Volvo 740Gl ryker jättemkt och luktar riktigt mkt bensin!

AxXxelsson
10 december 2008 · 17 Inlägg

Som rubriken lyder så beter sig min volvo 740Gl 87a riktigt konsigt, hände en incident där jag körde ner i en stor vattenpöl som gjorde så bilen dog direkt bara pang sådär så var den stendöd och startade inte igen, kollade soppapumparna och då gick inte den bakre, kolla Jettronic boxen och den var full av vatten(rostål ovanför boxen ledde till detta)

så den är körd men jag lånade en exakt likadan box av en polare med samma sifferkod och från en likadan bil och årsmodell, bilen startar nu men den ryker vitt så jag täcker hela granskapet och luktar bensin nått så in i asså och går riktigt ojämt men varvar man den så är där bra motorgång men fortfarande mkt rök, lyfter jag på oljelocket så stinker oljan bensin, startade bilen utan lmm på och röret till de och då praktiskt taget sprutar de ut olja och bensin där ur,

Så mina tankar är ju att motorn får på tok förmkt bensin och då inte kan tända all soppa utan skjuter undan den ner i oljan på något vänster, kallstartsmotorn eller givaren som är boven? Spricka i toppen mellan olkekanal och förbränningsrum? eller finns de något annat som kan orsaka denna konstiga gång?

Inget vatten försvinner och ingen olja i vattnet så tror inte topackningen har gett sig.

Sjukt tacksam för svar då bilen verkligen behöver användas!!!

AxXxelsson
10 december 2008 · 17 Inlägg

volvo_Tobias skrev:
Men borde den inte gå bra när den är nystartad om det beror på kallstarten? Du har inte stått o nött på startmotorn så den har blivit helt genomsur? Har du provat o kört iväg med bilen o fått upp riktig arbetstemperatur?

De är en ren fara att köra med bilen när den ryker så mkt som den gör så har inte kört något längre med den

AxXxelsson
10 december 2008 · 17 Inlägg

För fan någon måste ju veta vafan de är?   

Update med är att bilen nu har olja/bensin på skyddskåpan under och de droppar en jävla massa olja/bensin från motorn, har något spruckit?

snapshot
10 december 2008 · 908 Inlägg

haha, då är vi 2 med ungefär samma problem men när min blir "arbetsvarm" är det inga som helst problem... !

snapshot
10 december 2008 · 908 Inlägg

om de e förgasare så är de fel inställda... dä ä mina

båge montör och hobby mekaniker
10 december 2008 · 2 672 Inlägg

låter som att du har en spricka någongstans! i alla fall ett läckage! wink var motorn jätte varm när du körde i vattenpölen? kan ju ha spruckit av det kalla vattnet mot den varma motorn isf!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
snapshot
10 december 2008 · 908 Inlägg

båge skrev:
låter som att du har en spricka någongstans! i alla fall ett läckage! wink var motorn jätte varm när du körde i vattenpölen? kan ju ha spruckit av det kalla vattnet mot den varma motorn isf!

jo du kan nog ha rätt där..

AxXxelsson
10 december 2008 · 17 Inlägg

båge skrev:
låter som att du har en spricka någongstans! i alla fall ett läckage! wink var motorn jätte varm när du körde i vattenpölen? kan ju ha spruckit av det kalla vattnet mot den varma motorn isf!

Jo motorn hade arbetstemp men inge mer, när jag startar bilen nu så går den ju som en gammal epatraktor å bara plöddrar å ingen ork alls, endå har jag kompression på alla 4, men en jävlans massa olja överallt runt motorn, sen så klickar mitt bränsle relä konstant med hela tiden, så jag köpte ett nytt men samma sak där....

AxXxelsson
10 december 2008 · 17 Inlägg

volvo_Tobias skrev:
Du säger att inget vatten försvinner men hur kan den då ryka så vitt? Om den fick för mycket soppa så borde den ju ryka svart.

Du bor ju i slöinge så kom hit å titta! De är en spricka mellan oljekanal och förbränningsrum antagligen, ska riva av toppen imorgon och kolla samt försöka fåtag på ny topp eller ny motor!

volvo_Tobias
10 december 2008 · 687 Inlägg

AxXxelsson skrev:

volvo_Tobias skrev:
Du säger att inget vatten försvinner men hur kan den då ryka så vitt? Om den fick för mycket soppa så borde den ju ryka svart.

Du bor ju i slöinge så kom hit å titta! De är en spricka mellan oljekanal och förbränningsrum antagligen, ska riva av toppen imorgon och kolla samt försöka fåtag på ny topp eller ny motor!

Jag tror dig men tyckte bara att det var konstigt att den kunde ryka på det viset utan att det gick in vatten. Men det är ju skitsamma nu när du ändå ska riva toppen.

AxXxelsson
10 december 2008 · 17 Inlägg

Ja jag tycker med de är konstigt med röken, men de visar la sig vad som är fel när jag väl fått bort toppen, men i vilket fall som helst så är de så att en polare har en Gl motor liggandes så förmodlien lyfter man i hela den istället, får la se

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang