Vad tkr ni om mitt ljudbyte??

valstadkillen
16 februari 2009 · 1 523 Inlägg

jag kanske ska byta till mig 2 st zachrybasar mot min mds audiophie teamr 12'' bas plus att jag ska byta rockford t8002 steget mot ett jbl 7001! vad tkr ni gör jag ett bra byte?

är du nöjd polis göran:P?

Peugeot 207 (2006)
Aronsson_Kil
16 februari 2009 · 653 Inlägg

Absolut inte yikes

valstadkillen
16 februari 2009 · 1 523 Inlägg

vrf inte?

Peugeot 207 (2006)
TMW-Performance Avstängd
16 februari 2009 · 914 Inlägg

aa, mds e skit om du frågar mig. tongue

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
valstadkillen
16 februari 2009 · 1 523 Inlägg

men e steget ett bra byte?

Peugeot 207 (2006)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 februari 2009 · 8 744 Inlägg

Effektmässigt så ligger dom väldigt lika vid 4 och 2 Ohms belastning, men RF steget har den fördelen att du kan belasta det ner till 1Ohm i stereoläge, och då får du ut en del effekt. Men om du ska driva basar med steget så är det hugget som stucket vilket av dom du kör på.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
valstadkillen
16 februari 2009 · 1 523 Inlägg

ja men zachry basarna har 2 st 4ohms talspolar alltså kan man bara brygga ner till 2ohm

Peugeot 207 (2006)
Iam2fast4U
16 februari 2009 · 1 534 Inlägg

jag skulle inte byta stegen iaf

BMW E34 "538" (1990)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 februari 2009 · 8 744 Inlägg

valstadkillen skrev:
ja men zachry basarna har 2 st 4ohms talspolar alltså kan man bara brygga ner till 2ohm

Ehm, näe nu blev det lite fel här tror jag. Basarna har dubbla 4Ohms spolar, då kan du alltså med en bas få en impedans på antingen 2 eller 8 Ohm, med två basar kan du få till 1, 4 eller 16 Ohm. JBL steget går inte att brygga då det är mono, RF steget däremot som är 2-kanals kan du brygga. Inget av stegen blir egentligen perfekt då inget av dom kan ta en 1Ohms last i monoläge. Så vilket du kör på spelar ingen roll.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
valstadkillen
16 februari 2009 · 1 523 Inlägg

jag menade att en bas har 4ohm alltså så blir det tillsammans 2x4ohm

Peugeot 207 (2006)
TT-Avant
16 februari 2009 · 6 851 Inlägg

Varför byta..vad är det för fel på ditt RF steg? Har du testat RF steget i bryggat läga och kollat om det duger?
Om det inte duger...kan du då skriva vad du har för batteri,kablar,jord signalkablage m.m...

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
16 februari 2009 · 8 744 Inlägg

valstadkillen skrev:
jag menade att en bas har 4ohm alltså så blir det tillsammans 2x4ohm

Blir samma sak ändå, spelar ingen roll vilket steg du tar! Du kommer då att lasta steget med 2Ohm, vilket båda stegen klarar i mono. Tror att RF steget ger lite mer effekt då, ser iaf så ut på papperet. Så behåll det du och kör på, om du inte verkligen vill ha JBL steget.


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
16 februari 2009 · 7 241 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

valstadkillen skrev:
ja men zachry basarna har 2 st 4ohms talspolar alltså kan man bara brygga ner till 2ohm

Ehm, näe nu blev det lite fel här tror jag. Basarna har dubbla 4Ohms spolar, då kan du alltså med en bas få en impedans på antingen 2 eller 8 Ohm, med två basar kan du få till 1, 4 eller 16 Ohm. JBL steget går inte att brygga då det är mono, RF steget däremot som är 2-kanals kan du brygga. Inget av stegen blir egentligen perfekt då inget av dom kan ta en 1Ohms last i monoläge. Så vilket du kör på spelar ingen roll.


MVH// Christoffer

Erhm......sanning med modofikation.
Med en BRA STRÖMBANK och BRA KYLNING kan man pressa RF-steget i ett ohm mono wink

Så länge det står i testspecen som medföljer steget så är det "bara" att köra på.
Har det alltid varit med Power-serien och kommer förhoppningsvis att vara....
Iaf har dte varit så med de steg jag haft eller bara lekt med under årens lopp.

Eller vad säger du evilaudio? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
evilaudio
16 februari 2009 · 16 195 Inlägg

Lonefox skrev:

ChriZtoffer skrev:

valstadkillen skrev:
ja men zachry basarna har 2 st 4ohms talspolar alltså kan man bara brygga ner till 2ohm

Ehm, näe nu blev det lite fel här tror jag. Basarna har dubbla 4Ohms spolar, då kan du alltså med en bas få en impedans på antingen 2 eller 8 Ohm, med två basar kan du få till 1, 4 eller 16 Ohm. JBL steget går inte att brygga då det är mono, RF steget däremot som är 2-kanals kan du brygga. Inget av stegen blir egentligen perfekt då inget av dom kan ta en 1Ohms last i monoläge. Så vilket du kör på spelar ingen roll.


MVH// Christoffer

Erhm......sanning med modofikation.
Med en BRA STRÖMBANK och BRA KYLNING kan man pressa RF-steget i ett ohm mono wink

Så länge det står i testspecen som medföljer steget så är det "bara" att köra på.
Har det alltid varit med Power-serien och kommer förhoppningsvis att vara....
Iaf har dte varit så med de steg jag haft eller bara lekt med under årens lopp.

Eller vad säger du evilaudio? wink

T8002 stegen kan LEVERERA..    körde 2st såna i min vita "F&F jetta" å ja drev 4st power T1 12" me dom å de spela brallorna av rätt många.

sen drev ja 6 par Power 6,5" kit me ett liiitet t400-4 steg..

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
_DamnIt R1 driver!
16 februari 2009 · 5 128 Inlägg

Saab900Racing skrev:
aa, mds e skit om du frågar mig. tongue

Det beror väl ändå helt och hållet på prisklass? Du vet, dina dyra, fina märken har sämre serier dom med!

valstadkillen
17 februari 2009 · 1 523 Inlägg

men det e ingen som vill köpa mitt rockford steg då?;? 3500?

Peugeot 207 (2006)
_Emelie ~ Team Ljudstudion ~
17 februari 2009 · 106 Inlägg

Jag hade personligen skämts ögonen ur mig av att åka omkring med Zachrybasar..
Nu är jag pedantisk och tävlar i Bassrace också, Men att köpa Zachrybas är som att
gå in på gubbdagis (clas ohlsson) å köpa deras ljud.. Usch fy och tvi!

Idrott luktar svett, Sport luktar bensin!!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
17 februari 2009 · 8 744 Inlägg

Lonefox skrev:

ChriZtoffer skrev:

valstadkillen skrev:
ja men zachry basarna har 2 st 4ohms talspolar alltså kan man bara brygga ner till 2ohm

Ehm, näe nu blev det lite fel här tror jag. Basarna har dubbla 4Ohms spolar, då kan du alltså med en bas få en impedans på antingen 2 eller 8 Ohm, med två basar kan du få till 1, 4 eller 16 Ohm. JBL steget går inte att brygga då det är mono, RF steget däremot som är 2-kanals kan du brygga. Inget av stegen blir egentligen perfekt då inget av dom kan ta en 1Ohms last i monoläge. Så vilket du kör på spelar ingen roll.


MVH// Christoffer

Erhm......sanning med modofikation.
Med en BRA STRÖMBANK och BRA KYLNING kan man pressa RF-steget i ett ohm mono wink

Så länge det står i testspecen som medföljer steget så är det "bara" att köra på.
Har det alltid varit med Power-serien och kommer förhoppningsvis att vara....
Iaf har dte varit så med de steg jag haft eller bara lekt med under årens lopp.

Eller vad säger du evilaudio? wink

Det är sant, absolut! Men det är lika som med datorer och överklockning där. Har man bra med ström (stabil) och rejäl kylning så går det att pressa sakerna betydligt hårdare än vad som är rekommenderat från fabrik. Men då gäller det att man vet vad man håller på med också, annars kan det gå åt h-vete. smile Och jag har en viss liten känsla av att TS inte är direkt lämpad att hålla på med såna "experiment"...


MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang