745 gl -88 (b230f) få lite piggare?

ThimNyberg Janas! lattmask
26 januari 2009 · 177 Inlägg

Hej tänkte kolla om nån har lite tips på vad man kan göra med familjebilen i motorväg för att få den lite piggare? enkla ingrepp som får den att kännas piggare. jagar inga hk bara vill få det lilla extra så den blir lite roligare. tack för tips Mvh Thim

den rullar^^
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
26 januari 2009 · 1 163 Inlägg

extraktor, annan kam smile

~Andy~
ThimNyberg Janas! lattmask
26 januari 2009 · 177 Inlägg

extraktor blir det om man hittar allt för hyffsade pengar.. om man har extraktor så måste man ha grövre hela vägen? för race kat kostar rätt bra och tänkte om man har allt 2,5 men skarvar in orginal kat?
annan kam blir för mkt pill tror jag kanske i framtiden.

volvoandy90 skrev:
extraktor, annan kam smile

den rullar^^
Vertigo Räser Förer
26 januari 2009 · 386 Inlägg

Extraktor med 2.5 tums avgas, K-kam, V eller VX/3, 531 topp portad och planad alt 530, Byta till 850 T5 Spridare, bränsletrycksregulator. Med detta borde bilen bli bra mycket piggare

Swedish Bmw Mafia
Ett riktigt sprut, det enda rätta
Lindbäck Motorsport @ facebook
Bmw M535 Turbo
ThimNyberg Janas! lattmask
26 januari 2009 · 177 Inlägg

jagar inga hk vill bara ha lite mer körglädje:P fast hade inte vart fel med ett monster men det får komma senare.

reyland skrev:
Extraktor med 2.5 tums avgas, K-kam, V eller VX/3, 531 topp portad och planad alt 530, Byta till 850 T5 Spridare, bränsletrycksregulator. Med detta borde bilen bli bra mycket piggare

den rullar^^
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
26 januari 2009 · 3 180 Inlägg

då räcker det med att peta i en v-kam eller likannde, billigt, bra och lätt att byta. 230f måste ha den suraste kammen som nånsin uppfunnits lol

Senast redigerat av NITROUS (26 januari 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
JakeDevilson
26 januari 2009 · 152 Inlägg

höj kompressionen lite tillsammans med extractor.

finns tunnare topp packningar att tillgå vill jag minnas.

annars kan du skaffa annan kamaxel, jag har en turbokam liggandes och de ska tydligen skapa mer vrid på en sugmotor.

mvh/jocke

It´s Better to burn out than fade away
GMC syclone (1991)
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
ThimNyberg Janas! lattmask
26 januari 2009 · 177 Inlägg

annan kam låter som en vanlig sak. vilket e bäst att ta till min 230f? är det ett svårt ingrepp?

den rullar^^
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
26 januari 2009 · 3 180 Inlägg

ThimNyberg skrev:
annan kam låter som en vanlig sak. vilket e bäst att ta till min 230f? är det ett svårt ingrepp?

beror helt på vilken karaktär du vill ha på motorn, vill du ha en bil som är piggare i botten men inte lika pigg högre upp i registret duger en T-kam, vill du att den ska vara rätt pigg i botten men också kunna dra ur på dom högre varven skulle jag välja en v-kam, kostar runt 3-400 spänn på skroten.
tar väl runt 40 min att byta om du har någorlunda mekvana, annars kanske en timme lite drygt.

en haynesbok är att rekommendera om du inte gjort nåt liknande förut.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
JakeDevilson
26 januari 2009 · 152 Inlägg

problemet är ju om du ska byta kamaxel så måste du ha nya justerbrickor och justera in kamaxeln. du kan ju kolla vad en icke märkesverkstad alternativt fördonsprogrammet där du bor ska ha för jobbet.

dom har ju sakerna för att utföra jobbet.

och så gör du som nitrous säger, köp en V kam, heter D på de äldre modellerna vill jag minnas och funkar rätt okay. har sån med kompressor på i min amazon och det drar bra till omkring 5 tusen...

mvh/jocke

It´s Better to burn out than fade away
Opel kadett 1,2 "green lightning" (1973)
GMC syclone (1991)
ThimNyberg Janas! lattmask
26 januari 2009 · 177 Inlägg

mer drag i början och i mitten toppfart e man nöjd med fast lite pigare i omkörningar e ju inte tråkigt men mer än 120-130kmh e ju inte direkt snack om så om jag förståt det rätt är v-kam? lr ?

NITROUS skrev:

ThimNyberg skrev:
annan kam låter som en vanlig sak. vilket e bäst att ta till min 230f? är det ett svårt ingrepp?

beror helt på vilken karaktär du vill ha på motorn, vill du ha en bil som är piggare i botten men inte lika pigg högre upp i registret duger en T-kam, vill du att den ska vara rätt pigg i botten men också kunna dra ur på dom högre varven skulle jag välja en v-kam, kostar runt 3-400 spänn på skroten.
tar väl runt 40 min att byta om du har någorlunda mekvana, annars kanske en timme lite drygt.

en haynesbok är att rekommendera om du inte gjort nåt liknande förut.

den rullar^^
ThimNyberg Janas! lattmask
26 januari 2009 · 177 Inlägg

verktyg och hjälp kan man nog fkäska till sig av svågern som har verkstad/garage och e mekaniker hehe ^^ så om dt inte e så mkt jobb med det kanske man ska satsa på det. får kolla runt om man hittar en v-kam.

JakeDevilson skrev:
problemet är ju om du ska byta kamaxel så måste du ha nya justerbrickor och justera in kamaxeln. du kan ju kolla vad en icke märkesverkstad alternativt fördonsprogrammet där du bor ska ha för jobbet.

dom har ju sakerna för att utföra jobbet.

och så gör du som nitrous säger, köp en V kam, heter D på de äldre modellerna vill jag minnas och funkar rätt okay. har sån med kompressor på i min amazon och det drar bra till omkring 5 tusen...

mvh/jocke

den rullar^^
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
26 januari 2009 · 3 180 Inlägg

ThimNyberg skrev:
verktyg och hjälp kan man nog fkäska till sig av svågern som har verkstad/garage och e mekaniker hehe ^^ så om dt inte e så mkt jobb med det kanske man ska satsa på det. får kolla runt om man hittar en v-kam.

JakeDevilson skrev:
problemet är ju om du ska byta kamaxel så måste du ha nya justerbrickor och justera in kamaxeln. du kan ju kolla vad en icke märkesverkstad alternativt fördonsprogrammet där du bor ska ha för jobbet.

dom har ju sakerna för att utföra jobbet.

och så gör du som nitrous säger, köp en V kam, heter D på de äldre modellerna vill jag minnas och funkar rätt okay. har sån med kompressor på i min amazon och det drar bra till omkring 5 tusen...

mvh/jocke

byter du från originalkam till en annan originalkam brukar det inte brhövas justeras något om inte kammen är sliten eller ventilspelet var fel redan innan eftersom kammarna har samma bascirkelmått

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
ThimNyberg Janas! lattmask
26 januari 2009 · 177 Inlägg

i vilken motor sitter v-kam orginal??

den rullar^^
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
26 januari 2009 · 3 180 Inlägg

B230e

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
boffe_racing
26 januari 2009 · 66 Inlägg

skulle  satsa på ett avgasrör som lever fan för då tror man att bilen går bra smile

Chevrolet malibu ss "low and fast" (1965)
BMW 523 (1997)
turboforssen Telge Drifting Team
26 januari 2009 · 5 398 Inlägg

ThimNyberg skrev:
extraktor blir det om man hittar allt för hyffsade pengar.. om man har extraktor så måste man ha grövre hela vägen? för race kat kostar rätt bra och tänkte om man har allt 2,5 men skarvar in orginal kat?
annan kam blir för mkt pill tror jag kanske i framtiden.

volvoandy90 skrev:
extraktor, annan kam smile

efter som du har en -88 så kan du svetsa om katten så att du får 2,5 tums anslutningar så kan du ha 2,5 tum helavägen smile
jag kör på en vx kam på min 230f å är skapligt nöjd , den är mycket piggare men all efekt flyttar sig till ca 4500 varv smile kanske bra då man kan köra ganska snålt å vill race eller köra om så är det bara se till att varva:P

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang