Bilköp: Vilken är bast? Trans Am, C5 eller M3?

Ejan
22 januari 2009 · 648 Inlägg

Jag hade nog behållt WS6an och lagt pengar på sänkfjädrar eller helt väghållningskit så den kommer ner lite till backen + ett par redigt sjysta fälgar..då blir WS6an riktigt jäkla läcker.

M3an skulle jag inte ens fundera på om det stod mellan dessa tre...ska du dock byta bil så är ju Corvetten det givna valet då den är klart snyggare och fränare än M3an

HereComesTrouble Livsnjutare
22 januari 2009 · 1 707 Inlägg

Oavsett om dollarn är några kr mer nu än förrut så blir det iallefall betydligt billigare, + som sagt att man har grymt mkt mer att välja på..

Troligen hittar du en c5:a med kompressor för samma pris som en utan kompressor här i sverige.

Crozzfire Avstängd
22 januari 2009 · 512 Inlägg

Corvette alla ggr!!! Spyr M5...

Rquired Allmänt envis
22 januari 2009 · 12 512 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Oavsett om dollarn är några kr mer nu än förrut så blir det iallefall betydligt billigare, + som sagt att man har grymt mkt mer att välja på..

Troligen hittar du en c5:a med kompressor för samma pris som en utan kompressor här i sverige.

Precis, sen är det en helt annan marknad på sådana bilar där. Så det blir billigare av bara den anledningen, + den hyggligt låga dollarn också.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
N_W V8 de bästa som finns!
22 januari 2009 · 1 092 Inlägg

Anknyter till importen...

Ett litet exempel: en hyfsad C5 och nu vet inte jag vilken årsmodell du letar efter, fast om du kollar på 99-00 så kan jag bara säga vad de skulle kosta att plocka hem en om någon skulle göra det själv, och då ska den dessutom stå bra till i Usa,  vi säger västkusten(La).
Bilen kostar 18000-20000dollar om den är hyfsat fin. Räkna på 18000 så har du gjort en bra affär. Men man vill ju gärna att nån ska kolla igenom bilen åt en, skicka bilder och ta den till skeppning om bilen är bra. Det skulle kosta 1440dollar. Båtfrakten kostar 2000dollar, fraktförsäkring 200dollar sen avlastning och sånt i hamnen 200dollar. Alltså totalt 21840dollar, sen om du är snäll så kanske du kan tulla den för 15000dollar beroende på vad de står på kvittot du fått...

tullsatsen är 10% av 15000 vilket ger 1500 dollar till, sen ska summan alltså 16500dollar momsas med 25% alltså 16500x0,25=4125dollar, totalt 1500+4125=5625dollar utöver de tidigare kostnader du betalat för bilen. Bilen har nu kostat 21840+5625= 27465dollar x 8,2= 225213kr  nu står bilen i sverige.
Då ska den reggas, vägas, ursprungskontroll ca 2000kr, byggas om för svenska regler 2-3000kr, bullerintyg 2875kr, sen är det mitt i vintern och man inte bor i göteborg eller stockholm så åker man på inlandsfrakt på 3-5000kr, ungefär 11000kr till. Bilen kostar alltså 225213+11000= 236213kr och det förutsätter ju att allt klaffar och att bilen är så fin att man inte behöver göra nåt när den kommer.

Vad kostar en C5 av de årsmodellerna i sverige?....

Då vet alla vad de kostar att importera en bil också smile

Senast redigerat av Niklasw (23 januari 2009)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
HereComesTrouble Livsnjutare
24 januari 2009 · 1 707 Inlägg

För det första räknar du med att bilen kostar 18000-20000, en enkel sökning på ebay ger 14000 buy it now för en 99:a med en del gjort på. Du behöver inte räkna på dom dyraste direkt!

Skulle man dessutom beställa bilen nu så kommer den troligen inte förens april iallefall, så du kan räkna bort dina 11000!

Det innebär att du ligger under den magiska 200 gränsen och att utbudet är grymt mkt större!

N_W V8 de bästa som finns!
24 januari 2009 · 1 092 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
För det första räknar du med att bilen kostar 18000-20000, en enkel sökning på ebay ger 14000 buy it now för en 99:a med en del gjort på. Du behöver inte räkna på dom dyraste direkt!

Skulle man dessutom beställa bilen nu så kommer den troligen inte förens april iallefall, så du kan räkna bort dina 11000!

Det innebär att du ligger under den magiska 200 gränsen och att utbudet är grymt mkt större!

De flesta är dyrare, sen söker jag upp till 55000miles, ingen idé och köpa en långmilare.
Gillar inte heller ebay för köp av bilar därborta, föredrar alla andra sökställen iaf för äldre bilar.
Sen av de där 11000 så är de ju bara 3000 av dom man slipper om det är vår och vill köra själv, sen om jag tänker för egen del så skulle jag inte köra en oreggad, oskattad, obessiktad, ickeförsäkrad bil 43mil när den väl kom hit.
En liten kul sak mellan corvetten och trans amen, jag kollade upp 00a cabben jag hade, de gjorde 781 trans am cabbar år 2000 och lite drygt 13000 corvette cabbar. Förhållandet är ju inte riktigt desamma på targan men den ena är ju en dussinbil i jämförelse wink

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang