Frågor ang dämpning och fjädrar till 740

azXig Finlirare
7 februari 2009 · 478 Inlägg

Hej!

Tänkte ställa lite frågor ang fjädrar och dämpare. Har allting helt original på min 740 GLE i nuläget. Blir ju att köpa nya större fälgar och då måste man ju i samma veva sänka den så det ser anständigt ut.

Frågor:
1. Är mest inne på en chassi-sats från GE-motorsport för 3200kr. Tror det blir mest "Bang-for-the-buck" big_smile Någon som har den satsen som kan ge ett utlåtande. Tipsa gärna om andra produkter som är bättre eller mer prisvärda!

2. Har även kollat lite på krängningshämmare. Är det värt ca 2000kr för en 25mm krängare fram? Hur mycket gör det på bilen? Ska man kanske även passa på att byta alla bussningar på bilen i samma veva då med kanske? Vad skulle det kosta med nya friska bussningar till det mesta på chassit och upphängningen? big_smile

3. Sen en sista fråga. Hur mycket i komfort-väg förlorar man med sportdämpare och sänkfjädrar. Bilen är ju tänkt som brukis-bil dom körs varje dag. Kan man stå ut det det eller? Eller blir det alltför stötigt jämfört med allting original.

Hoppas någon kan hjälpa mig lite med detta [thum]


Tack på förhand! //azXig

Ticker Building the Reeper.....
9 februari 2009 · 37 Inlägg

Hoppas även på svar med fjädrings sats från GE Motorsport. Är lite sugen på den men vill gärna ha lite info hos det som provat och då givetvis seriösa svar smile

Ticker is a way of life.....:D
Volvo 765 Tic "Ticker" (1987)
BARRET
9 februari 2009 · 561 Inlägg

Har aldrig provat GE men mkt annat.

Bäst komfort förutom helt original, TYCKER JAG, är original med kapade fjädrar. Visst blir den svampig och äcklig när man kör fort men men.

Sänkfjädrar på originalstötdämpare blir styvare, dock fortfarande svampigt och lite studsigt.

Sänkfjädrar på Kortade hårdare stötdämpare blir hårt, men bäst väghållning. På 940in har jag Kapade sänkfjädrar med Biltstein sprint dämpare runt om, det är väldigt hårt och jobbigt inne i stan. Detta året ska jag testa kapare originalfjädrar med bilsteindämparna för att förhoppningsvis få den lite mjukare...

Men jag har aldrig varit med om nåt som inte går att leva med, det går ju fortfarande att åka vettigt i bilen smile

Senast redigerat av BALAN (9 februari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang