Volvo 850 vill inte starta

Mazzz
22 januari 2009 · 8 Inlägg

Har fått problem med bilen..igen.

Den här gången har ja inte en anning om vad det kan vara. Sen är bilar inte min starka sida direkt.

Det som hände var att den bara dog. Bara sådär, inga förvarningar.
Försökte bogsera igång den. Det gick inte så bra, det enda som hände var att det började rycka från mittenfläkten in i kupen.

Första som slog mig när den la av var kammremmen. Men den är hel, det andra var bensinpumpen men den "surrar" när ja drar på tänndningen.
Har också kollat kablarna i instrumentbrädan men inte hittat nån som verkar bränd.

Så frågan är, vad kan det då vara???

obin59
22 januari 2009 · 2 Inlägg

kabelbrand

Volvo 850 GLT "åttfemtin" (1994)
Mazzz
22 januari 2009 · 8 Inlägg

Och då gör man??

Ska tillägga att ingen säkring har gått.
Startmotorn går men den vill liksom inte starta.

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
22 januari 2009 · 2 252 Inlägg

kamaxel givare? är ett relativt vanligt fel, läs av felkoderna så får du en liten aning om vad de kan vara för fel..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Mazzz
22 januari 2009 · 8 Inlägg

Lite problem med felkoderna är att ja tagit av minuskabeln när det började ryka inne i kupen. Ville inte ställa bilen med strömmen tillkopplad.

Så där rök väll dom felkoderna.
Försökte läsa av dom igen efter några startförsök, tänkte om dom "kommit tillbaks" men inte.

Mickius
22 januari 2009 · 4 670 Inlägg

börja ryka? då är det nog kablar som brunnit!!!

Senast redigerat av mickius (22 januari 2009)

Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
22 januari 2009 · 2 252 Inlägg

Felkoderna försvinner itne i 850 för att du lyfter batteri polerna dom måste raderas i diagnos uttaget.., men ryker de om du stoppar dit batteripolerna så har du ju uppenbarligen kabelbrand nånstans...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Mazzz
22 januari 2009 · 8 Inlägg

Ok, men har kollat felkoder och hittar som sagt inga, 1-1-1 är allt jag får.
Det började ryka när vi försökte dra igång den.
Efter det tog vi av polerna. Har satt dit dom igen men nu ryker det inegnting.
Har kollat så gott ja kan men hittar inga brända kablar.

Vad f-n kan det vara

Engen HEAVY METAL
23 januari 2009 · 765 Inlägg

Som någon sa tidigare.. kam axel läges givaren.. en vanlig bov på 850in.... MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se
Toyota Avensis "Executive" (2003)
Mazzz
23 januari 2009 · 8 Inlägg

Engen skrev:
Som någon sa tidigare.. kam axel läges givaren.. en vanlig bov på 850in.... MVH/ adde

Ska det visa sig på felkoderna??
Kanske dum fråga men ja är som sagt ingen hejare på bilar. Hur kollar man annars kamaxel givaren??

Tog ut skivan ur stereon idag, visade sig att den var bränd. alltså... brännskadad, ni förstår vad jag menar.
Förståt inte hur det kan ha ett samband, först lägger bilen av sen under bogsering så börjar cd-n brinna.

Mazzz
27 januari 2009 · 8 Inlägg

Har hittat 2 felkoder som jag hoppas kan lösa mitt problem. Men till att börja med hoppas jag ni kan hjälpa mig lösa felkoderna.

Koderna är

Sockel A3
1-4-1  Defekt givare för bromspedalläge, kortsluten till jord efter fas

Sockel A7
1-1-3 Bränslenivågivare öppen krets

Har prövat startgas och de gick int, kollade stiftet och dom fick såklart ingen gnista.

Vore sjukt tacksam om nån kunde hjälpa mig.
Bor  öfr tillfället i Norge och tro mig, här vill man inte in med bilen på verkstad.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 januari 2009 · 13 806 Inlägg

sätter en femma på att det är kamaxelgivaren smile
vanligaste felet till helt döda 5:or

förutom om man haft igång bilen mindre än någon minut tidigare på dagen eller dagen före så är det bara att vålda med fullgas så hoppar dom igång fast då skulle du ha gnista

glömde att skriva om felkoderna dom har inget med saken att göra på
bilar med dubbla boxar (glt) så är det 2:An och 6:an som är till motorn 2:an är bränsle 6:An tändning

turbo och 2.5s/se 140hk så är det bara 2:an som är till hela systemet

Senast redigerat av Growe (27 januari 2009)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
domarnn
27 januari 2009 · 105 Inlägg

Hade det varit kamaxelgivaren hade det visats på felsökaren. Min kamaxelgivare gav upp det precis innan jul. Skulle som föregående skrivare lägga en slant på att det är kabelbrand någon stans i bilen, att stereon/skivan var bränd förstärker bara teorin.

Senast redigerat av domarnn (27 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang