Grenrören glöder. Är det normalt?

Volvo_Mannen Volvoskadad
6 februari 2009 · 6 017 Inlägg

twin_cam skrev:
Helt normalt på turbobilar. Sugisar brukar ha för lågt ställd tändning när avgasrören blir glödande, i alla fall på originalare wink

nja...
min 740 gl orginal går att få väldigt rött om man vill tongue

Jonas
pwei Mr.
6 februari 2009 · 253 Inlägg
Köpes:
18T Turbo
_tedde88_ LaddtrycksMissbrukare
6 februari 2009 · 355 Inlägg

helt normalt. men det glöder inte tillräckligt förräns genrör, avgashus och downpipe lyser så det syns under bilen wink hehehe

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast
Sharky
6 februari 2009 · 10 287 Inlägg

Man måste tänka på att värme = energi. I princip så eftersträvar man så mycket värme som grejorna håller för för att bära så mycket energi som möjligt fram till turbon.
Dock är det en balans hela tiden så man inte får för mycket mottryck.

/Göran

t5-r micke skrev:
annledningen till att sakerna blir så varma är att det är så dåligt flöde i originaldetaljer..
speciellt om man har original DP och avgas.
om man byter till grövre DP och system så blir det lite bättre flöde och då blir det lite svalare åt turbo/grenrör.
om man sedan byter från gjutet grerör till ett riktigt fint extraktor tex så kommer det behöva tuktas rejält innan det blir rött..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Blida
6 februari 2009 · 654 Inlägg

Ju sämre flöde ett grenrör har ihop med ett avgassys med dåligt flöde skapas detta fenomen,och ofta när man gasat lite hårdare.
En turbo motor får ju som bekant Väldigt varma avgaser,har man då ett sunkigt grenrör så "stannar" avgaserna upp i grenröret och iom det värmer upp det så det ser ut så där.

Som Sharky nämnde:
Bra flöde i kombination med rätt gashastighet (avgaserna) är effekt vinst,men som i detta fall även mindre värme på tex grenröret.

Senast redigerat av Blida (6 februari 2009)

Vett74
6 februari 2009 · 437 Inlägg

Det där är ju inget när man hade 240 turbo och var ung och dum,kom hem efter en resa i alldeles för hög fart,då var turbon gulvit,grenröret mörkgult och halva avgassystemet rött smile den fick stå ett bra tag på tomgång efter det!

BMW 525 (1993)
Chevrolet Corvette "Stingray" (1974)
benz_elias
10 februari 2009 · 118 Inlägg

det är normalt när man kört hårt med en turbo men stäng inte av den med en gång utan låt den stå på tomgång och kyla sej typ en minut mycket skonsamt för turbon

Volvo_Mannen Volvoskadad
10 februari 2009 · 6 017 Inlägg

benz_elias skrev:
det är normalt när man kört hårt med en turbo men stäng inte av den med en gång utan låt den stå på tomgång och kyla sej typ en minut mycket skonsamt för turbon

Jaha, och vad tillförde detta inlägg? Allt de du skrivit har redan nämnts i tråden redan.

Jonas
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
10 februari 2009 · 3 404 Inlägg

NiWi skrev:
Tack för ett bra svar! Ska tänka på detta nästa gång. smile
Varje gång jag kört lite inspirerat ska jag alltså låta bilen stå på tomgång en stund innan jag stänger av?

JA! Jag låter alltid bilen stå på tomgång en stund innan jag stänger av oavsett om jag bara tagit det lugnt till ica eller tokgasat (självklart låter jag motorn gå längre när jag tokkört)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang