180W 4 Ohm / 240W 2Ohm, tipsa mig om baslåda. JBL GTO1200B 12"

Electronicd
12 juni 2006 · 91 Inlägg

Hej

Funderar på att köpa en färdig baslåda till min bil och har ett audison slutsteg som ger:

1 x 180W rms i 4 ohm
1 x 240W rms i 2 ohm

Vill gärna ha tips på baslådor som ni kan rekomendera mig att köpa och driva med det steget.
Gillar när man känner basen ordentligt i kroppen så det får gärna vara ordentligt tryck i lådan om det är möjligt med den effekten.

Har kikat på en  JBL GTO1200B 12" baslåda på nardik för 995:- , kan det vara något? Nån som har erfarenhet av den lådan?

Tacksam för alla tips, priset spelar inte så stor roll utan alla tips är intressanta bara slutsteget räcker till att driva ordentligt, men det är ingen nackdel om det inte är för dyrt wink

Tjänar man mer på att bygga sin egen låda kanske?

MVH David

gurenius
13 juni 2006 · 1 631 Inlägg

Du får bäst resultat med en egen byggd låda som är anpassad för elementet du väljer och din bil. Färdiga lådor är alltid en kompromiss.

En lättdriven 12-tumsbas för ca 1.000 kr kommer spela bra med den effekten och låta BRA. Eventuellt kan du gå upp ytterliggare en femhundring, men skillnaden är inte jättestor. Välj en som funkar i basreflex. Välj bort basar med fet upphängning och stor magnet som tåler massa effekt - dessa kräver också mer effekt att driva.

Jag hade valt en bas med enkel talspole på 4 Ohm (det vanligaste).

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Datsun 240Z "Fairlady Z" (1973)
Electronicd
13 juni 2006 · 91 Inlägg

Ok, tack för det svaret Mikael.

Har nu pratat lite snabbt med dom på nårdik och dom rekomenderar starkt JBL GTO1200B lådan men har även gett mig ett tips om en Mac Audio låda som heter macAudio Fireball 2250.
Är Mac Audio ett bra märke? Kikade lite i forumet och det verkar som om det är ett helt ok märke.

Båda lådorna finns på www.nardik.se

Vilken av dessa två lådor hade NI köpt om NI fick välja? JBL lådan kostar hälften så mycket som Mac Audio lådan.

Tacksam för allas åsikter och svar!

MVH

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang