projekt: Opel Corsa a 1.3gt-2.0 gsi waannabe

Westlundmotorsport Corsa skruvare
12 januari 2009 · 6 Inlägg

Köpte en corsa sommaren 2008 för att åka billigt till jobbet! billigt gick den (0.5l mil) men den var ju inte så snabb direkt lol
Den var däremot besiktigad o skattad 6 månader framåt så för 1500kr var köpet bra,den hade dessutom samma inredning som ovanliga gsi modellen + tacklucka.
Dörrarna var helt slut som på dom flesta corsor,hittade 2 st helt rostfria dörrar som inhandlades + lite andra orginaldelar för att bilen skulle fungera.

Under hösten skaffade jag mig en billig risig kadett gsi -86 med den högvarviga tätstegade växellådan f16cr och en risig/rasslig corsa -88 med c20ne från vectra gt som dessutom hade diones sviktstålsdrivaxlar:) för att bygga en gsi wannabe så billigt som möjligt.
Tanken med det hela är att ha något att pyssla med under vintern och få en halvrolig bruksbil som man även kan leka lite med.

Nu är motorn ur i 2liters corsan inkl drivaxlar osv och ska i corsa gt"n,även f16cr lådan ska i.

Gt"n är nu besiktigad men några småfel ska fixas och en ombesiktning sedan tar jag farväl av 1.3an med centralinsprutning.

Har även skaffat en till 2liters motor och diverse saker (se nedan) som jag ska snik trimma vid sidan om.
Receptet på den motorn följer nedan:

c20ne 8ventilers
116hk/86kw
borr 86/slag 86
c20ne block
c20ne vev
c20xe kolvar   
c20xe stakar
portad topp
enem a7 kam (272/106/11)
chip (7000varv+)
omspänd lmm
bmw 535 spjällhus
större bränslepump
srti spridare
öppet filter

Avgassystem:
c20xe extraktorgrenrör med ne fläns
2tum med 2st simonsljuddämpare
srti katalysator

Växellåda:
f16 5cr tätstegad/kort close ratio låda
1an 3,15
2an 2,08
3an 1,48
4an 1,13
5an 0,89
slutväxel 3,94-1

Det är väldigt enkelt att bygga i en c20ne i corsan,kommer bilder på hur det går till här under våren,även hur man kopplar el osv,dyra special drivaxlar behövs inte utan det går att tex skarva kadett-vectra med corsans,men eftersom jag hittade (riktiga) axlar så använder jag dom,övrigt säljer jag av delar som jag ej behöver från donatorbilarna och håller på så vis budgeten låg,ca 6000kr inkl allt handlar det om,då är skatten o bes inräknat med.

Karossmässigt ska jag byta skärmkanter bak,garage lackera (vilket jag gjort förut,,,) fixa med lås o lite riktning av bakskärm mm.

Bromsar som ligger är kadett gsi 16v som oxså ska dit men mer om det senare.

Har bara lite dåliga bilder just nu men kommer bättre straxt,

Så ni som gillar gamla corsor med rost osv och har en tanke att byta motor kan om ni vill följa denna tråd för att se hur det går till.

Westlundmotorsport Corsa skruvare
12 januari 2009 · 6 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/84490/542001_432bsa.jpg
Corsa gt dörrbyte utomhus!


https://www1.garaget.org/gallery/archive/84490/542002_ucmcyx.jpg
nånstans i borlänge med vinterhjulen (compomotive rallyfälgar)


https://www1.garaget.org/gallery/archive/84490/542004_c4e4nj.jpg
motorn klar att tas ur-ner


https://www1.garaget.org/gallery/archive/84490/542005_m8qhqi.jpg
Dione sviktståldrivaxlar (nypris 5500kr) 2liter knutar inåt-corsa utåt

Man skulle satsat på en c20xe (16v 150hk) från början kanske? men en 16v kommer aldrig att gå igenom en vanlig kontroll besiktning,det kan däremot c20ne motorn göra,motorn är ca 1cm längre än 1.3an och insuget ser anorlunda ut,övrigt är det inte mycket som skiljer vid en snabb titt.

Senast redigerat av Westlundmotorsport (14 januari 2009)

Westlundmotorsport Corsa skruvare
14 januari 2009 · 6 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/84490/543948_yh9wgi.jpg
Blev tomt när motorn kom ur,nu är det bara att skicka denna på skroten!





https://www1.garaget.org/gallery/archive/84490/543955_72uatc.jpg
Motorn c20ne 2.0 8v ursprungligen från vectra gt -91! skitig men den ska bara sitta i ett tag så det läggs ingen energi på att få den fin


https://www1.garaget.org/gallery/archive/84490/543960_u5sqze.jpg
Corsa gt -88! i denna ska maskineriet i! Den ska få nya skärmar fram och kanter bak,även lackas svart (garagelsckering) och få vita fälgar,notera dom klassiska compomotive fälgarna smile

Ska (gjuta) motorfästen/motorkuddar så dom håller för den ökade vikten och effekten,dom som fått tjänstgöra hittills är det inte mycket kvar av ,,,kommer bilder och info ang det senare

Senast redigerat av Westlundmotorsport (14 januari 2009)

Westlundmotorsport Corsa skruvare
14 januari 2009 · 6 Inlägg

Då mina bilar tydligen inte passar på garaget.org avser jag att ej skriva här mera!

LartiC
7 februari 2009 · 403 Inlägg

roligt projekt  då jag håller på och Turbokomverterer ,trimmar samma motor till min kadett D men andra kolvar spridare,kam, mm så detta ska följas med spänning så kanske man kan lära sig nått.

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456
Opel Kadett D "TURBOkonverterad GSI" (1981)
Saab 900 "BREDDAD" (1996)
Saab 9000 2,3 Aero "nyköpt av Bert Karlsson" (1994)
zshoe Kokar ris
7 februari 2009 · 923 Inlägg

LartiC skrev:
...detta ska följas med spänning så kanske man kan lära sig nått.

Westlundmotorsport skrev:
Då mina bilar tydligen inte passar på garaget.org avser jag att ej skriva här mera!

första pris i läsförståelse!

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang