Köra utan dump - Slitage?

Gizmojohan
19 januari 2009 · 3 295 Inlägg

740Turbo skrev:
Om det är det "kvittrande" ljudet du vill åt så tycker i alla fall jag att det smartaste är att köpa en återcirkulerande bosch-dump från en senare saab 900 el 9000 på skroten för 100-150kr och klappa på. Åker du med runt en bar så kvittrar det ordäntligt tongue Jag har själv satt på en sån på min 760 cool och en polare har det på sin Audi S4 2,2TQ och den kvittrar från 1200-1300rpm och uppåt big_smile

då kan jag garantera att dom ventilerna ni har monterat är trasiga eller inte har nån vakumslang på sig, för min kvittrade då fan inte när jag hade min orginal på saaben..

Hochland
19 januari 2009 · 140 Inlägg

Slave_joe skrev:

740Turbo skrev:
Om det är det "kvittrande" ljudet du vill åt så tycker i alla fall jag att det smartaste är att köpa en återcirkulerande bosch-dump från en senare saab 900 el 9000 på skroten för 100-150kr och klappa på. Åker du med runt en bar så kvittrar det ordäntligt tongue Jag har själv satt på en sån på min 760 cool och en polare har det på sin Audi S4 2,2TQ och den kvittrar från 1200-1300rpm och uppåt big_smile

då kan jag garantera att dom ventilerna ni har monterat är trasiga eller inte har nån vakumslang på sig, för min kvittrade då fan inte när jag hade min orginal på saaben..

Inte min heller! De är ju tomgångskörning 1200-1300!

Saab 9-5 Aero "Snabbeln" (2000)
volvo244_rallycross
19 januari 2009 ·

fredriq skrev:

volvo244_rallycross skrev:
min audi 100 turbo quattro kvittrar som div 1 rallycrossbilarna är de wg?då lr?dum fråga kanske men kan nästan inget om sånt lr audi 100 turbo quattro har ej skruvat med överladdade bilar förut, har bara skruvar -t med sug motorer (tävlingsbilar)

Audi 100/200(10V) turbo har ingen avlastningsventil/bypasventil/dumpventil original men laddar heller inte mera än 0,33-0,5 bar.
Börjar man skruva upp laddet till vad K26:an (nyare K24) klarar av börjar det bli nödvändigt att kunna släppa ut övertrycket när man stänger gasspjället, annars får man åka med ståltråd runt IC och vara bereredd på att få montera bortskjutna tryckslangar stup i kvarten, been there, done that smile

Btw, min 200 har gått ca 36K mil utan dumpventil...

tackar smile nu vet man lite mer

Liy
20 januari 2009 · 120 Inlägg

lala...
det jag fråga va hur länge turbon skulle hålla.. inte vad min kusin hade för stakar och shit..
och jag vet att det supra etc.. >.<
sluta gnäll... >.<

Away From Keyboard. Detta betyder att personen du pratar
med har blivit arg, och kastat tangentbordet för långt bort.
Mr_EmCom Med.lem
20 januari 2009 · 3 759 Inlägg

Liy skrev:
lala...
det jag fråga va hur länge turbon skulle hålla.. inte vad min kusin hade för stakar och shit..
och jag vet att det supra etc.. >.<
sluta gnäll... >.<

Snälla sök ist, och låt den här stackars tråden dö sad

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Bassan Student
20 januari 2009 · 22 Inlägg

Alltså.. om man kör utan dump så blir de väll lite skummt.. för de första så läcker ju laddluften ut i motorrummet hela tiden!! Inte bara när man "dumpar"... Skaffa något riktigt istället grabben, de skadar bara motorn att ta bort dumpen! Det finns en anledning till att när dumpen går sönder så lagar man den/byter den istället för att ta bort den helt!

Saab 900 2.0T SE "Trollspeed SQR" (1997)
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
20 januari 2009 · 1 781 Inlägg

Bil med dump: Alla vet ju ungefär hur det funkar när man har laddat och släpper gasen, vart vart den överblivna laddluften tar vägen, precis,  genom  avlastningsventilen.

Skillnaden som blir när man tar bort avlastningsventilen så kommer den överblivna laddluften att vilja ta vägen någonstans och i detta fall blir det då via kompressordelen i turbon. Luften åker hela vägen tillbaka från gasspjället, genom IC (Intercooler) och vidare in i kompressordelen. När turbon laddar så kommer luften skickas in mot IC:n  vidare mot gasspjället, alltså så blir det en omvänd process när vi släpper gasen. Turbinvingarna snurrar åt ett håll och så kommer luften tillbaka åt motsatt håll och stoppar upp turbinvingarna och där av det goa kvittrande ljudet. Livslängden på turboagget kommer att kortas relativt drastiskt men det är som sagt väldigt svårt att säga med hur mycket. Allt beror på hur mycket du laddar, hur ofta du laddar fullt och din körstil!

Hoppas ni fick en bättre insikt i hur detta fungerar på basic nivåsmile

//Malm3n

Team Insane Racing
Liy
20 januari 2009 · 120 Inlägg

Woho.. en som förstog frågan smile
tack Malm3n för att du förklara lite ^^ smile

Away From Keyboard. Detta betyder att personen du pratar
med har blivit arg, och kastat tangentbordet för långt bort.
kingen85
22 januari 2009 · 146 Inlägg

Liy skrev:
Woho.. en som förstog frågan smile
tack Malm3n för att du förklara lite ^^ smile

Typ...detta eviga tjat om dumpar. tongue

Tänkte på en annan sak...kan man få turbo surge ljudet (kvittrandet) genom att lägga den återcirkulerande slangen (ifrån en återcirkulerande dump) nära insuget på turbon?
Kvittrar det även då eller de blir bara ett swisch ljud ifrån luftfiltret?

Tänkte nämligen bli snällare mot min 200:a. roll

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
Angeland
23 januari 2009 · 245 Inlägg

fan vad nollor det finns här inne...

S.v.r
Merclone Leg. Spådam
23 januari 2009 · 816 Inlägg

Turbo_Davve skrev:
fan vad nollor det finns här inne...

Ja, vissa borde "skriva utan damp". tongue

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
kingen85
23 januari 2009 · 146 Inlägg

Merclone skrev:

Turbo_Davve skrev:
fan vad nollor det finns här inne...

Ja, vissa borde "skriva utan damp". tongue

Ja o plötsligt blev dom fler.. wink

"Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt vrid . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen så och på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag, och förlåt oss våra böter, såsom och vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten I evighet. Amen.......
Nissan 200sx S13 "Lowrider" (1989)
airflow Avstängd
23 januari 2009 · 653 Inlägg

Alltid lika kul o läsa alla löjliga svar från såna som tror dem kan nåt, tex. Nee alla bilar har dump, finns ingen som inte har det = skitsnack, nee det kan inte bli "dumpljud" utan dump, hur skulle det gå till = klart som fan det blir om man har öppet filter då luften går ut där? eller öööh nee det är idiotiskt turbon håller bara några mil = BULLSHIT IGEN! Kan räkna upp hur många dumma kommentarer som helst men pallar inte slösa mer tid på det av min sketna fredagskväll yikes

Palla asså, vet ni inte hur nåt funkar så ge fan i o svara, så patetiskt är det.






Ja jag är arg.

Jag har rätt i vad jag än säger.
Janneutanb
23 januari 2009 · 7 272 Inlägg

airflow skrev:
Alltid lika kul o läsa alla löjliga svar från såna som tror dem kan nåt, tex. Nee alla bilar har dump, finns ingen som inte har det = skitsnack, nee det kan inte bli "dumpljud" utan dump, hur skulle det gå till = klart som fan det blir om man har öppet filter då luften går ut där? eller öööh nee det är idiotiskt turbon håller bara några mil = BULLSHIT IGEN! Kan räkna upp hur många dumma kommentarer som helst men pallar inte slösa mer tid på det av min sketna fredagskväll yikes

Palla asså, vet ni inte hur nåt funkar så ge fan i o svara, så patetiskt är det.






Ja jag är arg.

Nej det kan inte bli nå "dumpljud" utan en dump! Varesig du har öppet, stängt, ut- och invänt luftfilter.
Det enda du hör om du saknar dump och har ett öppetfilter är ett fladdrande ljud.

airflow Avstängd
23 januari 2009 · 653 Inlägg

Brains skrev:

airflow skrev:
Alltid lika kul o läsa alla löjliga svar från såna som tror dem kan nåt, tex. Nee alla bilar har dump, finns ingen som inte har det = skitsnack, nee det kan inte bli "dumpljud" utan dump, hur skulle det gå till = klart som fan det blir om man har öppet filter då luften går ut där? eller öööh nee det är idiotiskt turbon håller bara några mil = BULLSHIT IGEN! Kan räkna upp hur många dumma kommentarer som helst men pallar inte slösa mer tid på det av min sketna fredagskväll yikes

Palla asså, vet ni inte hur nåt funkar så ge fan i o svara, så patetiskt är det.





Ja jag är arg.

Nej det kan inte bli nå "dumpljud" utan en dump! Varesig du har öppet, stängt, ut- och invänt luftfilter.
Det enda du hör om du saknar dump och har ett öppetfilter är ett fladdrande ljud.

Inte ? varför kommer det ett "studsande" ljud genom filtret av luften som har studsad o bromsat ner impellern då? kom på ett bra motsvarande namn på det ljudet då så ska jag ge med mig. Jag tänker då kalla det dumpljud tills vidare.

Jag har rätt i vad jag än säger.
Janneutanb
23 januari 2009 · 7 272 Inlägg

airflow skrev:

Brains skrev:

airflow skrev:
Alltid lika kul o läsa alla löjliga svar från såna som tror dem kan nåt, tex. Nee alla bilar har dump, finns ingen som inte har det = skitsnack, nee det kan inte bli "dumpljud" utan dump, hur skulle det gå till = klart som fan det blir om man har öppet filter då luften går ut där? eller öööh nee det är idiotiskt turbon håller bara några mil = BULLSHIT IGEN! Kan räkna upp hur många dumma kommentarer som helst men pallar inte slösa mer tid på det av min sketna fredagskväll yikes

Palla asså, vet ni inte hur nåt funkar så ge fan i o svara, så patetiskt är det.





Ja jag är arg.

Nej det kan inte bli nå "dumpljud" utan en dump! Varesig du har öppet, stängt, ut- och invänt luftfilter.
Det enda du hör om du saknar dump och har ett öppetfilter är ett fladdrande ljud.

Inte ? varför kommer det ett "studsande" ljud genom filtret av luften som har studsad o bromsat ner impellern då? kom på ett bra motsvarande namn på det ljudet då så ska jag ge med mig. Jag tänker då kalla det dumpljud tills vidare.

Eftersom det ljudet enbart uppkommer om man saknar dump eller har en som inte fungerar korrekt så anser jag att det är fel att kalla det "dumpljud".
På engelska kallas det iaf för "turbosurge".
Men ja, du får kalla det vad du vill. Turbokvitter är ett förslag.

Aja tänker inte diskutera vad det ska kallas för iaf, alla säger väl vad dom vill.
Slutsatsen är iaf att det inte är bra för turbon men samtidigt är det inte livshotande att köra utan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang