Höja laddtryck i Audi s4 Turbo

Jerkish
3 december 2008 · 20 Inlägg

Tjenare, Är såpass ny till detta men funderar kring en Audi S4 -92
Är det värt att höja laddtrycket i orginalturbon från 1.0Bar till 1,3-1,4Bar?
Motorn är bytt 1,5månad sedan pga förra rasade, har chipp som klarar det osv.
Någon risk för haveri etc?

Mvh

Mercedes E500 "AMG" (2003)
MICKEHEHE HEHE
4 december 2008 · 156 Inlägg

Testa ;D Finns flera trådar med samma fråga.. Kollade just efter det xD

torpis Forummoderator
4 december 2008 · 10 572 Inlägg

Jerkish skrev:
Är det värt att höja laddtrycket i orginalturbon från 1.0Bar till 1,3-1,4Bar?
Mvh

Vad är din målsättning med operationen?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Jerkish
8 december 2008 · 20 Inlägg

höja effekten?

Mercedes E500 "AMG" (2003)
need_4_boost
8 december 2008 · 371 Inlägg

Risk för ras finns det även om du kör orginal effekt wink
Men om du har rätt programvara och alla bitarna är friska så är det inga problem.

MICKEHEHE HEHE
10 december 2008 · 156 Inlägg

need_4_boost skrev:
Risk för ras finns det även om du kör orginal effekt wink
Men om du har rätt programvara och alla bitarna är friska så är det inga problem.

Min S4a laddar 1,4bar, men dock har min turbo rasat.. Men tror inte det är pga det så smile

Men som du säger, har man inte friska och krya grejjer så är det alltid risk för ras smile

dahboy
10 december 2008 · 1 002 Inlägg

Gör det ordentligt med chip och börja inte mygla med pystrim och sån skit.. Jag tycker att 1.0 som du redan laddar nu låter mycke..

Och nej, trimning behöver inte betyda ras om man gör det seriöst, men självklart så ökar ju risken eftersom man "pressar" alla grejer lite hårdare.


MICKEHEHE: att din turbo rasat kan mycket väl ha med ditt feta ladd att göra..!!!

...
Jerkish
11 december 2008 · 20 Inlägg

Okey, tack för svaren. ska kolla igenom vilket chip jag har och om ett nytt ska beställas snart smile

Mercedes E500 "AMG" (2003)
MICKEHEHE HEHE
11 december 2008 · 156 Inlägg

dahboy skrev:
Gör det ordentligt med chip och börja inte mygla med pystrim och sån skit.. Jag tycker att 1.0 som du redan laddar nu låter mycke..

Och nej, trimning behöver inte betyda ras om man gör det seriöst, men självklart så ökar ju risken eftersom man "pressar" alla grejer lite hårdare.


MICKEHEHE: att din turbo rasat kan mycket väl ha med ditt feta ladd att göra..!!!

Vad jag har hört ska dom ladda runt 1.2-1.4 med bara chipp. Vad jag vet så har ingen tidigare ägare ställt upp mitt laddtryck eller dylikt. Men visst, jag kan ha andra saker i min bil är vad Jerkish har i sin.. Mycket möjligt. Kan kanske ha ett annat chipp eller dylikt.

Själv funderar jag på att stoppa in ett 303hk chipp i bilen och byta turbon till en K26a som ska tydligen ska tåla 360hk, och då lär den hålla lite mera smile

Men nu ska jag trycka dit nya turbon, och då får vi se om den laddar lika bra med den, det är en orginal turbo som är en K24a.

Och snackade med ett företag som håller på med renoverings turbos osvosv, dom sa att org turbon som är K24 bara tål 230hk, men det tycker jag låte lite konstigt eftersom det står i instruktionsboken att det är 233hk orginalt, och nog ska turbon tåla lite mera power iallfall..

Och att min turbo har säckat kan vara för att den rullat 23.000mil, och dom milen är inte lugnt körda. Även så kan min dump vara en orsak till mitt ras. Men även fast min turb är deffekt så har jag fått upp den i 1.3bars tryck. Dock så har den inte rasat ihop helt, men den lär nog göra det snart.

Senast redigerat av MICKEHEHE (11 december 2008)

n0xAn Eclipse GSX AWD SUPRA-WIDEBODY
11 december 2008 · 20 Inlägg

hmm, why dont you just buy a new turbo i would say a k28, then get a trimchip and a boostcontroller ;D, and you will see how it goes then ;D

Senast redigerat av n0xAn (11 december 2008)

Hej, min namn är Nick och jag komer från USA, Minneapolis.Jag är 27 år gammal, och bor i Gothenburg.Jag jobbar på en verkstad för bilar, jag holler på att läre mig svenska samtidigt.Har bott i Sverigen i nu snart 32 år, jag har en Mitsubishi Eclipse GSX Turboconverted SUPRA WIDEBODY med Supra Taillights.
MICKEHEHE HEHE
11 december 2008 · 156 Inlägg

n0xAn skrev:
hmm, why dont you just buy a new turbo i would say a k28, then get a trimchip and a boostcontroller ;D, and you will see how it goes then ;D

Eller så väntar jag tills ekonomin tillåter det och köper en ny turbo då och sen chipp och nya sprider osvosv?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang