Oljeretur från turbo b230a

ola89
11 december 2008 · 50 Inlägg

Håller på att montera en R-sport förgasarturbo på en b230a i i 740 -86. Vet inte riktigt var jag ska montera oljereturen från turbon. Efter som Volvo själva har sålt denna satsen så borde väl det finnas en anslutning på tråget eller en kanal ner till tråget där den ska anslutas? Eller är det så att jag måste borra ett hål och svetsa dit en anslutning själv?

...
azid Det som inte dödar gör ont
11 december 2008 · 2 668 Inlägg

du får nog svetsa dit en anslutning själv.. tror inte alla volvo motorer har samma oljetråg som är förberet

2slow
Marlboroman
11 december 2008 · 8 234 Inlägg

Turboblocken har ju en anslutning i blocket. Enklaste för dig är att svetsa i en anslutning i ditt tråg. Se till att den hamnar så högt upp på tråget som möjligt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
skalmanen
11 december 2008 · 354 Inlägg

blir nog lite själv modifiering smile

airflow Avstängd
11 december 2008 · 653 Inlägg

På tal om o borra m.m i tråget, är det så att man måste lyfta motorn för att få bort oljetråget ? då är det ju drygt och omständigt när det blir dags o bygga oljereturen roll

Eller nån som vet bättre ?

Jag har rätt i vad jag än säger.
bollen1986
11 december 2008 · 3 714 Inlägg

hur vanlig är egentligen den r-sportsatsen?

onT: göra en egen anslutning är nog det enda

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
ola89
11 december 2008 · 50 Inlägg

hmm ok. bara att ta fram svetsen då. Eller skaffa ett turbotråg. Undrar också om man är tvungen att lyfta upp motorn för att plocka bort tråget?
tack för svaren

...
JockeRX7 KTM 660
11 december 2008 · 537 Inlägg

Turbotråg? Turbo modellerna har returen i blocket.
Vet inte hur det är på 740 med på 240 får du inte dän tråget utan att hissa motorn lite.
Men det går att svetsa på plats

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
ola89
11 december 2008 · 50 Inlägg

JockeRX7 skrev:
Turbotråg? Turbo modellerna har returen i blocket.
Vet inte hur det är på 740 med på 240 får du inte dän tråget utan att hissa motorn lite.
Men det går att svetsa på plats
.

Ok. men om jag svetsar på plats finns det ingen risk för metalspån även om jag byter olja direkt efter jag borrat ett håt och svetsat dit en anslutning?

...
sunkmaster
11 december 2008 · 344 Inlägg

man måste lyfta motorn även på 740 för att få loss tråget.

att svetsa på plats skulle jag nog inte rekommendera. det blir väldigt hett och eftersom det e massa olja där så e det nog väldigt lätt att det fattar eld. det går säkert men kanske lite riskabelt

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
airflow Avstängd
19 december 2008 · 653 Inlägg

sunkmaster skrev:
man måste lyfta motorn även på 740 för att få loss tråget.

att svetsa på plats skulle jag nog inte rekommendera. det blir väldigt hett och eftersom det e massa olja där så e det nog väldigt lätt att det fattar eld. det går säkert men kanske lite riskabelt

Njaa antändning är nog inte värst, tänk spånet som blir där i då? :S

Jag har rätt i vad jag än säger.
sunkmaster
19 december 2008 · 344 Inlägg

airflow skrev:

sunkmaster skrev:
man måste lyfta motorn även på 740 för att få loss tråget.

att svetsa på plats skulle jag nog inte rekommendera. det blir väldigt hett och eftersom det e massa olja där så e det nog väldigt lätt att det fattar eld. det går säkert men kanske lite riskabelt

Njaa antändning är nog inte värst, tänk spånet som blir där i då? :S

ja det e nog inte heller direkt bra

Opel Admiral "OmegaAdmiralen" (1970)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang