Bygga Avgassystem eller köpa komplett? ( Golf 2 1.6 Cl )

pHiL-
3 februari 2009 · 2 Inlägg

Hej!

Står i valet och kvalet om jag ska köpa ett komplett Simons 2.5 " System eller bygga själv?

Det jag undrar över är trolig effekt skillnad?, Vad jag kan tänkas få för ljud?,
Har även sett att det kompletta är med 3 burkar, behövs verkligen 3st?

Kom gärna med andra tips angående avgassystem på Golf 2 1.6 Cl!!

pHiL-

dr-aero
3 februari 2009 · 290 Inlägg

effekten blir ingen skillnad eller väldigt liten.
den kan ju få ett göt ljud iaf. jag tycker du kan köra med 2.5 " från främreburken å bakåt.
då har ju motorn kvar stor del av motståndet i systemet ändå.
bygg själv om du har tid:)

945TurboMS
3 februari 2009 · 261 Inlägg

Har byggt några system nu! Och tycker faktiskt inte det är värt dom småpengarna man kan spara
på att bygga själv.
Köp färdigt är mitt råd iallafall...

mellowd Drop Shop
3 februari 2009 · 926 Inlägg

småpengar?
vi snackar tusenlappar. ett komplett typ simons kostar 3000 spänn. vad kostar det att bygga eget? några hundralappar?

åk in till biltema, plocka fram ett avgasssytem till golf och sätt ihop det på golvet. plocka sedan universal 2" och bygg likadant. en fullflödesdämpare på slutet. sen så.

dr-aero
3 februari 2009 · 290 Inlägg

945TurboMS skrev:
Har byggt några system nu! Och tycker faktiskt inte det är värt dom småpengarna man kan spara
på att bygga själv.
Köp färdigt är mitt råd iallafall...

precis. bara om man tycker att det är kul och har tid:)

945TurboMS
3 februari 2009 · 261 Inlägg

Visst, tycker ni det är kul å hålla på med sånt ska inte jag hindra er naturligtvis....
Jag framförde min egen åsikt!
Håller på att bygga ett 3" på 945.an just nu! Och vi snackar ca 200 spänn i besparing mot att
köpa ett JT 3" 
Byggde ett 2.5" på en 740! sparade kanske 500.
Skrotade den häcken och återanvände systemet å byggde 2.5 på en amazon!
Ska man räkna in transport kostnader, svetsgas, svetstråd samt andra kostnader som uppkommer
(Tex, du ska även ha lite klammor) Så har det aldrig varit värt sådanna småpengar i besparing mot att kunna köpa ett system man vet passar!
Bara riv det gamla härket och sätt dit det nya...  är gjort på en timme med en kaffepaus:) i mellan!
Ska du ha simonsburkar SKA du ha minst 2st, låter förjävligt annars.

Boije Audi S2, 11,07@402
3 februari 2009 · 102 Inlägg

Du får ett komplett "sport"avgas för 2750 kr på meca, har ett sådant på min golf 2 90 hk, lite mullrigare ljud men går tyst och fint, passar som handen i hansken de grejerna.

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1

Senast redigerat av Boije (3 februari 2009)

- "Fixade det som var trasigt men..." -
Fredrik.Gustavsson
3 februari 2009 · 2 123 Inlägg

mellowd skrev:
småpengar?
vi snackar tusenlappar. ett komplett typ simons kostar 3000 spänn. vad kostar det att bygga eget? några hundralappar?

åk in till biltema, plocka fram ett avgasssytem till golf och sätt ihop det på golvet. plocka sedan universal 2" och bygg likadant. en fullflödesdämpare på slutet. sen så.

Då hade jag utan tvekan köpt ett simons, måste vara billigt skit, mitt system går lös på 7000kr utan katalysatorer och med 2 ljuddämpare, då är det iofs dubbla rör, med headers kostar det 9000kr.
Köp du ett Simons, tror inte du sparar många kronor på att bygga eget, tänk på alla fästen och dylikt du måste fixa.
MVH FRedrik

dr-aero
3 februari 2009 · 290 Inlägg

Fredrik.Gustavsson skrev:

mellowd skrev:
småpengar?
vi snackar tusenlappar. ett komplett typ simons kostar 3000 spänn. vad kostar det att bygga eget? några hundralappar?

åk in till biltema, plocka fram ett avgasssytem till golf och sätt ihop det på golvet. plocka sedan universal 2" och bygg likadant. en fullflödesdämpare på slutet. sen så.

Då hade jag utan tvekan köpt ett simons, måste vara billigt skit, mitt system går lös på 7000kr utan katalysatorer och med 2 ljuddämpare, då är det iofs dubbla rör, med headers kostar det 9000kr.
Köp du ett Simons, tror inte du sparar många kronor på att bygga eget, tänk på alla fästen och dylikt du måste fixa.
MVH FRedrik

Golf 2 1.6 Cl!!

945TurboMS
3 februari 2009 · 261 Inlägg

Boije skrev:
Du får ett komplett "sport"avgas för 2750 kr på meca, har ett sådant på min golf 2 90 hk, lite mullrigare ljud men går tyst och fint, passar som handen i hansken de grejerna.

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1

Tar vi ett system som ovanstående som exempel kan man nog räkna med
en 500hundring för slutröret
och 500 för varje ljuddämpare (3st på bilden)
Då är vi uppe i 2000 spänn=750 kr till annat såsom rör, rörböjar avgaspasta avgasklammer samt nöjet att ligga utomhus i snön (om man inte råkar ha ett fint garage)

Polaren
3 februari 2009 · 352 Inlägg

mellowd skrev:
småpengar?
vi snackar tusenlappar. ett komplett typ simons kostar 3000 spänn. vad kostar det att bygga eget? några hundralappar?

åk in till biltema, plocka fram ett avgasssytem till golf och sätt ihop det på golvet. plocka sedan universal 2" och bygg likadant. en fullflödesdämpare på slutet. sen så.

Simons är väl rostfritt? Och rör för några hundralappar lär inte vara rostfritt..

BMW 520d "Bruksbil" (2012)
Nissan 180zx "Red striper" (1988)
Honda CRX "Project runway" (1988)
Boije Audi S2, 11,07@402
3 februari 2009 · 102 Inlägg

Biltema tog ca 1000 lappen för halvsats inkl monterings detaljer, nästan gratis ju. Dock ej rostfritt.

- "Fixade det som var trasigt men..." -
Fredrik.Gustavsson
3 februari 2009 · 2 123 Inlägg

dr-aero skrev:

Fredrik.Gustavsson skrev:

mellowd skrev:
småpengar?
vi snackar tusenlappar. ett komplett typ simons kostar 3000 spänn. vad kostar det att bygga eget? några hundralappar?

åk in till biltema, plocka fram ett avgasssytem till golf och sätt ihop det på golvet. plocka sedan universal 2" och bygg likadant. en fullflödesdämpare på slutet. sen så.

Då hade jag utan tvekan köpt ett simons, måste vara billigt skit, mitt system går lös på 7000kr utan katalysatorer och med 2 ljuddämpare, då är det iofs dubbla rör, med headers kostar det 9000kr.
Köp du ett Simons, tror inte du sparar många kronor på att bygga eget, tänk på alla fästen och dylikt du måste fixa.
MVH FRedrik

Golf 2 1.6 Cl!!

Och med det vill du komma ?
Tror dock att 2.5" som Simons säljer är alldeles för grovt för din motor, skulle tippa på att den vill ha runt 1 3/4" typ, för att få rätt motstånd. Vill du ha häftigare ljud hoppar du en ljuddämpare istället.
Men jag har hört att Simons är skit och rostar utav bara fan med det är vad jag hört och inget jag vill go i god för då jag inte provat själv.
Vet att det finns flera trådar på gorg du kan läsa om simons.
MVH Fredrik

Boije Audi S2, 11,07@402
3 februari 2009 · 102 Inlägg

Polaren skrev:

mellowd skrev:
småpengar?
vi snackar tusenlappar. ett komplett typ simons kostar 3000 spänn. vad kostar det att bygga eget? några hundralappar?

åk in till biltema, plocka fram ett avgasssytem till golf och sätt ihop det på golvet. plocka sedan universal 2" och bygg likadant. en fullflödesdämpare på slutet. sen så.

Simons är väl rostfritt? Och rör för några hundralappar lär inte vara rostfritt..

Simons har väl både rostfritt och inte, tror inte systemet jag köpte från meca är rostfritt (det för 2750).

- "Fixade det som var trasigt men..." -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang