Olovlig körning med A-traktor?

fullsize 4 Doors - No Waiting
5 december 2008 · 100 Inlägg

Om den inte varvar fullt när den går i sina lagliga 33 km/h (30 km/h + 10% av maxhastigheten) så räknas det tyvärr som en bil. Och om den som i det här fallet inte har dubbla växellådor så räcker det för att den ska vara olaglig.

MEN, om han bara körde i max 30 km/h när dom stoppade honom så får man enligt mina erfarenheter oftast behålla lämpet ändå. Känner flera personer som åka fast men om de hållit laglig hastighet så räcker det med att besikta traktorn. Så i det här fallet är det nog lugnt med lämpet, ska nog om inte annat gå att snacka sig till att det bara kan räcka med ombes? Annars får man i vanligt fall bara max ett halvår indraget om man inte har gjort nåt värre än att köra med enkellåda.

MrSkyline89 driver with style
5 december 2008 · 800 Inlägg

de jag tycker som är konstig är att den ska varva 10% av maxvarv... men om man då stryper ner den till lägre varv för miljöns skull och för att få en lägre bränsleförbrukning så åker man fan på de... de e fan i mej inte klokt längre de hela....
jag menar att vi har stora jä***r miljökrav på våra bilar å om dom inte stämmer överens till 100% så få vi körförbud på bilen men en A-tracktor ska köra runt å illvarva å slukar bensin som ett par ryssar dricker vodkar en fredagskväll..... Om dom ska varava så förbannat mkt så dricker dom jo fan 3L/Mil :S

jag för min del hade tagit på mig skiten surt å till slut gjort trallen så som den va då den stoppades för att man inte kör ett stort hål i himlen!

MVH Nick

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
fullsize 4 Doors - No Waiting
5 december 2008 · 100 Inlägg

Opel16V skrev:
de jag tycker som är konstig är att den ska varva 10% av maxvarv... men om man då stryper ner den till lägre varv för miljöns skull och för att få en lägre bränsleförbrukning så åker man fan på de... de e fan i mej inte klokt längre de hela....
jag menar att vi har stora jä***r miljökrav på våra bilar å om dom inte stämmer överens till 100% så få vi körförbud på bilen men en A-tracktor ska köra runt å illvarva å slukar bensin som ett par ryssar dricker vodkar en fredagskväll..... Om dom ska varava så förbannat mkt så dricker dom jo fan 3L/Mil :S

jag för min del hade tagit på mig skiten surt å till slut gjort trallen så som den va då den stoppades för att man inte kör ett stort hål i himlen!

MVH Nick

Jag tror reglerna är satta så att ingen ska bygga nån traktor, eftersom man vill ha bort dom från trafiken. Reglerna blir bara hårdare och hårdare hela tiden.

MrSkyline89 driver with style
5 december 2008 · 800 Inlägg

fullsize skrev:

Opel16V skrev:
de jag tycker som är konstig är att den ska varva 10% av maxvarv... men om man då stryper ner den till lägre varv för miljöns skull och för att få en lägre bränsleförbrukning så åker man fan på de... de e fan i mej inte klokt längre de hela....
jag menar att vi har stora jä***r miljökrav på våra bilar å om dom inte stämmer överens till 100% så få vi körförbud på bilen men en A-tracktor ska köra runt å illvarva å slukar bensin som ett par ryssar dricker vodkar en fredagskväll..... Om dom ska varava så förbannat mkt så dricker dom jo fan 3L/Mil :S

jag för min del hade tagit på mig skiten surt å till slut gjort trallen så som den va då den stoppades för att man inte kör ett stort hål i himlen!

MVH Nick

Jag tror reglerna är satta så att ingen ska bygga nån traktor, eftersom man vill ha bort dom från trafiken. Reglerna blir bara hårdare och hårdare hela tiden.

mm har med hört de men dom som sitter å försöker få bort a-traktorer från vägarna är sånns som var säkert dom värsta busingar på vägarna förut wink

iaf så tycker jag att köra A-traktor elr Epa en riktig bra övning och början inför körkortet. man få mkt bättre körvana jo!

Vissa falla för grupptryck, Jag föll för laddtryck!
www.hugotraffen.se
KimVsWorld Mästare
5 december 2008 · 2 947 Inlägg

Epa/A-traktorer får väl ändå inte diskuteras på Garaget?

Förövrigt är det bara jävligt tragiskt att den enda stackaren som kör i sina 30 med Traktorn ska åka på det...!

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Volvo_Mannen Volvoskadad
5 december 2008 · 6 017 Inlägg

Aronsson_Kil skrev:

cfh skrev:
seriöst,  har inte poliser något bättre för sig.. typ fånga terrorister, våldtäkts män och svindlande regerings män..   -.-

Man börjar fundera, en polisbil stoppade en kompis i helgen föratt han inte hade en lampa på cykeln O.o

Det är helt rätt! är ju livsfarligt utan lyse! som bilförare skiter man ju på sig när man upptäcker cyklister och gående i sista sekund

Jonas
Aronsson_Kil
5 december 2008 · 653 Inlägg

Volvo__Mannen skrev:

Aronsson_Kil skrev:

cfh skrev:
seriöst,  har inte poliser något bättre för sig.. typ fånga terrorister, våldtäkts män och svindlande regerings män..   -.-

Man börjar fundera, en polisbil stoppade en kompis i helgen föratt han inte hade en lampa på cykeln O.o

Det är helt rätt! är ju livsfarligt utan lyse! som bilförare skiter man ju på sig när man upptäcker cyklister och gående i sista sekund

Joo det är sant men ändå, om man cyklar ska man veta att man inte är ute själv och bör tänka på ifall det kommer bilar eller inte, bara dåligt av cyklisterna men vilka cyklar inte utan ljus på cykeln?

Senast redigerat av Aronsson_Kil (5 december 2008)

p-nyhlen Quattro - bar å åk
5 december 2008 · 621 Inlägg

Hela grejen med en A-traktor är att hjulen får gå en viss procent av motorvarvet. Sen kan man göra att den inte går fortare än 30km/h men då är den inte godkänd som a-traktor och klassas som vanlig bil.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?
Lindgren_
5 december 2008 · 2 644 Inlägg

Försök få dom att göra en besiktning för att poliserna kan inte säga om den är felbyggd eller inte..

Polarns hade en ascona a-tralla.. han fick ombesiktning den gick igenom med baksäte,enkellåda osv men ingen fatta nånsin hur haha..

Johan Lindgren
Krink
5 december 2008 · 260 Inlägg

De e nog fan bättre och köpa sig en riktigt traktor, dom kan dom inte klaga:D Gör dem det så kör över dem wink

Dodge Ram 2500 "Cummins" (2004)
Donken86
5 december 2008 · 184 Inlägg

Läste om det där när jag tog traktorkort. Grejjen med det hela e att enligt vv:s regler o sånt så e det just en traktor. Dom ska vara konstruerade som ett dragfordon. Meningen med varvtalet så högt upp e ju för effektens skull. (principen med en a-traktor är ju inte att det ska vara ett transport fordon för personer utan ett arbetsredskap) Varken mer lr mindre. Miljön o sånt bryr dom sig inte direkt om.

zovix Maskinbefäl
5 december 2008 · 1 038 Inlägg

Helt plötsligt förstår jag varför alla a-traktorer i byn kör utav bara helvete... Snacka om paragrafrytteri.

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Rquired Allmänt envis
6 december 2008 · 12 512 Inlägg

Håller med, en A-tralla är ett utmärkt att skaffa sig körvana själv. Och det är ett säkrare färdmedel än moppe för dom som bor på landet.

Tycker detta fordon är lite underskattat, varför får en moppe köra i 45 när en traktor bara får göra 30? Fast i och för sig så finns ju mopedbilen, fast det är inte riktigt samma sak, en epa/traktor funkar ju precis som en bil.

Senast redigerat av Rquired (6 december 2008)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
j0nas Lastbilschaffis
6 december 2008 · 811 Inlägg

Aronsson_Kil skrev:

cfh skrev:
seriöst,  har inte poliser något bättre för sig.. typ fånga terrorister, våldtäkts män och svindlande regerings män..   -.-

Man börjar fundera, en polisbil stoppade en kompis i helgen föratt han inte hade en lampa på cykeln O.o

hehe jag vart jagad på cykel på för ett par sen för ja inte hade lampor på tongue  smet undan polisbilen tongue tack & lov för bommar vid cykelvägarna big_smile

chrizz Administratör
7 december 2008 · 11 783 Inlägg

"Diskussioner rörande mopeder, epa-traktorer och annat som normalt brukas av personer under 18 år hör inte hemma här."

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang