Tips på framsystem!

Iam2fast4U
7 januari 2009 · 1 534 Inlägg

Tja funderar på och köpa nytt framsystem i bilen då orginal inte räcker till på långa vägar.
Bilen det gäller är en BMW 525i e34

Basarna jag har nu är:
2st Rockford Fosgate T1152d som drivs av ett KickerZX.1000.1


Har fått rekommederat av Bra ljud i bil att köpa:
2st JL TR/VR 6,5" Koaxialer  i hatthyllan  (ca: 1999kr)
2st JL 3,5" Koaxialer  i instument brädan  (ca: 695kr)
1st JL w3 6,5" bas                         (ca: 1500-2000kr?)


Framsystemet ska drivas av ett spectron 4150 som jag har liggandes hemma.
Spec.
4x75wrms  4ohm
2x150/180wrms   2ohm har jag för mej
1x360wrms  1 eller 4ohm, (är ej säker på det heller)

tänkte brygga och driva basen på en kanal och de 4övriga högtalarna på de 2andra


Är detta något och ha eller är idén helt och helvete?
Har provlyssnat 6,5" koaxialerna och de lät väldigt bra i min mening men jag har inte hört så många framsystem.
Provlyssnade äver 2st 3,5" med en w0 bas i en bil och det lät väldigt bra det med.

Han på Bra ljud i bil rekomenderade att montera w3 basen fram tex under handsfacket i en låda på
5-6liter.
En del säger att och montera en bas i fram är det sämsta man kan göra, en del säger att det ökar db-nivån + att det låter bättre så vill veta om någon kan säga vilket som är sant


Tips på för/nackdelar samt framsystem uppskattas!
Ifall ni har tips på framsystem så får det ligga runt samma prisklass som JL systemet (5-6000kr)
och ska helst kunnas drivas av spectron slutsteget.

tack på förhand.

BMW E34 "538" (1990)
AndreasXPS Amega!
7 januari 2009 · 245 Inlägg

Hej!

Jag hade hoppat över de 6,5 koaxialerna i hatthyllan och lagt de pengarna på ett ännu bättre framsystem istället.
Satsa på ett JL Audio C5-650 kitsystem (om du vill hålla kvar till JL Audio) annars finns det en djungel med andra kitsystem som presterar minst lika bra eller bättre för samma pengar.

Dock kör jag själv JL rakt igenom och har själv deras XR-Serie och kan bara säga gott om det. Upplever ljudet som väldigt klart och det är bra tryck i dom när man höjer volymen.

Har visserligen inte hört på det där C5-kittet men jag har svårt att tro att skillnaden på ljudkaraktären skulle skilja något. Har du lyssnat på deras billigaste samt näst billigaste serie och gillade det så tror/vet jag att du inte kommer bli missnöjd med C5-kittet.

Angående bas monterad där fram vet jag inte direkt mycket om, men det kanske någon annan kan beskriva?

C5-kittet finns på http://www.nardik.se/ men Bra Ljud i bil kan säkert ta hem detta också om dom inte redan har det.

Lycka till!

/Andreas

EDIT: Tog mig en titt på din sida och 1st 6,5kit räcker inte långa vägar för att möta upp dom två basar du har där.
Hade jag varit du hade jag börjat bygga om dörrsidorna med dubbla 6,5" kitsystem men då kanske du vill gå ner i pris på högtalarna för annars blir det en hel del pengar på framsystemet, plus ytterligare ett slutsteg behövs isåfall.
Om inte så kommer basen överrösta framsystemet ganska rejält.

Senast redigerat av AndreasXPS (7 januari 2009)

Min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=144716
Volvo 940 | JL Audio / Amega
Iam2fast4U
7 januari 2009 · 1 534 Inlägg

jag har även ett gammal rockford slutsteg på 2x150rms

man kan ju kanske driva 2par 6,5" koaxialer eller likvärdiga med spectron slutsteget
(4x75rms)
och två jl 3,5" i instrument brädan med rockford slutsteget
(2x150rms)

Kom gärna med tips på likvärdiga system som JL kiten
Gärna mitt imellan c5 och VR/TR

vill helst inte hålla på och modda i dörrsidorna
kan man inte sätta in 6,5" i kickpanelerna?
kanske försämrar ljudbilden?

BMW E34 "538" (1990)
Crozzfire Avstängd
7 januari 2009 · 512 Inlägg

Hej, gillar DLS, Både Genesis stegen och högtalare som håller hög klass, men bäst att bara ha Bas bakifrån, och ett bra framsystem, annars blir det "rörig" ljudbild..

Horsyhorse
7 januari 2009 · 1 727 Inlägg

Det räcker inte med ett par 6,5or för att möta upp mot dina basar, däremot om du har riktigt bra 3,5+6,5 fram så kan man jaga ifatt ganska bra, men det kostar. Mitt råd till ovan bara du får dit det, Rockford till Middarna, och så kan du brygga Spectronet till coaxarna.
Om man bollar med summorna för högtalare du specat i första inlägget, kan man säga ca 4-6k?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Iam2fast4U
7 januari 2009 · 1 534 Inlägg

Crozzfire skrev:
Hej, gillar DLS, Både Genesis stegen och högtalare som håller hög klass, men bäst att bara ha Bas bakifrån, och ett bra framsystem, annars blir det "rörig" ljudbild..

Just nu upplever jag det som "extremt rörigt"
eftersom jag knappt har någon midbas alls och basen överöstar diskanterna.

Jag kan iaf tänka mej betala ca: 6000-7000kr för ett framsystem
jag har ju redan två slutsteg som ligger.

Ett 6,5" kit vill jag iaf ha i hatthyllan
vad sägs om Focal 165 KPS  2vägs kit 3000kr på dbakuten?

sen i fram har jag ju bara kickpanelerna på 4" eller 5,25"
men det går kanske att få dit ett par 6,5" i dem.
I instrument panelen är det ju små 1"- 1,5" tweeters

Som sagt vill slippa modda dörrsidorna

Senast redigerat av Iam2fast4U (7 januari 2009)

BMW E34 "538" (1990)
cheva_raggare
7 januari 2009 · 534 Inlägg

de kitet ska ju va bra som fan

Mercedes s124 "Diesel" (1996)
Chevrolet impala "Cruiser" (1963)
Chevrolet Impala "Airride" (1963)
luunggan
7 januari 2009 · 956 Inlägg

Fast det är lite onödigt att att köra ett sånt fint system i hatthyllan, det är ju ändå framifrån du vill ha ljudet. Kör på några billigare koaxiler i hatthyllan ist och lägg det mesta på framsystemet.
Om du inte vill modda dörrsidorna så fungerar det att bygga i kickarna med, har ett par bilder i mitt galleri ifrån en e36, men det är ju inte allt för mycket som skiljer dem imellan.

Problemet är att det inte är särskilt mycket volym innanför så vill man gå lågt med framsystemet kan det låta lite burkigt, även om man har en massa dämpull.  Men iom att du har dina basar behöver ju du inte särskilt mycket bas ifrån framsystemet. Så du kan nog skippa 6.5" basen. Sen blir det inga problem med ljudbilden om du monterar i kickarna, kan t.o.m bli mer optimalt.

Kör ist på ett 3-vägs system med 6.5" i kickarna, 3.5" i brädan och diskanterna där du tycker dom låter bäst. Du kan ju kolla in n-cores sortiment, dom kan definitivt slänga ihop ett riktigt styggt kit åt dig för 6000:-.
Tex tec SPL6HS, med triusar, lämpliga diskanter och något bra filter till det.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Iam2fast4U
7 januari 2009 · 1 534 Inlägg

Vad sägs om:
två Rockford Fosgate Power 6,5" koaxialer i Hatthyllan
två Rockford fosgate5,25"- 6,5" Powermidbasar i kickpanelerna
och två Rockfors fosgate punch 3,5" i instrument panelen

kostar ca: 4900kr på brl

då driver jag midbasarna med rf steget som ligger på 2x150wrms
och power 6,5" koaxialerna och 3,5" med spectron slutsteget som ligger på 4x75rms


eller

detta kit fram
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10099
6,5" i kickpaneler
4" i isntrumentpanelen
1" i a-stolpen

detta bak i hatthyllan
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12238

som drivs av spectrones
4x75wrms

borde väl fungera?


ge mig mer tips plz alla svar uppskattas!

Senast redigerat av Iam2fast4U (7 januari 2009)

BMW E34 "538" (1990)
luunggan
7 januari 2009 · 956 Inlägg

Iam2fast4U skrev:
Vad sägs om:
två Rockford Fosgate Power 6,5" koaxialer i Hatthyllan
två Rockford fosgate5,25"- 6,5" Powermidbasar i kickpanelerna
och två Rockfors fosgate punch 3,5" i instrument panelen

kostar ca: 4900kr på brl

då driver jag midbasarna med rf steget som ligger på 2x150wrms
och power 6,5" koaxialerna och 3,5" med spectron slutsteget som ligger på 4x75rms


eller

detta kit fram
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-10099
6,5" i kickpaneler
4" i isntrumentpanelen
1" i a-stolpen

detta bak i hatthyllan
http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12238

som drivs av spectrones
4x75wrms

borde väl fungera?


ge mig mer tips plz alla svar uppskattas!

Detta beror ju lite på vad du är ute efter. Rockfordkitet är lite mer party av dem där 2 alternativen Särskilt om du andvänder 2 steg till det (rockford och spectron).

Focal är mer lagt åt välljuds hållet och inte åt att spela riktigt högt, så det är inte säkert att det klarar att möta dina basar lika bra, dock låter det bättre än rockford kitet.

Annars kan du ju som sagt kolla på produkterna som som jag tipsade om i mitt förra inlägg. Det är nog något av det mest prisvärda systemet som går att få. Det blir riktigt bra tryck, men man ska komma ihåg att dessa produkter även används i sq tävlingar.

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas
Horsyhorse
8 januari 2009 · 1 727 Inlägg

luunggan, du nämner triusen, jag har fått indikationer att den inte är riktigt rätt när man ska ge på, utan gör sitt bäst med lite finlir. ev. rätta mig

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
8 januari 2009 · 2 353 Inlägg

Horsyhorse skrev:
luunggan, du nämner triusen, jag har fått indikationer att den inte är riktigt rätt när man ska ge på, utan gör sitt bäst med lite finlir. ev. rätta mig

Pierre

Kan jag väl göra smile

Triusen funkar hur bra som helst att dra på med också, det hela handlarom delningspunkter. Skall man använda den för max poäng på en SQ tävling, eller för max SQ ljudupplevelse så vill man dela lågt, och då tål den inte ruggigt med effekt (gör inget litet element som delas lågt..)

Delar man den däremot vid säg 200-250Hz, så kan du ösa på!

Lyssnar man mest till Hårdrock så finns det ett annat alternativ hos oss som funkar lite bättre. Men för blandad musik så är Triusen bra.

(som OT så kan jag nämna att vi hittils enbart fått tillbaks en enda Trius utav de 150+ som vi sålt, min kollega knäckte sina 2 då han testade att mata dem med 100W och delat 100Hz. Vid 160Hz knäckte han dem ej)

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
blomisen
8 januari 2009 · 735 Inlägg

gå in på www.blekingebilradio.se och kolla på orion hcca kiten...  smile  bra grejer.

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.
Volvo V60 "Ocean race" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang