Erfarenheter: its fun chip?

jinxs 90mil+ på en tank.
27 januari 2007 · 484 Inlägg

Eisenhut skrev:
Det jag anser vara problemet med Its fun chippen är den falska (enligt mig) marknadsföringen. Om vi ska hårddra ett exempel med Civic Type R så påstår dom att dom kan kräma ut 26hk extra ur en orginalmotor. För er som inte vet så svarar denna motorn väldigt bra på filter och avgas, och du kan få ut nästan 20hk av den uppgraderingen.

Nu kommer vi till det problematiska. Frigjorda andninsvägar och chippet gör sig väldigt bra för sig. Däremot vid tester så fick man knappt fram någon effektökning alls med eller utan chip med dom andra modsen gjorda.

Sen kommer vi till det värsta, som jag menar med falsk marknadsföring. Type R har 200hk orginal. Ett chip ger som maximalt 26hk extra. Tror ni att bilen får 226hk? icke!!! Den ökade effekten ligger inte på maxeffekten utan hämtas i lägre varv pga påställd tändning och rekommendation att köra på högre oktantal. TYVÄRR har jag inte hittat några effektkurvor men jag är helt säker på att det inte rör sig om några 26hk i toppen i alla fall.
Detta är precis samma sak som killen med V40n råkade ut för. Dom lovar många hk i effektökning men du får inte fler "hästar" i bilen eftersom max hk inte ändras nämvärt.

Jag håller helt med.

Jag chippade en mazda 323 turbo på ett väll renomerat företag i södertälje,en gång aldrig mer.Jag frågade dom speciellt om det funkade med orginal delarna som jag hade i bilen.
-Jaa inga problem,det funkar skitbra.
Dom ställde turbotrycket till 1,1bar sen efter 2turbobyten och sist ett vevstakslager haveri,Så får man höra efteråt att den turbon som sitter orginal. Inte ens klarar av 1bar i laddtryck och att allt är dömt att misslyckas från början.

Gissa om man var förbannad,hade jag bott i södertälje så hade jag brännt ner företaget.Jag kontaktade massviss med turboföretag och frågade om dom ville vara sakkunniga i ämnet vid en evt rättegång eller ngt sånt.Men ingen ville gå imot det företaget eftersom dom har/hade för mycket pondus på marknaden.
-Som sagt var allt var dömt att misslyckas från början,tyvärr så kostade det mej ett chipp 5k och 2nya turbosar +en mindre motorrenovering.

(itsfun chippen har inget med ovanstående historia att göra.)

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Decibel
27 januari 2007 · 2 911 Inlägg

Eisenhut skrev:
Det jag anser vara problemet med Its fun chippen är den falska (enligt mig) marknadsföringen.

TYVÄRR har jag inte hittat några effektkurvor men jag är helt säker på att det inte rör sig om några 26hk i toppen i alla fall.

http://www.itsfun.nu/trimchip/datablad/ … iagram.gif

Senast redigerat av Decibel (27 januari 2007)

PG81
27 januari 2007 · 131 Inlägg

Har fått min chippad där. Trevligt bemötande plus att killen kom å hämta min box o lämna tillbaks den dagen efter när han vart färdig, snacka om service. Bara o koppla ihopa igen vilket han gjorde sen vread jag om nyckeln o de funka. Vi tog en runda o kolla så allt verka bra o det gjorde det.. Summa är att ja e nöjd, visst, på min bil blir de ingen jätte monsterökning i hästar (25) men visst tusan e där lite mer drag iaf.. (?)

Nazty do i look like i sell DRUGS
27 januari 2007 · 379 Inlägg

Har chippat min nissan 200sx där.
Första gången jag var där så chippade jag den.
sen var ja tvungen o komma tillbaka för den gick inte ett skit mycket bättre.
och andra gången ja kom dit så kollade dom vad felet var och då hade dom glömt sätta tillbaka massa saker.
sen så nu har bilen gått sönder och på verkstaden säger dom att det troligtvis är för att ja chippat den och att det är dom som gjort nåt fel (its fun). inte kul inte..
men bara för att det har blivit så för mig så betyder inte det att det händer med alla..
men ja tänker inte gå tillbaka till dom någon gång iallafall.

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e
Decibel
14 februari 2007 · 2 911 Inlägg

volvo-tagger skrev:

Decibel skrev:
Jag har personligen chippat 5+ Volvo S70 med samma mjukvara som  herr Volvo-tagger fick i sin bil, ingen har problem, alla startade direkt.

Mina 50 cent går till att herr Volvo-tagger som nu enbart blitt medlem här för att spy galla i tråden inte är någon annan än en konkurrent som har för lite kunder så dom sitter och surfar på nätet och gnäller på dem de går bra för istället wink

Volvo-tagger, om du nu fått beslut från ARN, lämna gärna diarie-numret här på Garaget, då det är publika dokument kan vi alla gå in och läsa i båda anmälan och beslut.

Visst ärendenummret hos ARN heter 2006-5710 HW,

dock vet jag inte om de publiserat än då, It´s fun har några dagar till på sig att betala!

<volvo-tagger>

Intressant!

Har satt mig in lite i saken.

Du lämnade boxen på mässan, det förklarades TYDLIGT att det behövs ett specialverktyg för din box och att du skulle vänta med att montera den så skulle en person komma förbi dig på vägen hem från mässan och montera den åt dig, då sådant verktyg fanns med.

Det är närapå rent omöjligt att sätta i en box utan verktyget, kände du inte att det tog emot utan bara pressade ner ? jösses

Istället trycker du fast boxen själv, och sen anmäler företaget ifråga till ARN, när du själv tryckt sönder boxen ifråga.

Heja grabben!

malten_racing
15 februari 2007 · 17 Inlägg

ja chippade min M5a där , märkte en väldans skillnad vart riktigt rapp å sen flyttades varvstoppet till 8000 rpm gött sound då smile   hade ferrita 3"system samt kn filter åxå.

/matte

...Vebomekk Racing...
Cosworth Rwd - mål 550hk -07
12,3 @192km/h -06
Ford Sierra Cosworth Rwd "MaltenRacing" (1988)
Plymouth Satellite "MoparPerformance" (1966)
zander
15 februari 2007 · 371 Inlägg

jag o polaren fick osså våra bilar chippade av dem, trodde först att det blitt fel i programvaran så jag träffa dem igen, men programvaran var hel, var en magnetventil (som styr laddet) som var paj,. sen jävlar.. laddar 1.2 nu som mest.. orignial är väll 0.3-0.4.. (audi a4 1.8t) ... sen min polares s40 2.0t.. där laddar den 0.6 som mest,.. men den går betydligt bättre än original.. så nått skumt med laddtrycket... någon som vet vad en 2.0T laddar original?

Life is a bitch, then u die
volvo-tagger
19 februari 2007 · 7 Inlägg

Decibel skrev:

volvo-tagger skrev:

Decibel skrev:
Jag har personligen chippat 5+ Volvo S70 med samma mjukvara som  herr Volvo-tagger fick i sin bil, ingen har problem, alla startade direkt.

Mina 50 cent går till att herr Volvo-tagger som nu enbart blitt medlem här för att spy galla i tråden inte är någon annan än en konkurrent som har för lite kunder så dom sitter och surfar på nätet och gnäller på dem de går bra för istället wink

Volvo-tagger, om du nu fått beslut från ARN, lämna gärna diarie-numret här på Garaget, då det är publika dokument kan vi alla gå in och läsa i båda anmälan och beslut.

Visst ärendenummret hos ARN heter 2006-5710 HW,

dock vet jag inte om de publiserat än då, It´s fun har några dagar till på sig att betala!

<volvo-tagger>

Intressant!

Har satt mig in lite i saken.

Du lämnade boxen på mässan, det förklarades TYDLIGT att det behövs ett specialverktyg för din box och att du skulle vänta med att montera den så skulle en person komma förbi dig på vägen hem från mässan och montera den åt dig, då sådant verktyg fanns med.

Det är närapå rent omöjligt att sätta i en box utan verktyget, kände du inte att det tog emot utan bara pressade ner ? jösses

Istället trycker du fast boxen själv, och sen anmäler företaget ifråga till ARN, när du själv tryckt sönder boxen ifråga.

Heja grabben!

Ingen av boxarna har monterats utan verktyg.
Sedan låter jag läsarna här dra sina egna slutsatser.

Mazda 3 MPS (2010)
Evil_Genius_Garage *Gysot*
19 februari 2007 · 472 Inlägg

Jag chippade min S40 T4 där & Quqrnis & dom andra är väldigt bemötande...
Quarnis svarar på alla frågor man har till dom via sin sida direkt  ett stort +.....
Dom lämnar garanti så varför vara orolig??

* Heaven Won´t Have Me And Hell Can´t Handle Me *
onej84
19 februari 2007 · 1 854 Inlägg

Nazty skrev:
Har chippat min nissan 200sx där.
Första gången jag var där så chippade jag den.
sen var ja tvungen o komma tillbaka för den gick inte ett skit mycket bättre.
och andra gången ja kom dit så kollade dom vad felet var och då hade dom glömt sätta tillbaka massa saker.
sen så nu har bilen gått sönder och på verkstaden säger dom att det troligtvis är för att ja chippat den och att det är dom som gjort nåt fel (its fun). inte kul inte..
men bara för att det har blivit så för mig så betyder inte det att det händer med alla..
men ja tänker inte gå tillbaka till dom någon gång iallafall.

De där känner jag igen, jag va där 3 gånger, efter tredje gången så gick bilen som ett jetplan, och vipps turboras...

16k + 4k + 6x12 mil i soppa + felsökning 1k = ca 21800kr för ett chipp värt?? NEJ!

Senast redigerat av onej84 (19 februari 2007)

Aldin AT Däck
8 juni 2008 · 501 Inlägg

jag var där o chippade min 350z första gången o sista gången jag gör det bemötandet av killen som chippade bilen var vell ok men Mr Rockstar Qvarnis han har jag inga ord för ... hade han vart anställd hos mej som säljare så hade han fått sluta för länge sedan. det varkar på dom att dom e sugna som fan på att tjäna pengar men dom kan inte hålla det dom lovar + att går nåt sönder då e det plötsligt ens eget fel, det ena med det andra mitt Råd är CHIPPA INTE BILEN HOS ITS FUN

R Däck och gatdäck Till Sveriges Lägsta Priser
AT Däck
www.atdack.se
torpis Forummoderator
9 juni 2008 · 10 572 Inlägg

zander skrev:
... sen min polares s40 2.0t.. där laddar den 0.6 som mest,.. men den går betydligt bättre än original.. så nått skumt med laddtrycket... någon som vet vad en 2.0T laddar original?

0.6 låter ungefär i linje med vad den laddar original. Steg 1 brukar hamna kring 0.9bar vilket tillsammans med ändrat tändläge ger dig 200hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
olofssonikorsed
24 januari 2009 · 7 Inlägg

Jag har lämnat mina bilar till Qvarnis! Har haft ett par st om man säger som så! Samtliga har funkat avsevärt mycket bättre sedan de varit i stockholm hos honnom! Så en sak vill jag bara klargöra och det är inte Qvarnis det är fel på utan det är nog handhavande fel det hela ligger på! Vad gäller boxarna så är det som en viss mr bas skriver att har jocke sagt att han skall komma och sätta dit den så skall man ju vänta på han då han KAN detta! Jocke är en sponsor till mig nu och det är inte bara därför jag skriver detta! Blir bara så trött på att folk skriver skit om folk när det är deras egna fel att det händer!
Jocke är ALDRIG omöjlig det skall ni veta! Och min senaste SAAB går fruktansvärt mycket bättre nu!
Men hur man än ser på detta så är ITSFUN.nu chippet det chip man får mest efekt/kr

Saab 9-3 AERO "Olofsson edition" (2001)
keffy89 Saab
24 januari 2009 · 344 Inlägg

handlar inte om vilket chip man får mest Hk för billigast pris,

Bargis
24 januari 2009 · 86 Inlägg

Man får vad man betalar för !

Ford Mondeo (2011)
olofssonikorsed
4 februari 2009 · 7 Inlägg

Visst får man det!

Men e sak skall jag bara förklara och det är att man betalar för den effekt ökning man ser på deras hemsida! Det är den ökningen man betalar för! O ja när man ser det så har du helt rätt
Citat:man får vad man betalar för!

Qvarnis har ingen glädje av att visa fantasi siffror för det kommer bara som en spark i röven tillbaka på han och han kan lägga ner företaget! Som ni vet har han haft detta företaget en bra stund nu och sålt chip! Varför säljer han så många om de bara é skit??? Jag fattar inte ert tänkande där! Men det är kanske bara jag

Saab 9-3 AERO "Olofsson edition" (2001)
Blida
4 februari 2009 · 654 Inlägg

Har inte varit inne på deras hemsida eller något nu,Men GARANTERAR dom att ni får si och så många HK som dom anger?
DÅ dessa angivelser många ggr är deras tester när dom provat ut en programvara på en ANNAN bil.
Dvs resultat man fått på en annan bil,Inte din.
Och som många förhoppningsvis även är medvetna om så är tex 2st fabriksbilar Inte varandra lika i div motor parametrar osv.
Att ange HK för en chipning är väl egentligen fel,då man inte kan stå bakom dessa om man inte bromsar Din bil.
Att dom kanske har bromsat deras test bil är en annan femma,men det är likt fan inte din bil.

Nämnas skall väl även göras att Chipnings branschen är typ som bilstereobranschen är,ju mer Watt/HK desto mer köpkåt blir kunden.
Hade tex ett chipföretag utfört denna "elektroniska" ändring och sedan även givit dig ett bänk papper där svart på vitt står så är saken en annan.
tex som Kicker gör med sina slutsteg.
Man skriver en Spec siffra som sen vägs upp mot en mätsiffra.

Summan av kardemumman är väl dels att man får vad man betalar för,allt är inte vad det verkar vara,osv.

Ungefär som GAS slutsteg som lämnar 4*200W enligt spec och kostar 1000kr..Medans det i verkligheten lämnar lika mycket som din CD-spelare.
Kunden har då gått på ett marknadsförings trick,OM företaget inte garanterar det som dom säger dvs.

Senast redigerat av Blida (4 februari 2009)

Maximaracingoils
4 februari 2009 · 94 Inlägg

Ska man lyfta av batteripolerna innan man drar ur boxen?? för när en polare var ner med sin bil till dom så tog dom inte av polerna innan dom slet ur boxen..

Volvo 740 "Powered By Weber" (1986)
Decibel
13 februari 2009 · 2 911 Inlägg

Maximaracingoils skrev:
Ska man lyfta av batteripolerna innan man drar ur boxen?? för när en polare var ner med sin bil till dom så tog dom inte av polerna innan dom slet ur boxen..

Nej det ska inte behövas. Däremot kan man göra det för att slippa problem, dock väldigt långsökt att något händer. Ska va om tändningen är på precis när man rycker eller liknande.
Sen kan det bero på bil också, vet att jag läst att endel unika kärror ska vara helt strömlösa.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang