köpte en 855 i går eftermiddags redan krångel å automat lådan så snälla hjälp!

dj_padde
18 december 2008 · 1 813 Inlägg

jo var ute å körde idag funkar hur fint som helst i automat lådan.
stanade för att handla lite kom ut till bilen startade den och den pilen som lyser på instr panelen började då blinka och har inte slocknat än fast jag startat om bilen ett par gånger och nu lyser oxå lambda lampan:S

ibland går den skit bra fast det lyser men det e i första växlen den orkar inte något. kom inte upp för en backe som jag var tvungen att stanna i så fick backa ner igen och ta lite satts så kom jag upp..

låter som lådan slirar.. motorn varar upp men där e inget ork för att dra bilen frammåt men så ibland funkar den felfritt och sen slö den håller på så:S tänkte åka te volvo men dom e svindyra ju så tänkte fråga först..


bilen är en Volvo 855 T5r 94a
lådan ska vara renoverad för ca 1,5 år sedan kvitto finns på detta oxå..

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
JockeRX7 KTM 660
18 december 2008 · 537 Inlägg

Kolla felkoder, att lambda lampan lyser kan vara va som helst för fel som har med motorelektroniken att göra. Hur är det med olja i lådan?  Om du upplever att lådan slirar så kör inte med den om du inte måste.
Inget kul att byta låda för att man slirar sönder lamellerna

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
kolvas
18 december 2008 · 4 001 Inlägg

Lämna tillbaka bilen om det går, det låter som om det är något fel på turbinen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Crozzfire Avstängd
18 december 2008 · 512 Inlägg

Kollat oljan i lådan? Ska inte vara svart, men ring till han du köpte bilen av, låter som han vetat av detta fel! Har bilen drag? Verkar ha dragit tungt..

Slammis IT-Tekniker
18 december 2008 · 161 Inlägg

Kolla så det inte är fukt i den stora kabelhandsken ovanpå växellådan...  Vanligt fel i detta blöta väder vi har nu...

Läs ut felkoder... !!!! och agera därefter...

Skoda Fabia Combi "Elegance" (2009)
Crozzfire Avstängd
18 december 2008 · 512 Inlägg

Slirar lådan tror jag inte att det är nåt Elektronist, tyvärr

illegal__driver
18 december 2008 · 76 Inlägg

ta av pluspolen på batteriet i  en stund och sätt sedan tillbaka och pröva igen....

Volkswagen GOLF 4 IV "DAS AUTO" (2000)
Volkswagen Touran "DAS AUTO" (2005)
dj_padde
18 december 2008 · 1 813 Inlägg

felkod: 322 utväxlingsförhållande - felaktig
troligen orsak: mekansikt växellådsfel, programfel i växellådsstydon

och

143: knacksensor 1
troligen orsak: ledningar; knacksensor

detta e allt jag fick veta

släckte felkoderna och nu när man lägger det i R lr D så hoppar växlen i efter 3 tusen varv:S

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
dj_padde
18 december 2008 · 1 813 Inlägg

var ute å körde nu igen med volvon.. funkade ju skit bra nu inga problem bara att den jävla pilen binkar..
hur fan kan den hålla på som den gör? ibland funkar den och ibland inte e något sönder måste det ju vara sönder hela tiden inte lite då och då????  någon som kan det här med automat ??

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
mondeofin
18 december 2008 · 217 Inlägg

På min Mondeo v6 med automat var det också så, ibland funkade den klockrent och ibland bråkade den bara.
Svaret jag fick var att det var internt oljeläckage i turbinen som gjorde att lådan kopplade bort all elektronik i växlingen när den började slira för mycket, därefter började växlingarna gå endast hydrauliskt och utan elektronik.
Dom sa att den skulle sluta när den kylts ner, vilket ju stämmer på din beskrivning, men det gjorde inte min den fortsatte bråka tills den plötsligt kunde fungera bra igen.
Jag bytte oljan och den blev mycket bättre, i alla fall slutade lampan att blinka på den.
Men det är ju ingen evighetslösning för felet finns ju kvar ändå, men med bättre olja tar det längre tid innan det slirar.

Senast redigerat av mondeofin (18 december 2008)

Honda CR-V (2011)
Neett
18 december 2008 · 110 Inlägg

går  o nollställa....min e lika dan i balnd..såå jag nollställer den...funkar nu ett bra tag....vill du veta hur man gör??

Shallie
18 december 2008 · 730 Inlägg

Vad betyder pilen i instrument panelen ????
Mvh // Charlie

Fölkesberg Racing =)
Volvo 855 T5 "Volvo 870" (1995)
byrhultaren
18 december 2008 · 26 Inlägg

Felaktigt renoverad låda kanske??

Att den funkar bra ibland, och inte bra helt plötsligt beror nog på att felen är "intermittenta"
att dom kommer ibland..

volvo_grabb
18 december 2008 · 1 028 Inlägg

här e mecken haah tror de e lådan som e dålig som att ja inte fick ut fler koder....det tror ja vi ska prova en sköljning kanske kan vara värt för de lukta  som vandlig vxl låds olja å inte ATF som de ska vara i den

Har inget å skriva ännu
tal0n Mekaniker/Däckmontör
18 december 2008 · 1 140 Inlägg

dj_padde skrev:
felkod: 322 utväxlingsförhållande - felaktig
troligen orsak: mekansikt växellådsfel, programfel i växellådsstydon

och

143: knacksensor 1
troligen orsak: ledningar; knacksensor

detta e allt jag fick veta

släckte felkoderna och nu när man lägger det i R lr D så hoppar växlen i efter 3 tusen varv:S

143; knacksensor, det fick jag också på min, fick byta båda 2, lite halvlurigt för man måste bort med insuget men kom ihåg vart allt sitter bara så går drt bra smile.
lycka till.
Mvh

Slash Saabifierad
19 december 2008 · 2 026 Inlägg

Shallie skrev:
Vad betyder pilen i instrument panelen ????
Mvh // Charlie

Antingen att du lagt i vinterläge (då startar han på 2:ans växel istället för 1:an), eller att du lagt i trean (överväxeln är bortkopplad) och när den blinkar betyder det växellådsfel.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
dj_padde
19 december 2008 · 1 813 Inlägg

pratade med volvo idag oxå.. bra svar jag fick kostar 6-7 tusen någon styrväxel lr vad fan den hette. han sa bättre å köpa en beg låda och köra tills denna rasar haha...

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
jocket4
19 december 2008 · 189 Inlägg

En ny automatlåda kostar 28lax här i borås wink rasar min bygger jag om till manuell utan tvekan smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang