmer man upp grenröret till 250-300grader sedan pinsvetsar man med gjutjärns pinnar. då brukar det hålla i ca 2år innan det spriker igen

Det är just därför jag vill bygga eget, har bara MIG svets.

då har du svaret som JapMax sa där...lokala handeln med rör..

engolf
14 oktober 2008 · 3 235 Inlägg

Originalröret är inte direkt i fint skick: sprickan, plus fästena till värmeskyddet har eroderat och nästan smulats sönder.

Tillbaka till frågan: kommer rör med 1.5 m väggar att hålla i längden, eller ska man ha lite tjockare material?

Har fina rör som jag skulle kunna använda, men är rädd för att de kanske är lite för klena.

mrbuggy Entreprenör
14 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

engolf skrev:
Originalröret är inte direkt i fint skick: sprickan, plus fästena till värmeskyddet har eroderat och nästan smulats sönder.

Tillbaka till frågan: kommer rör med 1.5 m väggar att hålla i längden, eller ska man ha lite tjockare material?

Har fina rör som jag skulle kunna använda, men är rädd för att de kanske är lite för klena.

nej då..1,5 räcker bra de....det är inte grövre i hedders heller...de värsta jobbet e själva plattan till toppen...
mina e 6mm tjocka å de hoppas jag håller
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=310542

Senast redigerat av mrbuggy (14 oktober 2008)

mazdalover
14 oktober 2008 · 542 Inlägg

annars är www.rinkabyror.se biliga på rör och böjar

1. rör och rördelar
2. blåa rör och svarta delar
3. sedan svetsböjar för böjar och blåa rör för raka rör

hittar du billigare så hojta till det har inte jag

Albers
14 oktober 2008 · 18 Inlägg

mazdalover skrev:
om det är gjutjärn så spricker det igen bredvid svettsen om man svetsar med mig/mag.
det som håller hyfsat är att plocka av grenröret borra små hål i ändorna av sprikorna, sedan värmer man upp grenröret till 250-300grader sedan pinsvetsar man med gjutjärns pinnar. då brukar det hålla i ca 2år innan det spriker igen

Om man värmer det ordentligt o låter värmen sprida sig o sen svetsar man med Mig/Mag. O lindar indet med isolering lr stoppar det i en varm värmepanna. Så håller det bra.

engolf
14 oktober 2008 · 3 235 Inlägg

Tack för alla tips!

Germax
15 oktober 2008 · 12 086 Inlägg

mazdalover skrev:
annars är www.rinkabyror.se biliga på rör och böjar

1. rör och rördelar
2. blåa rör och svarta delar
3. sedan svetsböjar för böjar och blåa rör för raka rör

hittar du billigare så hojta till det har inte jag

Är de så bra som de låter är ju ju otroligt!
20kr böjjen och 128kr frakt tongue

Noterade nu att de är fruktansvärt tjocka rör, 5mm godstjocklek?

Senast redigerat av JapMax (15 oktober 2008)

Mercedesturbodiesel Sothora <3
3 december 2008 · 1 201 Inlägg

engolf skrev:

mazdalover skrev:
om det är gjutjärn så spricker det igen bredvid svettsen om man svetsar med mig/mag.
det som håller hyfsat är att plocka av grenröret borra små hål i ändorna av sprikorna, sedan värmer man upp grenröret till 250-300grader sedan pinsvetsar man med gjutjärns pinnar. då brukar det hålla i ca 2år innan det spriker igen

Det är just därför jag vill bygga eget, har bara MIG svets.

så du har aluminium svets?

aja iaf. OT Det går att laga så de håller för evighet, gör man rätt så! gör som någon sa värm upp det svetsa ca 1 cm knacka på svetsen, runt om så spänningar försvinner, fortsätt så tills du e klar! Sen ha grenröret på eftervärmning så svetsen får kallna sakta:)

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
mrbuggy Entreprenör
3 december 2008 · 1 784 Inlägg

Va menar du med"aluminiumsvets".?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang