Ej samma vinge som på bild från Dalhems - Vad göra?

Ivoo
20 januari 2009 · 47 Inlägg

Hej allihoppa!

Fick min carcept vinge idag till min peugeot 206 som beställdes från Dalhems. Jag hade mina tvivel redan från början då det inte var en särskilt bra bild på vingen så jag frågade om de hade en annan bild på vingen men de svarade att det var den enda bilden som finns på den.

Jag tänker aa okej den kan kan ju inte skilja särskilt mycket från orginalvingen då den ser snarlik ut på bilden men idag när jag öppnar paketet fick jag en smärre chock. Vingen är totalt annorlunda och jag vet inte vad jag ska tycka om den faktiskt. Jag gick då in på carcept.com och kollade på deras produkter och de hade samma bild som dalhems och en annan från en helt annan vinkel där man helt klart såg att det va orginalvingen som var på bilden. Dalhems har alltså sålt carcepts  vinge men med orginalvingens bilder.

Jag vet inte vad jag ska göra nu faktiskt då jag missade en riktigt bra chans att köpa en orginalvinge för 600 kr men dock beggad. Jag förstår att ni säkert kommer säga men returnera men jag har ändå betalat frakt+ postförskott sen så blir det frakt tillbaks + att jag inte har någon vinge då jag inte köpte den andra


Vad tycker ni jag ska göra åt saken? har mejlat de och väntar på svar men vad skulle ni gjort i denna situation?

Tacksam för alla svar jag kan få och ursäkta det långa inlägget smile

KHRacing
20 januari 2009 ·

har de gett dig fel vinge så skal de ersätta dig för allt - även ex: bensin för resan fram & tebaxs till posten !

zkumboll
20 januari 2009 · 53 Inlägg

Du ska ringa och begära att dom ombesörjer frakten tillbaka, dom har ändå sålt vingen på en felaktig bild. Frakten till dig & PF-avgiften som du fått pröjsa bör dom ju också kunna ombesörja,men att du "gick miste om en chans" är ju inte direkt deras bekymmer.

KFRacing: Vi får ibland sådana där tramsiga krav på ersättningar i samband reklamationer från diverse rättshaverister som tycker man ska betala både det ena och det andra för att det har skett en miss. Det blir rätt ofta  (läs: alltid) fetavslag på sånt och man ersätter endast absolut minimum.

Till TS: Var alltså någorlunda rimlig, och kräv inget - be snällt, håll god ton och framför allt argumentera vettigt så ska du se att det går vägen. Att bli gapig, hotfull och överdrivet gniden hjälper inte dina chanser till en schysst ersättning.

Senast redigerat av zkumboll (20 januari 2009)

Ivoo
20 januari 2009 · 47 Inlägg

Det står att det är carcepts vinge men det är en bild på orginalvingen hmm och jag hade ingen aning på hur carcepts vinge förrens jag kollade på hemsidan efter att ha fått vingen

för er som vill kolla på dalhems bild finns länken här:
http://62.181.75.60/GetImage.aspx?Image … b80894fe21

Och här är carcepts. Den på bilen är orginal och den 000500 är carcepts och som ni ser är det stor skillnad:
http://www.carcept.com/basickit/peugeot206b1.htm


Nej jag vet och jag hade inte tänkt att kräva något men iallafall påpeka det! men sen så skadar det inte om de vill ösa på med gratisprylar haha men tvivlar på att de gör de då vingen totalt kostade 860 med frakt smile

Senast redigerat av Ivoo (20 januari 2009)

GurraG INGET ANNAT!!
20 januari 2009 · 1 725 Inlägg

personligen gillar jag ju carcept vingen bättre.. wink har dessutom beställt en själv till min peugeot 306 och tycker den är ruskigt snygg och stilren

Ivoo
20 januari 2009 · 47 Inlägg

GurraG skrev:
personligen gillar jag ju carcept vingen bättre.. wink har dessutom beställt en själv till min peugeot 306 och tycker den är ruskigt snygg och stilren

Hmm den kanske är snyggare på när den är lackad men man vill ju inte lägga en tusing på lack bara för att se om den blir snygg eller ej hmm

är det ingen som har bilder när den är lackad och monterad på en 206a?

Stefan Elg Saab Viggen MC Yellow
20 januari 2009 · 329 Inlägg

Har du köpt via nätet har du ju möjligheten att retunera den inom en viss tid från datumet du plockade ut vingen tror det är 2v öppet köp på internet.
Tänk på att många företag inte tar tillbaka lackerade produkter så funderar du på att måla så tänk igenom innan du gör det, du kanske måste behålla den!

/Stefan

Fatstuff Hobby sabotör
20 januari 2009 · 178 Inlägg

Stefan Elg skrev:
Har du köpt via nätet har du ju möjligheten att retunera den inom en viss tid från datumet du plockade ut vingen tror det är 2v öppet köp på internet.

/Stefan

Jo, du har ju alltid 14 dagars öppet köp på produkter köpta genom internet eller postorder. Distansavtalslagen.
Men genom att returnera på öppet köp får du endast tillbaka det du har betalat för produkten, INTE tex frakt, postförskott och returfrakt.
Personligen skulle jag hävda att det inte är den produkt som bilden visar, och låta dom häva köpet och återbetala hela belopet plus retufrakt.
Skulle dom bråka om det skulle jag direkt skicka det vidare till Allmäna Reklamations Nämnden, ARN.

Obs, det är mina åsikter och hur jag skulle gjort. Men tror det är viktigt att vara trevlig och saklig, som andra sagt.
¨
Lycka till! /Niclas

"Påbörja inget du kan avsluta"
Ford S-max (2012)
KHRacing
20 januari 2009 ·

zkumboll skrev:
KFRacing: Vi får ibland sådana där tramsiga krav på ersättningar i samband reklamationer från diverse rättshaverister som tycker man ska betala både det ena och det andra för att det har skett en miss. Det blir rätt ofta  (läs: alltid) fetavslag på sånt och man ersätter endast absolut minimum.

skulle bra gärna vilja veta vad som är tramsigt med ett sådant krav ?

skall jag exempelvis skicka tillbaxs med Bussgods så måste jag köra totalt 4,5mil
& ta ledigt från jobb & förlora pengar på dt sättet.

varför skall du inte företaget som skickat fel prdukt inte stå för den ersättningen ?

Ivoo
20 januari 2009 · 47 Inlägg

Jo jag vet att det är 14 dagar men aa som du säger man får ju inte tillbaks allt men men.... har iallafall mejlat de och får se vad de svarar imorrn smile

tack för alla tips iallfall smile

zkumboll
20 januari 2009 · 53 Inlägg

KHRacing skrev:
skulle bra gärna vilja veta vad som är tramsigt med ett sådant krav ?

skall jag exempelvis skicka tillbaxs med Bussgods så måste jag köra totalt 4,5mil
& ta ledigt från jobb & förlora pengar på dt sättet.

varför skall du inte företaget som skickat fel prdukt inte stå för den ersättningen ?

Ok. Så om du nu ska skicka tillbaka en vara till ett företag (där företaget har gjort fel, som i det här fallet) - så är ditt krav förutom alla frakter betalda (vilket är rimligt, sure):

- Ersättning för bensin
- Ersättning för förlorad arbetsinkomst
- Värdeminskning på fordonet du fick använda T&R till bussgods
- Solidarisk del av vägskatt för aktuellt bruk vid tillfället
- Ersättnings för spill av livstid också?? Det innebär ju faktiskt du får spendera 30-45 minuter av ditt liv i onödan till det här..

Ser du att det går lite in absurdum? Lite som dina krav vid returer...

För att komma till poängen; det är tyvärr inte firmans fel att du har valt att arbeta på dom arbetstider du har, och att du bor så förbannat långt ifrån bussgodsterminalen. Det är helt och hållet ditt eget.. Att ersätta *fraktutlägg* är OK, men sorry - nån måtta får det vara.

FreddeK
20 januari 2009 ·

dåligt att dom inte kunde ge dig en bild på aset...ta fram den förbannade digitalkameran...knäpp en bild på vingen och maila över den till kunden...svårt? nää. Men nu får dom dras med en reklamerad vinge istället och mer jobb och en missnöjd kund och fler som ser denna tråden som inte vågar beställa och företaget säljer inget och hela skiten rasar samman och dom blir arbetslösa och tar till flaskan och kommer få leva på bidrag osv osv.

Ivoo
21 januari 2009 · 47 Inlägg

Freddeponken skrev:
dåligt att dom inte kunde ge dig en bild på aset...ta fram den förbannade digitalkameran...knäpp en bild på vingen och maila över den till kunden...svårt? nää. Men nu får dom dras med en reklamerad vinge istället och mer jobb och en missnöjd kund och fler som ser denna tråden som inte vågar beställa och företaget säljer inget och hela skiten rasar samman och dom blir arbetslösa och tar till flaskan och kommer få leva på bidrag osv osv.

Haha fin beskrivning smile ska testa och se hur vingen sitter på bilen imorrn så man bildar sig en liten uppfattning iallafall. Men döm inte ut de helt än då jag antar att de svarar imorgon.

Men jag är inte den enda som ser skillnaden på vingarna va? så det inte är jag som gör bort mig big_smile

Senast redigerat av Ivoo (21 januari 2009)

KHRacing
21 januari 2009 ·

zkumboll skrev:
***********massa text******

Inte lönt att diskutera detta med dig då du bara försöker förlöjliga mig med dina påståenden om vad JAG hade krävt.


/ Oh nej, hade bara personligen krävt reseersättning.

FL3JM Inga konstigheter
21 januari 2009 · 2 064 Inlägg

Tyckte inte den där carcept-vingen var så pjåkig, snyggare än originalvingen iaf.

Ivoo
21 januari 2009 · 47 Inlägg

Hej allihoppa smile

Dalhems kontaktade mig imorse och var mycket tillmötesgående och det hela kändes väldigt proffsigt! så ni behöver nog inte oroa er för att handla där om det är det som ni tänker på! Jag kunde välja mellan att skicka tillbaks vingen och få allting tillbaks ink frakter, postförskott osv eller att handla lite annat till specialpris smile tror jag väljer det sistnämnda men nu är frågan  bara vad man ska handla haha smile

Tack för alla tips och inlägg iallafall smile

Fatstuff Hobby sabotör
21 januari 2009 · 178 Inlägg

Ivoo skrev:
Hej allihoppa smile

Dalhems kontaktade mig imorse och var mycket tillmötesgående och det hela kändes väldigt proffsigt! så ni behöver nog inte oroa er för att handla där om det är det som ni tänker på! Jag kunde välja mellan att skicka tillbaks vingen och få allting tillbaks ink frakter, postförskott osv eller att handla lite annat till specialpris smile tror jag väljer det sistnämnda men nu är frågan  bara vad man ska handla haha smile

Tack för alla tips och inlägg iallafall smile

Vad fint att allt löst sig! Nu ska jag inte vara negativ, men om du ska utnyttja alt 2, gör det ganska omgående, mest för att sådana lösningar kan ha en tendens att rinna ut i sanden.
Men lycka till med allt!
Mvh Niclas

"Påbörja inget du kan avsluta"
Ford S-max (2012)
Ivoo
21 januari 2009 · 47 Inlägg

Jo jag vet vet det men problemet är att jag inte vet vad jag vill ha därifrån och om jag vill ha något! Inga tips på något som skulle passa min pegga från Dalhems?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang