fråga ang volt lågnivå..

Sharky
16 januari 2009 · 10 287 Inlägg

Vi lägger upp en gammal goding bara för att visa att RMS är nåt man kan bli lurad av:


Ta tex en fyrkantvåg som alternerar mellan halva tiden 10V och halva tiden 0V. Ritar man upp den på ett rutat papper så ser man direkt att om man smetar ut det så blir medelvärdet, eller det effektiva /tillgängliga medlet, hälften, dvs 5V i medel.

Gör man RMS på samma fyrkantvåg så blir RMS = 7.07V.

(Square: 10x10 = 100, 0x0=0. Mean = 50, Root = roten ur 50 = 7.07).

RMS och effektivvärde stämmer bara för ren sinus.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
vw_performance Greve
16 januari 2009 · 1 058 Inlägg

jonash skrev:

Sharky skrev:
Eftersom störningarna i en bil är mest irriterande när man spelar lågt och det är då som man har i princip bara någon eller några millivolt i lågnivåsignal så spelar faktiskt inte reklamen om " 8V lågnivå" så stor roll. Det är mycket väsentligare med en korrekt installation och väl skärmade kablar.

/Göran

P.S För dom som vill veta mera så är det snarare impedansen i lågnivåutgången som är intressant för att undertrycka störningar än själva nivån på signalen. Ekvivalentschemat för en störd obalanserad signalledare är en nyttoemk med en källimpedans som störs av en störemk med en ekvivalent störimpedans. Det är kvoten mellan dessa strheter som avgör påtryckt störninvå och därmed kvoten mellan nyttosignal och störsignal. Och utimpedansen i lågnivåutgångar kan säkert variera mer än en tiopotens mellan två olika märken fast båda anger "max 8V".

Exakt. Om man har en någorlunda bra installation, med bra skärmning på kablarna, så skulle egentligen 0.5-1V räcka alldeles utmärkt. Signalnivån för hemmabruk är oftast inte högre än så, tex.

Det här med hög signalnivå har det liksom blivit nån "PR grej" utav...

Alla slutsteg som tillverkas idag är gjorda för att ge max effekt ut oavsett om du har tillgång till 0.5 eller 6-8V....

/Jonas

jag hade ett mutant mt 800.1 en gång, och det var jag tvungen att ha maxgainat om jag ville ha ut nån volym, samma med mitt D-Rex. maxgainat det också. dock var drex inte lika jävla kinkigt. det spela fullt ut på 75% av volymen ungefär. däremot mutantet kunde man maxa stereon utan att det klippte ett smack...

PoLoud =D
busfabror www.ljudbyggaren.se
17 januari 2009 · 504 Inlägg

o tänk....jag som va helt värdelös på matematik i skolan....ha ha ha....

Men enligt mitt tycke så bör ju en maskin som skickar en hyffsat ren signal som har te.x. 8 volt ut på lågnivå ge steget en starkare signal att förstärka än en kvalitetsmaskin med te.x. 2,5 volt.........

Men de e ju bara jag som tänker logiskt....

Mvh
Jonas

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
17 januari 2009 · 2 353 Inlägg

busfabror skrev:
o tänk....jag som va helt värdelös på matematik i skolan....ha ha ha....

Men enligt mitt tycke så bör ju en maskin som skickar en hyffsat ren signal som har te.x. 8 volt ut på lågnivå ge steget en starkare signal att förstärka än en kvalitetsmaskin med te.x. 2,5 volt.........

Men de e ju bara jag som tänker logiskt....

Mvh
Jonas

Ja, men om steget ändå kan ge dig max effekt ut med 1V in så är dte skitsamma.....Däremot kan du överstyra stegen mer med för hog signal, så kan man inte ställa gainet så kan en hög signalnivå skada mer än det gör nytta...

Att ha 8V på lågnivån är egentligen en marknadsföringsgrej, ungeför som att ha 1000 i dämpfaktor på steget. Det är också helt onödigt högt.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Lonefox Bad music kills good sound
17 januari 2009 · 7 241 Inlägg

Själv märkte jag en rejäl skillnad mellan Sonys 4V och Eclipse 8V...
Fick gaina upp stegen till 3/4 med SOnyn medans jag knappt har rört den med Eclipsen. Spelar dessutom renare och med mer kontroll nu. Undrar varför roll

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
17 januari 2009 · 2 353 Inlägg

Lonefox skrev:
Själv märkte jag en rejäl skillnad mellan Sonys 4V och Eclipse 8V...
Fick gaina upp stegen till 3/4 med SOnyn medans jag knappt har rört den med Eclipsen. Spelar dessutom renare och med mer kontroll nu. Undrar varför roll

Ja men du är nära.

Att "läsa" vilken utsignalnivå en enhet har är värt noll. Att MÄTA signalen däremot, det är en annan grej.

Om vi skall prata om kontrollen etc vet jag exempel där det finns steg (tex Genesis) som gärna vill ha en lite förhöjd gaininställning för att komma till sin rätt. Dem låter för mesigt med gainet i botten. Så det finns exempel åt andra hållet med.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Lonefox Bad music kills good sound
17 januari 2009 · 7 241 Inlägg

jonash skrev:

Lonefox skrev:
Själv märkte jag en rejäl skillnad mellan Sonys 4V och Eclipse 8V...
Fick gaina upp stegen till 3/4 med SOnyn medans jag knappt har rört den med Eclipsen. Spelar dessutom renare och med mer kontroll nu. Undrar varför roll

Ja men du är nära.

Att "läsa" vilken utsignalnivå en enhet har är värt noll. Att MÄTA signalen däremot, det är en annan grej.

Om vi skall prata om kontrollen etc vet jag exempel där det finns steg (tex Genesis) som gärna vill ha en lite förhöjd gaininställning för att komma till sin rätt. Dem låter för mesigt med gainet i botten. Så det finns exempel åt andra hållet med.

Jo jag vet...har inte lockat hit kompisen med hans osciloscop ännu. Men då skall det labbas.

Antar att största skillnaden i MITT fall är den stora skillnaden i försteget i enheterna.
För DÄR tror jag det är en STOR skillnad mellan de två enheterna.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
18 januari 2009 · 2 353 Inlägg

Lonefox skrev:

jonash skrev:

Lonefox skrev:
Själv märkte jag en rejäl skillnad mellan Sonys 4V och Eclipse 8V...
Fick gaina upp stegen till 3/4 med SOnyn medans jag knappt har rört den med Eclipsen. Spelar dessutom renare och med mer kontroll nu. Undrar varför roll

Ja men du är nära.

Att "läsa" vilken utsignalnivå en enhet har är värt noll. Att MÄTA signalen däremot, det är en annan grej.

Om vi skall prata om kontrollen etc vet jag exempel där det finns steg (tex Genesis) som gärna vill ha en lite förhöjd gaininställning för att komma till sin rätt. Dem låter för mesigt med gainet i botten. Så det finns exempel åt andra hållet med.

Jo jag vet...har inte lockat hit kompisen med hans osciloscop ännu. Men då skall det labbas.

Antar att största skillnaden i MITT fall är den stora skillnaden i försteget i enheterna.
För DÄR tror jag det är en STOR skillnad mellan de två enheterna.

Det tror jag med. Jag är dessutom extremt övertygad om att om Eclipsen hade haft enbart "2V ut" specat på kartongen hade du fått bättre ljud med den ändå, om än att du hade fått gaina lite högre för att erhålla samma uteffekt från stegen.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Black-Angel
18 januari 2009 · 260 Inlägg

Jag kan säga att jag har bara haft bra erfarenheter med lågnivåförstärkare typ PG's PLD1 o Audiocontrols overdrive,, cool
men somsagt det gäller o vara finkänslig när man ställer in dom,, så fort folk ser att det är en ratt tror folk att det är en volymratt ju mer dom höjer ju mer spelar det,,,hmm

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio
dbakuten TEAM dBAkuten
18 januari 2009 · 865 Inlägg

Man kan aldrig mäta en lågnivå utan osciloscop för att få en rättvis siffra.

Vi mätte lite olika maskiner när man tävlade i dBDrag -01

Kom ihåg att Pioneer P99 stod det 4V ut på och den gav ca 2V innan signalen blev oren men den gav ca 5V max.
Nakamichi CD40 stod det 4V på och lämnade 5V innan signalen blev oren och den gav 5V max oxå.

Så det är lite skillnader.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Chevrolet Astro "dBAkuten" (1997)
Audi-powah
18 januari 2009 · 497 Inlägg

inte någon här som har mätt Kenwood KDC-W7141UY spelaren ?
är lite nyfiken om när den blir oren jag vet igallafall att det står 2,5volt på singalen är det rms värde då ?
jag har fått 4,3volt som mest av den med allt nollat förutom subbasen och ingen loudness.
med suben på +15 och volym 28 har jag 3,6volt max förmodligen men då tycker jag det låter hur rent som helst men hur ser signalen ut då var bör jag ställa in den för så ren signal som möjligt?
kanske ni har mätt det på db akuten?eller någon annan här å forumet?
tack för svar:)

Audi S3 "Quattro" (2002)
Lonefox Bad music kills good sound
18 januari 2009 · 7 241 Inlägg

jonash skrev:

Lonefox skrev:

jonash skrev:

Ja men du är nära.

Att "läsa" vilken utsignalnivå en enhet har är värt noll. Att MÄTA signalen däremot, det är en annan grej.

Om vi skall prata om kontrollen etc vet jag exempel där det finns steg (tex Genesis) som gärna vill ha en lite förhöjd gaininställning för att komma till sin rätt. Dem låter för mesigt med gainet i botten. Så det finns exempel åt andra hållet med.

Jo jag vet...har inte lockat hit kompisen med hans osciloscop ännu. Men då skall det labbas.

Antar att största skillnaden i MITT fall är den stora skillnaden i försteget i enheterna.
För DÄR tror jag det är en STOR skillnad mellan de två enheterna.

Det tror jag med. Jag är dessutom extremt övertygad om att om Eclipsen hade haft enbart "2V ut" specat på kartongen hade du fått bättre ljud med den ändå, om än att du hade fått gaina lite högre för att erhålla samma uteffekt från stegen.

mvh Jonas

Eh nej det tror jag inte....inte med dessa steg. Jag VET att jag MÅSTE byta dem, men jag har inte råd som det är nu så de får hänga med ett tag. sad De duger för vardagspoppande för många, framförallt i BILLIGA system. Men så fort det skall vara mer kritisk lyssning, ja då håller de inte måttet längre. För mkt grundbrus för att nämna en sak.

dbakuten skrev:
Man kan aldrig mäta en lågnivå utan osciloscop för att få en rättvis siffra.

Vi mätte lite olika maskiner när man tävlade i dBDrag -01

Kom ihåg att Pioneer P99 stod det 4V ut på och den gav ca 2V innan signalen blev oren men den gav ca 5V max.
Nakamichi CD40 stod det 4V på och lämnade 5V innan signalen blev oren och den gav 5V max oxå.

Så det är lite skillnader.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Japp....mkt därför vi skall leka med polarens osciloscop i min bil. OAVSETT steg som används.
Vill hitta gränsen för vart signalen blir oren.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang