Startmotor Ford Mondeo DOHC -95

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
29 november 2008 · 206 Inlägg

Har precis tagit över en Mondeo -95 som nånting med starten e vajsing på. Plockar jag ner startmotorn och provar den så fungerar den som den ska men när jag sätter dit den så snurrar den runt men slår inte in. Dvs motorn går inte runt. Kan inte komma på vad det kan vara när solenoiden funkar när jag provar den på bänken men inte i bilen. Kan det vara så att själva drevet lossnat från axeln så att axeln snurrar och drevet står still..?? Den snurrar ju när jag provar den men då är den ju inte belastad. Blir väl att plocka ner igen och prova. Är ju dock ingen enkel procedur.  Tacksam för svar.

Senast redigerat av Sotar_n81 (29 november 2008)

"Den kan vara bra att ha"
sunkmaster
29 november 2008 · 344 Inlägg

har du testat att knacka på den samtidigt som du drar på starten?

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
29 november 2008 · 206 Inlägg

sunkmaster skrev:
har du testat att knacka på den samtidigt som du drar på starten?

Det är omöjligt att komma åt att göra det då jag inte har någon lyft i garaget nu. Startmotorn sitter väldigt oåtkomligt och solenoiden ännu mer oåtkomligt. Men som sagt så slår den ju in när jag provar den på bänken. Ska plocka ner den igen och kolla så att axeln inte snurrar inuti drevet vid belastning. Är drevet pressat på axeln tro el kan det vara nån form av låsning?

"Den kan vara bra att ha"
mrbuggy Entreprenör
29 november 2008 · 1 784 Inlägg

Sotar_n81 skrev:

sunkmaster skrev:
har du testat att knacka på den samtidigt som du drar på starten?

Det är omöjligt att komma åt att göra det då jag inte har någon lyft i garaget nu. Startmotorn sitter väldigt oåtkomligt och solenoiden ännu mer oåtkomligt. Men som sagt så slår den ju in när jag provar den på bänken. Ska plocka ner den igen och kolla så att axeln inte snurrar inuti drevet vid belastning. Är drevet pressat på axeln tro el kan det vara nån form av låsning?

Förmodligen bendixdrevet som sagt upp sig....

mrbuggy Entreprenör
29 november 2008 · 1 784 Inlägg

Sotar_n81 skrev:

mrbuggy skrev:

Sotar_n81 skrev:

Det är omöjligt att komma åt att göra det då jag inte har någon lyft i garaget nu. Startmotorn sitter väldigt oåtkomligt och solenoiden ännu mer oåtkomligt. Men som sagt så slår den ju in när jag provar den på bänken. Ska plocka ner den igen och kolla så att axeln inte snurrar inuti drevet vid belastning. Är drevet pressat på axeln tro el kan det vara nån form av låsning?

Förmodligen bendixdrevet som sagt upp sig....

Bendixdrevet? Det som sitter på själva startmotorn?

Japp..de slirar ju åt ena hållet å griper tag åt andra...går att prova om de släpper åt båda hållen..tång etc...förutsatt att de e ett sånt..om drevet sitter på en större klump liksom..

leksak Kanon..
4 december 2008 · 1 473 Inlägg

Lånar tråden lite då ja tror ja har nåt liknande problem på tjejens bil.
Men för att räta ut några frågetecken i mitt huvud först.

Låter som att startmotorn går runt men att kuggen inte går ut o drar runt motorn, däremot går bilen framåt när man lägger i växel, så kan felet vara att kuggen inte går ut då eller hur ligger det till.
Varken jag eller farsan kunde tänka klart nog för att komma fram till det utan att ge oss in under bilen.

Fattar nån ens vad jag menar?

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
4 december 2008 · 206 Inlägg

Om startmotorn drar inte drar runt motorn rullar bilen inte heller framåt om man vrider på starten med växel i. Gör den det?


Felet på min var att det sitter nån form av "planetväxel" i startmotorn. Två drev var helt slut!
Fick då tipset om att det är samma starmotor på Ford escort som var billigare att köpa beg vilket visade sig inte stämma. Den var spegelvänd!

Senast redigerat av Sotar_n81 (4 december 2008)

"Den kan vara bra att ha"
leksak Kanon..
4 december 2008 · 1 473 Inlägg

Nej visst kan väl inte startmotorn fixa så bilen går framåt med växel utan att den drar runt motorn?
Så då kan la inte felet vara så "enkelt" att den inte kuggar i utan den tänder helt enkelt bara inte.

Gotte91
4 december 2008 · 110 Inlägg

finns många skrot företag som säljer beg start motorer till modeon för tydligen krockar många med dom...

vet de då våran la av för ett tag sen till våran modeo -01 köpte den billigaste vi kunde itta typ en tusen lapp och sen funkar fin fint än så länge om de är en ny du behöver

Volvo 740 GLE "Vinter Lekis" (1987)
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
4 december 2008 · 206 Inlägg

Har nu satt dit den nya startmotorn men samma problem kvarstår. Startmotorn snurrar men motorn går inte runt. Kände på startkransen när startmotorn var nere och den verkar inte vara skadad på nåt vis och hade den vart det borde det vart synligt på startmotorns drev och det såg bra ut. Bytet skadade nog inte ändå för det var trots allt två drev i "planetväxeln" i den gamla start motorn som var slut. Startkransen kan väl inte lossna från svänghjulet på nåt vis så att bara den snurrar, det låter väl ganska otroligt? Vad kan då vara felet? Har fått några tips om att den inte skulle få tillräckligt med ström men den borde väl inte bete sig så då? Den måste väl dessutom slå in för att kunna sluta kontakt och snurra runt? Mkt tacksam för svar, börjar bli desperat.

"Den kan vara bra att ha"
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
4 december 2008 · 206 Inlägg

leksak skrev:
Nej visst kan väl inte startmotorn fixa så bilen går framåt med växel utan att den drar runt motorn?
Så då kan la inte felet vara så "enkelt" att den inte kuggar i utan den tänder helt enkelt bara inte.

Men du borde väl märka om motorn går runt? Annars är det väl lätt att kolla om den tänder. Håll ett tändstift mot jord nånstans och kolla om du har gnista. Har du inte det kan det ju vara tändspolen, tändmodulen el vad det nu sitter beroende på vad det är för bil.

Senast redigerat av Sotar_n81 (4 december 2008)

"Den kan vara bra att ha"
leksak Kanon..
4 december 2008 · 1 473 Inlägg

Sotar_n81 skrev:

leksak skrev:
Nej visst kan väl inte startmotorn fixa så bilen går framåt med växel utan att den drar runt motorn?
Så då kan la inte felet vara så "enkelt" att den inte kuggar i utan den tänder helt enkelt bara inte.

Men du borde väl märka om motorn går runt? Annars är det väl lätt att kolla om den tänder. Håll ett tändstift mot jord nånstans och kolla om du har gnista. Har du inte det kan det ju vara tändspolen, tändmodulen el vad det nu sitter beroende på vad det är för bil.

Det är just det, det känns inte som motorn går runt, men den går ändå framåt med växel i.
Kan det stämma då att motorn inte går runt?

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
4 december 2008 · 206 Inlägg

leksak skrev:

Sotar_n81 skrev:

leksak skrev:
Nej visst kan väl inte startmotorn fixa så bilen går framåt med växel utan att den drar runt motorn?
Så då kan la inte felet vara så "enkelt" att den inte kuggar i utan den tänder helt enkelt bara inte.

Men du borde väl märka om motorn går runt? Annars är det väl lätt att kolla om den tänder. Håll ett tändstift mot jord nånstans och kolla om du har gnista. Har du inte det kan det ju vara tändspolen, tändmodulen el vad det nu sitter beroende på vad det är för bil.

Det är just det, det känns inte som motorn går runt, men den går ändå framåt med växel i.
Kan det stämma då att motorn inte går runt?

Nej det är inte rimligt. Motorn måste gå runt isf. Är det som att motorn är komp-lös och snurrar lätt? Du kan ju blåst topplockspackningen oxå. Vad är det för bil?

"Den kan vara bra att ha"
leksak Kanon..
5 december 2008 · 1 473 Inlägg

Sotar_n81 skrev:

leksak skrev:

Sotar_n81 skrev:

Men du borde väl märka om motorn går runt? Annars är det väl lätt att kolla om den tänder. Håll ett tändstift mot jord nånstans och kolla om du har gnista. Har du inte det kan det ju vara tändspolen, tändmodulen el vad det nu sitter beroende på vad det är för bil.

Det är just det, det känns inte som motorn går runt, men den går ändå framåt med växel i.
Kan det stämma då att motorn inte går runt?

Nej det är inte rimligt. Motorn måste gå runt isf. Är det som att motorn är komp-lös och snurrar lätt? Du kan ju blåst topplockspackningen oxå. Vad är det för bil?

Ja det känns inget motstånd alls.

Det är en mondeo, tjejens bil, den har gått lite halvkass sen hon glömde sätta dit locket efter oljepåfyllning så hela motorn dränktes i olja.
Sen har hennes far donat lite me den o rengjort o hållt på o fick den att gå bra, sen vips förra veckan va han iväg o tanka den o skulle sen starta o får inte igång den.
Men det går att knuffa igång den.

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
5 december 2008 · 206 Inlägg

leksak skrev:

Sotar_n81 skrev:

leksak skrev:
Det är just det, det känns inte som motorn går runt, men den går ändå framåt med växel i.
Kan det stämma då att motorn inte går runt?

Nej det är inte rimligt. Motorn måste gå runt isf. Är det som att motorn är komp-lös och snurrar lätt? Du kan ju blåst topplockspackningen oxå. Vad är det för bil?

Ja det känns inget motstånd alls.

Det är en mondeo, tjejens bil, den har gått lite halvkass sen hon glömde sätta dit locket efter oljepåfyllning så hela motorn dränktes i olja.
Sen har hennes far donat lite me den o rengjort o hållt på o fick den att gå bra, sen vips förra veckan va han iväg o tanka den o skulle sen starta o får inte igång den.
Men det går att knuffa igång den.

Jag har inte provat på min men den kanske beter sig likadant. Jag vet iaf att motorn inte går runt och då bör den inte göra det med växel i heller. Vet du om motorn går runt när du har växel i? Hoppas nån annan kan hjälpa oss med det här för i mitt huvud står det still...

Senast redigerat av Sotar_n81 (5 december 2008)

"Den kan vara bra att ha"
leksak Kanon..
5 december 2008 · 1 473 Inlägg

Sotar_n81 skrev:

leksak skrev:

Sotar_n81 skrev:

Nej det är inte rimligt. Motorn måste gå runt isf. Är det som att motorn är komp-lös och snurrar lätt? Du kan ju blåst topplockspackningen oxå. Vad är det för bil?

Ja det känns inget motstånd alls.

Det är en mondeo, tjejens bil, den har gått lite halvkass sen hon glömde sätta dit locket efter oljepåfyllning så hela motorn dränktes i olja.
Sen har hennes far donat lite me den o rengjort o hållt på o fick den att gå bra, sen vips förra veckan va han iväg o tanka den o skulle sen starta o får inte igång den.
Men det går att knuffa igång den.

Jag har inte provat på min men den kanske beter sig likadant. Jag vet iaf att motorn inte går runt och då bör den inte göra det med växel i heller. Vet du om motorn går runt när du har växel i? Hoppas nån annan kan hjälpa oss med det här för i mitt huvud står det still...

Du kan väl prova på din så vet man ju ifall motorn går runt eller ej tongue

Verkar ju inte va några andra som läser tråden hmm

Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
6 december 2008 · 206 Inlägg

leksak skrev:

Sotar_n81 skrev:

leksak skrev:
Ja det känns inget motstånd alls.

Det är en mondeo, tjejens bil, den har gått lite halvkass sen hon glömde sätta dit locket efter oljepåfyllning så hela motorn dränktes i olja.
Sen har hennes far donat lite me den o rengjort o hållt på o fick den att gå bra, sen vips förra veckan va han iväg o tanka den o skulle sen starta o får inte igång den.
Men det går att knuffa igång den.

Jag har inte provat på min men den kanske beter sig likadant. Jag vet iaf att motorn inte går runt och då bör den inte göra det med växel i heller. Vet du om motorn går runt när du har växel i? Hoppas nån annan kan hjälpa oss med det här för i mitt huvud står det still...

Du kan väl prova på din så vet man ju ifall motorn går runt eller ej tongue

Verkar ju inte va några andra som läser tråden hmm

Nu har jag gjort en lite större koll på min bil och vi verkar ha precis samma fel. Jag tror att kamremmen har hoppat över några kuggar för min motor går runt men är helt komplös, dvs att ventilerna är helt el delvis öppna när kolvarna går upp i cylindern.Jag trodde inte ens det var möjligt eftersom ventilerna kan slå i kolvarna. Skruva av oljepåfyllningen och lys ner med en ficklampa medans någon vrider på starten så ser du om kammarna snurrar. Gör dom det så har du förmodligen samma fel på din. Vi får väl hålla tråden igång och delge varandra hur det går. Jag börjar med att plocka ner o kolla om kamremmen stämmer och gör den inte det så är det väl bara att byta kamremm, hoppas att ventilerna klarat sig och tuta o köra! smile

Senast redigerat av Sotar_n81 (6 december 2008)

"Den kan vara bra att ha"
leksak Kanon..
7 december 2008 · 1 473 Inlägg

Sotar_n81 skrev:

leksak skrev:

Sotar_n81 skrev:

Jag har inte provat på min men den kanske beter sig likadant. Jag vet iaf att motorn inte går runt och då bör den inte göra det med växel i heller. Vet du om motorn går runt när du har växel i? Hoppas nån annan kan hjälpa oss med det här för i mitt huvud står det still...

Du kan väl prova på din så vet man ju ifall motorn går runt eller ej tongue

Verkar ju inte va några andra som läser tråden hmm

Nu har jag gjort en lite större koll på min bil och vi verkar ha precis samma fel. Jag tror att kamremmen har hoppat över några kuggar för min motor går runt men är helt komplös, dvs att ventilerna är helt el delvis öppna när kolvarna går upp i cylindern.Jag trodde inte ens det var möjligt eftersom ventilerna kan slå i kolvarna. Skruva av oljepåfyllningen och lys ner med en ficklampa medans någon vrider på starten så ser du om kammarna snurrar. Gör dom det så har du förmodligen samma fel på din. Vi får väl hålla tråden igång och delge varandra hur det går. Jag börjar med att plocka ner o kolla om kamremmen stämmer och gör den inte det så är det väl bara att byta kamremm, hoppas att ventilerna klarat sig och tuta o köra! smile

Okey, tack för tipset..
Får se när man har tid att kika på den, inte donat nåt alls själv än, jobbar lite för mkt o svärfar har tröttnat helt tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang