S13 motorkrongel Behöver hjälp!

Attarpan
3 januari 2009 · 18 Inlägg

Jag har renoverat motorn på min 200sx s13 för jag fick vevlagerras på den. Idag skulle jag starta den och körde först utan stift tills jag fick upp oljetryck. När oljetryckslampan hade slocknat satte jag i alla stift och startade.

Motorn gick då väldigt ojämnt testade att koppla bort tändspolarna var för sig och när jag tog bort sladden till ettans tändspole märktes ingen skillnad i motorvarv eller gång, testar då att byta tänspole mellan ettan och tvåan och det är fortfarande ettan som inte fungerar. ohm testar alla sladdar som går från tendspolarna till första kopplingen på kabelsystemet och hittar inga fel. Plockade även ut tändstift och tändspole ur ettan cylinder och håller mot jord och då kommer det gnista!

Testar även att lossa insprutningskontakten till ettans cylinder och då minskar motorn i varv:S ingen skillnad när jag byter platts mellan tvåans och treans insprutningssladdar vet inte säkert till vilken dom ska gå till, hittar inga markeringar. har kollat efter felkoder i databoxen men inga fel.

Behöver verkligen hjälp för jag har inga ideer på vad det kan vara för fel....

Senast redigerat av Attarpan (4 januari 2009)

Audi a4 s-line Quattro "b6.5 quattro" (2003)
Volkswagen Typ2 t2 "Baybuss" (1970)
henkebenke
4 januari 2009 · 1 703 Inlägg

Är du helt säker på att du nollat kammarna helt korrekt när du monterade kamremmen? Om så, har du kollat om tändningen står rätt?

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
KHRacing
4 januari 2009 ·

Byt stiften ändå... hade liknande fel på min 855... bytte stiften så funkade allt som det skulle trots att det fanns gnista på de gamla.

Attarpan
4 januari 2009 · 18 Inlägg

henkebenke skrev:
Är du helt säker på att du nollat kammarna helt korrekt när du monterade kamremmen? Om så, har du kollat om tändningen står rätt?

Jag dubbelkollade kammarna flera gånger innan jag satte i motorn. Och skulle kammarna stått fel så borde den gå lika dåligt på alla cylindrar, eller??Har testat å å ändra tändinställningen, går lite bättre på viss instäning å sämre på andra men den går aldrig på ettan cylinder... Tack för ideerna:)

Senast redigerat av Attarpan (4 januari 2009)

Volkswagen Typ2 t2 "Baybuss" (1970)
Audi a4 s-line Quattro "b6.5 quattro" (2003)
Attarpan
4 januari 2009 · 18 Inlägg

KHRacing skrev:
Byt stiften ändå... hade liknande fel på min 855... bytte stiften så funkade allt som det skulle trots att det fanns gnista på de gamla.

Okay har testat å byta plats på tändstiften mellan ettan och tvåan också men de va ingen skillnad:( Tändstiften har bara gått cirka 200-300mil... kan väll inte va de då?? Vill ha mer ideer:)

Audi a4 s-line Quattro "b6.5 quattro" (2003)
Volkswagen Typ2 t2 "Baybuss" (1970)
Attarpan
4 januari 2009 · 18 Inlägg

Testade idag att byta tändspole och tändstift mellan ettan och treans cylinder, fortfarande ettan som inte funkade. Innan blev det skillnad när man tog bort ettans insprutningskontakt men det var de inte längre så misstänkte dåligt komp, testade att hålla för ettans respektive tvåans tänstiftshål med baksidan av en skruvmejsel och de visade sig att de nästan inte finns nån kompresion i ettans cylinder...vad kan vara fel??

De e planad topp, inslipade ventiler, ny topppackning, nya kolvar och kolvringar. Va kan ja ha gjort för fel?? Förhoppningsvis får ja låna en riktig komptestare från jobbet på onsdag, så ja får papper på de.

Volkswagen Typ2 t2 "Baybuss" (1970)
Audi a4 s-line Quattro "b6.5 quattro" (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang