Erfarenheter av BMW 316i, e30 ?

Filip_GT
26 december 2008 · 25 Inlägg

Tjena, skulle vilja höra lite åsikter om bmws 1,6litersmotor som sitter i e30.
jag vet att de inte är något o ha vad det gäller hästkrafter, men hur är motorkaraktär? trött, högvarvig? Fördelar och nackdelar med motorn, bränsleförbrukning blandad körning mm.
Berätta vad ni vet om den så är jag tacksam smile
tack på förhand / Filip

M103
26 december 2008 · 1 570 Inlägg

316i/318i M40 (Rak 4:a 8 ventiler) 88-
M40 motorn har en felkonstruerad topp, vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamaxelremmen väldigt fort. När BMW upptäckte felet, gjorde man ett utskick till alla ägare av berörda modeller och såväl spännrulle som rem byttes till en modifierad modell. Samtidigt sänktes bytesintervallet för kamaxelremmen från 8000 mil till 4000 mil. Som resultat av denna felkonstruktion, slits även kamaxeln ner betydligt fortare än vanligt, vilket visar sig i form av knackande ventiler.


Från autopower.se smile

M103
26 december 2008 · 1 570 Inlägg

316i/318i M40 (Rak 4:a 8 ventiler) 88-
M40 motorn har en felkonstruerad topp, vilket gör att trycket på kamaxeln är dubbelt så hög som den borde vara. Som resultat av detta, slits kamaxel och kamaxelremmen väldigt fort. När BMW upptäckte felet, gjorde man ett utskick till alla ägare av berörda modeller och såväl spännrulle som rem byttes till en modifierad modell. Samtidigt sänktes bytesintervallet för kamaxelremmen från 8000 mil till 4000 mil. Som resultat av denna felkonstruktion, slits även kamaxeln ner betydligt fortare än vanligt, vilket visar sig i form av knackande ventiler.


Från autopower.se smile

Filip_GT
26 december 2008 · 25 Inlägg

samma problem på tidigare toppar?? alltså dom innan 88? de där låter ju inte så spännande tongue

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
26 december 2008 · 3 585 Inlägg

Går att köra och duger perfa till pendlar bil ex. dricker väll 0.7 Dock inget man åker å rejsar med.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Opel Ascona A "BMW Motor" (1975)
BMW E36 M50B30 Turbo "Team Disaster Racing" (1992)
BMW E46 320D Touring "Dragbil" (2000)
Rquired Allmänt envis
26 december 2008 · 12 512 Inlägg

Bilarna innan -88 har M10 motorn, vilken är en av de hållbaraste motorerna Bmw byggt och det säger inte lite det. M40 funkar ju den också men risken finns för dyra reperationer som sagt. Men visst som slit och släng bil spelar det kanske ingen roll. Snåla är dom i alla fall 0,6 är ingen omöjlighet.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Filip_GT
27 december 2008 · 25 Inlägg

Rquired skrev:
Bilarna innan -88 har M10 motorn, vilken är en av de hållbaraste motorerna Bmw byggt och det säger inte lite det. M40 funkar ju den också men risken finns för dyra reperationer som sagt. Men visst som slit och släng bil spelar det kanske ingen roll. Snåla är dom i alla fall 0,6 är ingen omöjlighet.

okej smile det låter vettigt wink för  nått annat än slit o släng ska ja inte ha den till roll

Senast redigerat av Filip_GT (27 december 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang