Bilköp - Hyffsat snygg, pålitlig och bra bil (~20 000+/-)

Navkapsel
16 januari 2009 · 4 637 Inlägg

fss skrev:
Blev en 940 2.3 SE -92 smile
Gått 21 000 mil.
Enda problemet är att man bör byta/kolla bromsbeläggen/bromsbackarna och sedan besiktiga och betala skatten.
14 000kr, som hittat smile

Toppenbra köp! Är den fin är även priset helt okej, framförallt eftersom det är en SE och den inte gått så mycket.

fss
16 januari 2009 · 33 Inlägg

http://www.blocket.se/vi/19852044.htm?ca=21_s
Är väl bara att kika på annonsen om ni vill ha info om bilen, fyi så är den grymmt go och skön att köra (tyvär traktorkännsla smile)
Blir att inhandla bromsbelägg runt om och bromsbackar till handbromsen, sen besiktiga och be till gud att den går igenom!

Audi 80 Avant 2.0E -94 - 2008-2009 - Saknad
Volvo 945 GL SE 2.3 -92 - 2009-2009 - Problembilen
Audi A4 Avant 1.8 -96 - 2009-
Rquired Allmänt envis
16 januari 2009 · 12 512 Inlägg

fss skrev:
http://www.blocket.se/vi/19852044.htm?ca=21_s
Är väl bara att kika på annonsen om ni vill ha info om bilen, fyi så är den grymmt go och skön att köra (tyvär traktorkännsla smile)
Blir att inhandla bromsbelägg runt om och bromsbackar till handbromsen, sen besiktiga och be till gud att den går igenom!

Precis inkörd ju! Men du kommer ha rätt skoj i vinter med den iaf wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
16 januari 2009 · 4 637 Inlägg

fss skrev:
http://www.blocket.se/vi/19852044.htm?ca=21_s
Är väl bara att kika på annonsen om ni vill ha info om bilen, fyi så är den grymmt go och skön att köra (tyvär traktorkännsla smile)
Blir att inhandla bromsbelägg runt om och bromsbackar till handbromsen, sen besiktiga och be till gud att den går igenom!

Snygg färg! 940 är sköna att köra. Traktorkänsla tycker jag personligen inte att de har, hart kört en del nya bilar däremot som har det..

Senast redigerat av EmilHammarlund (18 januari 2009)

fss
17 januari 2009 · 33 Inlägg

Enda problemet den har (och vilket jag hoppas på från tips från dom snälla garaget.org användarna hur jag och grannen ska felsöka).
Man kör bilen, ska bromsa, själva bromspedalen känns ok, inte luftig och svampig eller tar långt ner etc.
Bromsarna TAR men, släpper du ratten när man bromsar drar/åker bilen åt höger.
Bilen drar inte till höger vid gas och körning utan endast när man bromsar.
Det låter inget konstigt ifrån bilen eller liknande utan bromsarna tar väl ojämt antar jag?
Det jag antar att jag ska kolla är väl bromsskrivor, belägg. Dock hörde jag att bromsOKen kan ha tjärvat? Tex. på vänster sida då den drar åt höger vid bromsning.
Sedan så tar handbromsen inte så bra, troligen bara att byta bromsbackar eller är det någon wire man spänner istället?
Bilen måste besiktigas innan sista januari, så har lite deadline. Annars är bilen hur go som helst att köra smile

Sedan så har bilen haft 16 ägare... det var lite wierd tyckte jag men säljaren hävdade att den vart hos många bilhandlare, fins det någonstans man kan kolla upp vilka som har ägt bilen genom åren?
Iallafall 5, 6 sista så man kan ringa upp dom och höra om dom hade problem med kärran. Men för 14 papp tyckte jag att jag gjort ett kap smile

Hoppas några kan ge mig idér och tips.
Är nästan komplett idiot när det gäller bilar, men lite har jag hunnit lära mig smile

Senast redigerat av fss (17 januari 2009)

Audi 80 Avant 2.0E -94 - 2008-2009 - Saknad
Volvo 945 GL SE 2.3 -92 - 2009-2009 - Problembilen
Audi A4 Avant 1.8 -96 - 2009-
Rquired Allmänt envis
17 januari 2009 · 12 512 Inlägg

fss skrev:
Enda problemet den har (och vilket jag hoppas på från tips från dom snälla garaget.org användarna hur jag och grannen ska felsöka).
Man kör bilen, ska bromsa, själva bromspedalen känns ok, inte luftig och svampig eller tar långt ner etc.
Bromsarna TAR men, släpper du ratten när man bromsar drar/åker bilen åt höger.
Bilen drar inte till höger vid gas och körning utan endast när man bromsar.
Det låter inget konstigt ifrån bilen eller liknande utan bromsarna tar väl ojämt antar jag?
Det jag antar att jag ska kolla är väl bromsskrivor, belägg. Dock hörde jag att bromsOKen kan ha tjärvat? Tex. på vänster sida då den drar åt höger vid bromsning.
Sedan så tar handbromsen inte så bra, troligen bara att byta bromsbackar eller är det någon wire man spänner istället?
Bilen måste besiktigas innan sista januari, så har lite deadline. Annars är bilen hur go som helst att köra smile

Sedan så har bilen haft 16 ägare... det var lite wierd tyckte jag men säljaren hävdade att den vart hos många bilhandlare, fins det någonstans man kan kolla upp vilka som har ägt bilen genom åren?
Iallafall 5, 6 sista så man kan ringa upp dom och höra om dom hade problem med kärran. Men för 14 papp tyckte jag att jag gjort ett kap smile

Hoppas några kan ge mig idér och tips.
Är nästan komplett idiot när det gäller bilar, men lite har jag hunnit lära mig smile

Vibrationer? Låter som bromsarna i och med att det bara uppkommer när du bromsar. Som du skrev, kärvande bromsar kanske...?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Navkapsel
17 januari 2009 · 4 637 Inlägg

fss skrev:
Sedan så har bilen haft 16 ägare... det var lite wierd tyckte jag men säljaren hävdade att den vart hos många bilhandlare, fins det någonstans man kan kolla upp vilka som har ägt bilen genom åren?
Iallafall 5, 6 sista så man kan ringa upp dom och höra om dom hade problem med kärran. Men för 14 papp tyckte jag att jag gjort ett kap smile

Det mest intressanta är hur länge den sista ägaren ägt bilen, har han haft den läge bör den vara okej. Fel som fanns för flera ägare sedan bör vara åtgärdade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang