Har en 9-5 2.3T med chip och ca 245hk och har väldigt hastigt fått ett bekymmer.
Tidigare har den inte rykt nämnvärt, tills den helt plötsligt efter ett gaspådrag släpper väldigt mycket rök när jag släpper gasen.
Den ryker inte när jag kör normalt och den ryker inte när turbon laddar, men när jag laddar och släpper tar det någon sekund sen är det rikligt med blårök bakom bilen.
En bekant på Saab-verkstad sa att det med sor sannolikhet är turbon så gått.
- Någon annan som haft samma problem? - Om det är turbon, vad bör jag mer byta när jag byter den?
Jo får nog tyvärr hålla med föregående om att turbon har gjort sitt, det du behöver byta är turbon och packningar vad jag vet, kan vara något mer du får helt enkelt fråga din saab kunnige polare
MKIV TT JapSpec I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
Någon som monterat turbo från en AERO i en vanlig 2,3t med chip? Jag vet att lite vattenrör etc. måste bytas, frågan är om det fungerar med programvaran och om det ger någon nämnvärd effektökning?
Har haft bilen ett halvår, tror tyvärr inte att det räcker att "rensa ur lite". Den släpper igenom duktigt med olja när den laddar, det blir inget litet moln efter man tryckt på och släppt.
Det ska enligt uppgift gå om man byter lite rör. Frågan är bara hur bilen går med det då den är chipad, behövs omprogrammering eller går det att bara "bulta dit det" och köra ?
skulle ju kunna vara så att olja läcker in i på nått sätt... kommer inte riktigt ihåg vad det hette.. men det ska jag ta reda på.. detta säger jag eftersom en "polares" bil sjunger ut blå rök ut avgassystemet just för den grejjen jag nämde men som sagt jag ska ta reda på det tills på torsdag
Har en 9-5 2.3T med chip och ca 245hk och har väldigt hastigt fått ett bekymmer.
Tidigare har den inte rykt nämnvärt, tills den helt plötsligt efter ett gaspådrag släpper väldigt mycket rök när jag släpper gasen.
Den ryker inte när jag kör normalt och den ryker inte när turbon laddar, men när jag laddar och släpper tar det någon sekund sen är det rikligt med blårök bakom bilen.
En bekant på Saab-verkstad sa att det med sor sannolikhet är turbon så gått.
- Någon annan som haft samma problem? - Om det är turbon, vad bör jag mer byta när jag byter den?
Tacksam för svar!
/Uffe
Har varit med om det 2 gånger på min bil, och ja det är turboras. Se till att alltid ha nya packningar.
Nu har jag skruvat isär och känt på turbon, och den var duktigt glapp kan jag säga!! Om någon har en GT17 liggandes överbliven efter någon uppgradering så hör gärna av er!!