Justering av koppling, volvo 850!

tobbzy
16 juli 2008 · 1 Inlägg

Jag bytte motorn i min bil igår "Volvo 850 GLT -92" för att den hade skurit och motorbytet gick bra och den startade direkt, men...
Det är något problem med kopplingen för att den verkar ligga i hela tiden på "dragläget" för att spelar ingen roll om jag håller ner den eller har den uppsläpt för att när jag ska försöka lägga i en växel så rör han sig mycket långsamt framåt när jag försöker trycka i växeln.

Någon som vet hur man justerar kopplingen, den är väll hydralisk om jag inte minns helt fel?

Mycket tacksam för svar och tips och tricks!

Marlboroman
16 juli 2008 · 8 234 Inlägg

Det är vajer på den. Är det inte "som vanligt" att det sitter en sorts mutter vid sista fästet innan kopplingsarmen. I såna fall är det bara att vrida på muttern så vajern sträcks.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Biemer
31 januari 2009 · 110 Inlägg

Tjena. Har en 93a GLT som jag också just bytt motor på och jag hade isär hydraulslangen för kopplingen, täänkte att det bara skulle vara att fylla på och lufta sedan men finns ingenstans att fylla på. Och går bara trycka in vätska framifrån men då har inte luften någonstans att ta vägen. Så jag undrar om du fick reda på något när du höll på med din som jag kan få hjälp av? Mvh Markus

TurbOla Reservdansk
31 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Biemer skrev:
Tjena. Har en 93a GLT som jag också just bytt motor på och jag hade isär hydraulslangen för kopplingen, täänkte att det bara skulle vara att fylla på och lufta sedan men finns ingenstans att fylla på. Och går bara trycka in vätska framifrån men då har inte luften någonstans att ta vägen. Så jag undrar om du fick reda på något när du höll på med din som jag kan få hjälp av? Mvh Markus

Du ska fylla på i bromsvätskebehållaren. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
decib3L Körv
31 januari 2009 · 3 535 Inlägg

TurbOla skrev:

Biemer skrev:
Tjena. Har en 93a GLT som jag också just bytt motor på och jag hade isär hydraulslangen för kopplingen, täänkte att det bara skulle vara att fylla på och lufta sedan men finns ingenstans att fylla på. Och går bara trycka in vätska framifrån men då har inte luften någonstans att ta vägen. Så jag undrar om du fick reda på något när du höll på med din som jag kan få hjälp av? Mvh Markus

Du ska fylla på i bromsvätskebehållaren. wink

...För den oljan går även till kopplingen tongue

Truckdriving Man
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang