Bristande Teoriprov på körkorten - Dina frågor?

Seth
8 januari 2009 · 3 354 Inlägg

Westman_90 skrev:

En hare väger som mest ca 5 kilo, ett rådjur som mest ca 35 kilo.
En motorcykel väger ca 200 kilo tankad o klar.
Djuret är mjukdelar och lite skelett, motorcykeln är en motor fastsatt på en konstruktion gjord för att tåla väldigt stora påfrestningar allt detta inkapslad i lite plast.
Motorcykeln är strömlinjeformad, väldigt smal o fin.
Den har 2st 17" hjul, i 90km/h är det en ganska hög gyroeffekt.
Den gyroeffekten i kombination med att motorcykel och förare väger nära 300 kilo gör att motorcykeln faktiskt är ganska svår att få omkull.

Allt detta innebär alltså att om man kör rakt på hare/rådjur så är risken för omkullkörning relativt liten.

Kom på att jag kanske måste specificera mig lite, jag pratar såklart om sporthojar, tänkte inte på att det finns annat skit på 2 hjul på vägarna med så klena framgafflar att en fågel gör dem krokiga wink

Jag är ingen expert eller mäster jägare men ett rådjur bruker väga mer än 35 kg (enl min erfarenhet.)

Men jag håller med om att man inte drattar omkull så lätt med mc, en god vän till mig klippte en grävling med hojjen (som var en 125:a) och klarade sig utan fysiska skador.

Nja rådjur väger faktiskt runt max 30 kg. kan ha vart hjort då. de e lite tyngre.

Senast redigerat av Seth (8 januari 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
DoT Häst
8 januari 2009 · 1 099 Inlägg

Westman_90 skrev:
Jag är ingen expert eller mäster jägare men ett rådjur bruker väga mer än 35 kg (enl min erfarenhet.)

Ett normalt vuxet rådjur brukar väga mellan 20 och 30 kg.. smile

Än är inte den sista idioten född..
Westman_90
1 februari 2009 · 8 Inlägg

Ok, jag backar för expertisen tongue

Loud pipes n lead feets
blacken
1 februari 2009 ·

leksak skrev:

blacken skrev:

leksak skrev:
Lite överdrivet kanske, men nån del från tappade EU-pallar o annat skit.
Klippt en hyffsat tjock gren rakt över, den slog ett hål i kåpan annars har jag klarat mig.

Som man kan se på youtubeklippet så slås djuret sönder.

Jag har hittat ett klipp där en MC går omkull pga rådjur eller mindre och det är när ett rådjur springer in i sidan på MCn, rakt på så åker man bara rakt igenom djuret.

"åker bara igenom djuret!? i den farten så lär det mestadels bli skrot av både hoj och förare..

Vad tror du att en hoj är gjord av egentligen, frigolit?
En hare väger som mest ca 5 kilo, ett rådjur som mest ca 35 kilo.
En motorcykel väger ca 200 kilo tankad o klar.
Djuret är mjukdelar och lite skelett, motorcykeln är en motor fastsatt på en konstruktion gjord för att tåla väldigt stora påfrestningar allt detta inkapslad i lite plast.
Motorcykeln är strömlinjeformad, väldigt smal o fin.
Den har 2st 17" hjul, i 90km/h är det en ganska hög gyroeffekt.
Den gyroeffekten i kombination med att motorcykel och förare väger nära 300 kilo gör att motorcykeln faktiskt är ganska svår att få omkull.


Allt detta innebär alltså att om man kör rakt på hare/rådjur så är risken för omkullkörning relativt liten.

Kom på att jag kanske måste specificera mig lite, jag pratar såklart om sporthojar, tänkte inte på att det finns annat skit på 2 hjul på vägarna med så klena framgafflar att en fågel gör dem krokiga wink

I den farten så kommer det mesta som typ plastkåpor, blinkers,mm,mm att bete sig som "frigolit" vid en kollision med ett större djur som ett rådjur te:x. Om man träffar något i 90 till 100 knyck så är det en bra smäll tro inget annat. Även om du skulle "klyva" rådjuret så kommer "resterna" av det att sopa dig av hojen. Sedan så kommer även själva kollisionen i sig att få hojen att svänga kraftigt åt något håll med åtföljande wobbel som påföljd..

Senast redigerat av blacken (1 februari 2009)

johanlkpg
1 februari 2009 ·

Tog en hare med mc:n i ca. 70, var väl inget märkvärdigt direkt... Bump, bump först framhjul sen bakhjul.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang