Nehe skrev:
Du vet inte mycket du blacken. Skulle vilja veta vad du backar upp allt du säger på och hur du kan vara så insatt i vårt svenska rättssystem. Om du nu ens vet hur man tolkar en lag? Kan du kanske förklara för mig hur du tolkar BRB 8:1 Stöld. Gärna med vad som krävs i frågan om uppsåt eller oaktsamhet samt om det är kriminaliserat på försöksstadiet..
Varför frågar jag? Jo du är ju en från "samhällets" syn som du säger det som ska sitta i domstolen med ditt sunda förnuft och då tänkte jag att du kunde förklara frågan för mig så visar du ju tydligt om det går att ha civila i domstolen som dömer eller ej.
Alla ovannämnda saker är faktorer man måste räkna in för att ej döma en oskuldig person.
Så du menar att det aldrig har förekommit "oigentligheter" i det Svenska rätts systemet?. Så du vill mena att man alltid blir korrekt bemött och behandlad av det Svenska rättsystemet?. Så du påstår att det inte finns individer som har dömts för något dom inte har gjort och sitter för det? dvs oskyldiga. Vill du påstå att man oavsett social status får samma behandling i en domstol?. Så du menar att man inte döms på indicier dvs INTE bortom all rimligt tvivel? utan 100 % bevisning att så är?.
Dessutom "att tolka en lag?" hur fasen går det till igentligen, det som står skrivet ÄR skrivet och ingenting annat, så tillvida man inte avser ATT man ska "klyva ord" med det hela eller hur?.
Sedan vad som avses med "BRB 8:1 Stöld" är helt beroende av vad som avhandlas däri och hur textförfattarna vill att det ska "behandlas", I grunden så är begreppet stöld ganska enkelt, men man kan alltid vränga till saker och ting som man vill och sedan basera ett samhälles legala infrastruktur på ovanämnda basis. Men det gör icke det hela rätt eller moraliskt oantastligt bara för att det är på pränt i en bok någonstans eller?.
Jag märker att du duckar för kärnfrågan " skall menigheten få vara med och bestämma vid straffutdömning i domstolar" eller är dom för "dumma" för det", som en del "initierade" och mera "upplysta" prominenta medborgare, vill med bestämdhet påstå att så äro fallet..
Och dessutom så har jag vare sig antytt eller på annorstädes annat sätt ens nämnt att jag skall vara i en domstol, eller på annat sätt implicerad i det Svenska rättsväsendet, utan enbart försökt att påpeka att det behövs mera "bondförnuft" i vårat lag och rättsystem. två helt diametrala "ståndpunkter". Att du sedan vill "skåda given häst i munnen", och utgå ifrån det gamla talesättet "bara för faktumet att Jesus var född i ett stall, innebär inte att han är en häst" är helt ditt val..
För att en "vanlig" medborgare ens ska kunna förstå och fatta vad som vårat rättväsende/lagsystem säger och betyder, så måste man för svindyra kostnader inhyra en sk: "utbildad" person mao en paragrafvrängare (advokat), (och som dom flesta skattebetalare inte har ekonomisk kapacitet att utnyttja). Så har "systemet" misslyckats för lagen och dess "applicering" skall vara glasklara och fullständigt begripliga för var och en som har med det att göra utan inblanding av ovanstående "yrkesgrupp"..