Små bubblor i kylvätskan

Frayze
10 juni 2006 · 727 Inlägg

undrar vad det kan vara för fel på min saab 2.3 turbo -97?  det kommer små bubblor upp i expansionskärlet till kylaren, motorn har inga fel på avgasvärdena, så tror ej det är toppen.. kan det vara så enkelt som tempgivare eller termostat?!

Tacksam för svar!

mvh/Fredrik

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
Tonkpils blyfot
10 juni 2006 · 117 Inlägg

gissar på  termostaten  ganska säker

mrcelica
10 juni 2006 · 1 639 Inlägg

Har du ecopower motorn så är det stor risk att det är haveri (de rasar på löpande band tyvärr)... Bubblande kylarvatten är tecken på tråkigheter...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Frayze
10 juni 2006 · 727 Inlägg

hmm jag har ej ecopower motorn, utan den med trionic 5 så får hoppas på termostaten, vad är det som rasar på ecopower motorn då?

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
infreeze
10 juni 2006 · 51 Inlägg

Ja våren nissan åkte precis in på lagning vattnet kokade som fan sad.....pga slang sprack..som flöder vattnet runt + att kylaren var extremt kass hoppas det var den som fick vattnet att koka och inget annat sad

mrcelica
10 juni 2006 · 1 639 Inlägg

Frayze skrev:
hmm jag har ej ecopower motorn, utan den med trionic 5 så får hoppas på termostaten, vad är det som rasar på ecopower motorn då?

Sök, finns hur många forum som helst där detta diskuteras. Konstruktionsfel med vevhusventilationen har jag för mig...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
stromqvist
10 juni 2006 · 88 Inlägg

infreeze skrev:
Ja våren nissan åkte precis in på lagning vattnet kokade som fan sad.....pga slang sprack..som flöder vattnet runt + att kylaren var extremt kass hoppas det var den som fick vattnet att koka och inget annat sad

att din bil kokat vet ja inte va de har med denna tråden att göra. men ha du otur så e toppen skev/spruken

Frayze
10 juni 2006 · 727 Inlägg

jag var ut och skulle byta termostaten, men som med vanlig otur så hade ja självklart ingen 12 mm nyckel sad så får vackert vänta tills jag har ork att köpa en nyckel som passar

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
ironhead volvoraggare
10 juni 2006 · 4 776 Inlägg

byt termostat och kolla oljan också har du vatten i oljan så är toppen dålig

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
infreeze
11 juni 2006 · 51 Inlägg

stromqvist skrev:

infreeze skrev:
Ja våren nissan åkte precis in på lagning vattnet kokade som fan sad.....pga slang sprack..som flöder vattnet runt + att kylaren var extremt kass hoppas det var den som fick vattnet att koka och inget annat sad

att din bil kokat vet ja inte va de har med denna tråden att göra. men ha du otur så e toppen skev/spruken

Nehe det var ju synd att inte mitt fel hade här och göra men isåfall var är det för skillnad emellan kylarvätskan och det felet jag beskrev då?

Senast redigerat av infreeze (11 juni 2006)

PeppeVectra Peppe Vectra
11 juni 2006 · 1 076 Inlägg

kan ju vara såp simpelt så topp packningen har gett sig och vandrat mot en vätske kanal. då läcker ju kompet in i kylvätske systemet och skapar ett litet tryck mot expansions kärlet som gör att de kan bubbla där eller att den trycker vatten. hur som helst så får du in luft nånstans som uppenbarar sig i expansions kärlet, jag gissar på topp packning.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Frayze
11 juni 2006 · 727 Inlägg

Jo kylarslangar har inget med detta problem att göra.. lås och beskåda får du se

oljan är fin och den tar ej vatten, bara att det bubblade lite, men kollade senare igen efter jag kört lite, och då bubblade det ingenting. så verkar vara termostaten som dummar sig, att den inte öppnar, innan motorn nästan kokar, , ska iaf ge mig på att byta termostaten idag, så vi får se om det blir bättre då tongue

TACK FÖR ALLA TIPS! (De seriösa) smile

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
mrcelica
11 juni 2006 · 1 639 Inlägg

Frayze skrev:
Jo kylarslangar har inget med detta problem att göra.. lås och beskåda får du se

oljan är fin och den tar ej vatten, bara att det bubblade lite, men kollade senare igen efter jag kört lite, och då bubblade det ingenting. så verkar vara termostaten som dummar sig, att den inte öppnar, innan motorn nästan kokar, , ska iaf ge mig på att byta termostaten idag, så vi får se om det blir bättre då tongue

TACK FÖR ALLA TIPS! (De seriösa) smile

Om inte termostaten öppnar sig innan motorn "nästan kokar" så borde du ju ha upptäckt detta genom att titta på tempmätaren ???

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Frayze
11 juni 2006 · 727 Inlägg

jo visst borde jag märkt det, men det knepiga är att den uppfört sig lite knepigt den med..

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang